Airbagy ohrožují děti na předních sedadlech

Spousta rodičů by ráda vozila své nejmenší děti na sedadle spolujezdce, aby na ně dobře viděla. Babyweb.cz ve svém rozsáhlém Průvodci používáním autosedaček před takovým počínáním varuje, protože v případě kolize a aktivního airbagu hrozí miminku smrtelné zranění. Také podle testu rakouského autoklubu OAMTC může nesprávně použitá dětská autosedačka na sedadle spolujezdce způsobit odřeniny, popáleniny, zlomeniny kostí, poranění hlavy, krku a páteře.

Důvodem testování bylo zjistit, jak bezpečné je pro nejmenší dítě sedadlo spolujezdce a jakou roli přitom sehrává airbag. Výsledek: pro nejmenší miminka převážená v tzv. kolíbkách proti směru jízdy je zapnutý airbag životu nebezpečný. Pro větší sedačky upevněné ve směru jízdy je zásadní dostatečný odstup od airbagu, na kterém záleží, zda dítě dobře ochrání, anebo bude velkým nebezpečím.

Kolíbka proti směru jízdy (miminka od narození do cca 1 roku)

Crashtest probíhal podle stejného scénáře – simuloval se čelní náraz při rychlosti 64 km/hod. a zjišťovalo se, jaké následky bude mít náraz pro dítě upevněné v autosedačce typu kolíbka (proti směru jízdy) v případě zapnutého a vypnutého airbagu. Při vypnutém airbagu je dítě v sedačce tak dobře ochráněno, že mu náraz nezpůsobí žádná zranění. Úplně opačně ale dopadají testy v případě, že je airbag na sedadle spolujezdce ponechán aktivní: vystřelený airbag přimáčkl sedačku do spolujezdcova sedadla. „Dítě by utrpělo s nejvyšší pravděpodobností smrtelná poranění hlavy a krku,“ uvádí v hodnocení technici z rakouského autoklubu ÖAMTC. Smrtelná zranění má přitom na svědomí právě síla nafukujícího se airbagu a podle odborníků je přitom jedno, jakým způsobem je sedačka k sedadlu vozu upoutána. Ani revoluční isofix v tomto případě nic nezmůže. Navíc tato zranění hrozí dětem i při nehodách v malých rychlostech. Airbagy se totiž nafukují už při rychlosti 30 km/h.

Autosedačka pro děti 1–3 roky: co nejdál od palubní desky

Zde odborníci testovali větší autosedačky, do kterých se připevňují roční a starší děti již po směru jízdy. Cílem bylo zjistit, jakou roli hraje vzdálenost dítěte v autosedačce od airbagu. Výsledek? Airbag plní absolutně svůj účel v případě, že dítě je v dostatečné vzdálenosti od airbagu, tedy sedadlo spolujezdce je posunuto dozadu k zadnímu sedadlu. Dítě je tak ve větším bezpečí, než když je airbag vypnutý. V případě, že je však odstup od palubní desky minimální (tedy sedadlo spolujezdce, a tudíž i autosedačka hodně vpředu), představuje nafukující se airbag reálné nebezpečí pro obličej dítěte. Dochází k popáleninám od horkého plynu v airbagu, objevují se oděrky a v nejhorším případě i zlomeniny. Ještě horší následky hrozí v případě, kdy jsou nohy dítěte v blízkosti nafukujícího se airbagu (například když je dítě má na palubní desce). Airbag v tomto případě nohy podebere a hrozí vážná poranění páteře. I tady stačí náraz v rychlosti 30 km/hod., kdy se už aktivuje airbag.

Jak vypnout airbag

Testy autoklubů ukázaly, jak je důležité vypnout čelní airbag spolujezdce hlavně při převozu nejmenších dětí v protisměrné sedačce na předním sedadle. Některá auta nabízejí jednoduchou deaktivaci klíčem od skříňky zapalování. U ostatních značek nezbývá než nechat airbag vypnout v servisu. Levnější škodovky mají deaktivaci airbagu spolujezdce jako součást příplatkové výbavy. U Fábie a Roomsteru přijde na 1500 korun, Škoda Octavia, Yeti a Superb mají už vypnutelný airbag v základní výbavě.

Dobrá zpráva nakonec

Testy autoklubů přinesly dobrou zprávu o bočních nafukovacích vacích. Děti v sedačkách nijak neohrožují.

Redakce Babyweb.cz, Rakouský autoklub OAMTC a www.autembezpecne.cz

Komentáře k článku
Počet komentářů: 0
Komentáře mohou vkládat pouze registrované a přihlášené uživatelky. Zaregistrujte se nebo se přihlaste.

Naposledy navštívené