Léto s dětmi, jak má být: základem je pitný režim

Zatímco dospělí si v horkých letních dnech dokážou tolik potřebné tekutiny průběžně zajistit sami, u dětí je třeba myslet na to, že si o pití řeknou často až ve chvíli, kdy jsou vyžízněné. Ideální stav je, když dítě ani v největších vedrech žízeň vůbec nepocítí – což je samozřejmě úkol pro rodiče. Jaké tekutiny jsou vhodné a na co v létě v souvislosti s pitným režimem u dětí rozhodně nezapomínat?
foto: Profimedia

Především je nutné dohlížet na to, aby dítě pilo v malých dávkách v průběhu celého dne, přičemž tekutiny podávané dětem by měly mít teplotu mezi 20° až 25°C. Vychlazené nebo naopak příliš horké nápoje představují nápor pro organismus, který může hůře vyrovnávat velké teplotní rozdíly. 

Co dětem podávat k pití?

Základem dětského pitného režimu by měla být čistá nízko mineralizovaná pramenitá neperlivá pitná voda s nízkým obsahem minerálních látek a dusičnanů (do 10 mg/l), ať už balená kojenecká nebo obyčejná stolní voda či voda z kohoutku. Problém nepředstavuje ani ovocný sirup, ovšem dostatečně zředěný. Dopřát malým žíznivcům můžete i ochucené, ale nepřeslazené vody určené přímo dětem. Pro zpestření lze tekutiny doplnit ovocnými čaji či 100% ovocnými džusy, kvůli vysokému obsahu přírodního cukru zředěnými vodou v poměru 1 : 1.

Co byste měli vědět o ovocných džusech?

Nabídka džusů na trhu je velká, ne všechny jsou však pro děti vhodné, a to zejména kvůli velkým rozdílům v jejich složení. Hlavní složkou ovocných šťáv je voda, dále jsou to různé druhy cukrů (ostatně cukr tvoří většinu z energetické hodnoty džusů). Nejpodstatnějším důvodem, proč džusy nejsou základní tekutinou v pitném režimu dětí, je to, že pro dětské tělo není vhodný rychlý příjem nepřiměřeného množství sacharidů. Energeticky nižší hodnoty mají džusy vyrobené ze zeleniny – jsou tudíž zdravější a pro děti vhodnější (ač jim méně chutnají).

Výhody:

  • Džusy mají značné množství vitaminu C a E, karotenu a kyseliny listové.
  • Stejně jako ovoce jsou i džusy bohaté na látky s antioxidačním efektem, které brání vzniku civilizačních chorob, což platí zejména pro džusy výrazných barev.

Nevýhody:

  • Poměrně vysoká energetická hodnota džusů je daná obsahem cukru – nevhodná je konzumace džusů zejména u dětí se sklonem k nadváze.
  • Pozor na nápoje, které se „tváří“ jako džus – mívají vysoký obsah přidaného cukru, zatímco obsah ovocné složky je zanedbatelný.
  • Jde o nápoje kyselé povahy, proto mohou vážně poškodit zubní sklovinu malých mléčných zubů – v žádném případě nenechte dítě popíjet ovocné šťávy z kojenecké láhve či láhve s pítkem, a už vůbec ne těsně před usnutím.
  • Džusy by neměly být podávány dětem do 6 měsíců věku, děti mezi 1. a 6. rokem věku by měly vypít za den maximálně 180 ml, děti od 7 let věku maximálně 350 ml ovocných džusů, nejlépe v ředěné podobě. 

Fresh džusy – lze kombinovat různé ovoce, přidat zázvor, bylinky atd. Mějte na paměti, že čím dříve po přípravě se fresh džus vypije, tím vyšší obsah antioxidantů (zejména vitaminu C) se v nich nachází. Ovšem pozor: Nikdy by se k jejich přípravě nemělo používat ovoce nahnilé či se známkami plísně! 

Čtěte také:

Jaké nápoje jsou pro děti nevhodné?

  • Sladké limonády (zápory: velké množství cukru, barviv, případně i kofein – nic z toho se pro děti nehodí) – spíše než k doplnění tekutin přispějí k zubním kazům a nadměrnému příjmu energie.
  • Minerální vody ve větším množství. Doporučené denní množství minerálky pro dítě je cca 300 ml denně (tj. jedna sklenička). Podstatné však je druhy minerálek střídat.
  • Sycené vody – jsou pro děti méně vhodné než vody nesycené. Nevhodné jsou pro každého, kdo trpí nadýmáním.
  • Bylinkové čaje s vysloveně léčebnými účinky. Malým dětem podávejte pouze čaje speciálně určené pro děti, v ideálním případě nepřislazené.

Potraviny s vyšším obsahem vody (voda v procentech):

  • meloun ………… 93 % 
  • jahody ………… 89 % 
  • pomeranč ……… 85 % 
  • třešně ………… 83 % 
  • zelí bílé ………… 93 % 
  • ředkvičky …… 94 % 
  • rajčata ………… 94 % 
  • hlávkový salát … 95 % 

Odborná spolupráce: MUDr. Martin Gregora, pediatr

Komentáře k článku
Počet komentářů: 0
Komentáře mohou vkládat pouze registrované a přihlášené uživatelky. Zaregistrujte se nebo se přihlaste.

Naposledy navštívené