Další test autosedaček: Dobré i špatné

Dalších deset autosedaček otestovali přední evropské autokluby ADAC, TCS a OAMTC ve svém podzimním testu a celkem tak letos zkontrolovali 32 sedaček na evropském trhu. Rodiče tak získávají možnost vybrat si autosedačku na základě odborných a nezávislých testů a výrobci podněty pro vývoj svých produktů.

Vítězem této části testu se stala sedačka Brio Primo se základnou Isofix určená nejmenším dětem do 13 kilogramů. Díky svému isofixovému uchycení se tato autosedačka ve voze nechá bezpečně namontovat a nabízí dětem potřebnou ochranu. V samostatném hodnocení při bočních crash testech dostala jako jediná nejlepší známku „výbornou“. Ostatní sedačky mají v tomto ohledu co dohánět, uvádí ADAC.

Dvě sedačky neuspěly!

Naopak nejhůře ve srovnávacím testu dopadly autosedačky I’Coo C-Care Plus a Chicco Neptun. V bočním crash testu naprosto propadly a proto celkově dostaly nejhorší ohodnocení „nedostatečné“. Podle zásad testu ADAC platí, že pokud testovaný výrobek propadne v čelním nebo bočním crash testu, nemá šanci na úspěch v celkovém hodnocení.

Autosedačka I’Coo C-Care Plus nezvládla boční náraz a hlava figuríny se dostala do kontaktu s dveřmi automobilu. Sedačka Chicco Neptune si vyřazení z testu zasloužila tím, že umožňuje pro děti nad 25 kg odstranit opěrku zad a hlavy a ponechat sedačku jen jako podsedák. Jenže právě při testování sedačky jen v podobě podsedáku (níže na obrázku) narazila hlava figuríny do horní hrany dveří vozu, což by vedlo k závažným následkům.

Sedačka Chicco Neptune ve svém kompletním provedení včetně zádové opěrky získala průměrné hodnocení „uspokojivý“. Rada pro rodiče: nepoužívejte ani pro větší děti autosedačky jen s podsedákem bez zadního opěradla! Pokud nevěříte, podívejte se na video ADAC z crash testů, které vás jistě přesvědčí.

Problémem nejen náraz, ale i montáž sedačky

Těsně nad propastí s hodnocením „dostatečně“ se umístily autosedačky HTS Besafe iZi Combi X2 a Britax Multi-Tech. Problémem nebyly nárazové testy, ale příliš komplikovaná instalace sedačky v autě. I tato část testů promlouvá do celkového hodnocení. Jednoduché usazení a připevnění sedačky v autě je předpokladem pro její bezpečné fungování.

ADAC konstatuje, že s čelním nárazem si sedačky v testech poradily mnohem lépe než při bočním střetu s jiným vozidlem. Výjimkou je autosedačka Recaro Start 2.0, která dostala nejhorší známku (4,5) právě za čelní náraz. Podle ADAC může dítě v této sedačce při nárazu podklouznout pod pásem.

Ale i dobré zprávy...

Experti ale zároveň oznámili, že se zvýšil počet sedaček s velmi dobrým hodnocením a rodiče si tak v každé kategorii mohou vybrat minimálně jednu sedačku s velmi dobrými výsledky. Například u nejmenších autosedaček, tzv. kolíbek (umisťují se proti směru jízdy) obdrželo velmi dobré hodnocení dokonce 7 autosedaček!

Jak se testy provádějí

Evropské autokluby stanovily pro testování přísnější kritéria, než předepisují minimální nároky evropské legislativy. Čelní crash testy tak probíhají při rychlosti 64 km/h, aby odpovídaly co nejvíce reálným situacím, kdy dochází k nehodám. Hodnocení autoklubu zahrnuje na rozdíl od homologačních kritérií také boční náraz, který se zkouší při rychlosti 50 km/hod., přihlíží navíc k různému vzrůstu dítěte či k pevnosti uchycení k sedadlu v autě. Pozornosti hodnotící komise neuniká ani opora, kterou poskytuje autosedačka hlavě dítěte.

Vedle hlavního kritéria, jímž je v testech bezpečnost, hodnotí německý autoklub také komfort sedaček, jednoduchost montáže a náročnost pravidelné péče o zkoušené produkty.


 

Článek vznikl za přispění ADAC, TCS, OAMTC, www.autembezpecne.cz

Komentáře k článku
Počet komentářů: 0
Komentáře mohou vkládat pouze registrované a přihlášené uživatelky. Zaregistrujte se nebo se přihlaste.

Naposledy navštívené