Několik tipů, jak se stravovat v těhotenství

Každá nastávající maminka stravou v těhotenství zajišťuje výživu nejen pro sebe, ale i pro své dítě. Potraviny, které konzumuje v průběhu gravidity, svým složením přímo ovlivňují vývoj plodu, ale také zdraví ženy a dítěte po porodu a mají vliv i na stravovací návyky dítěte. Je dobré si hned na začátku uvědomit, že období těhotenství není vhodnou dobou k razantním změnám stravovacích návyků.
foto: istock.com

MUDr. Josef Jonáš, praktikující řízenou a kontrolovanou detoxikaci, uvádí: „Určitě není správný všeobecně rozšířený názor, že má žena v těhotenství jíst podle chuti a nemá se ohlížet doleva ani doprava. Už nadměrné kilogramy, které v těhotenství přibere, ukazují, že její strava nebyla správná. Za přiměřený se pokládá váhový přírůstek do patnácti kilogramů. V průběhu těhotenství by tedy neměl být zvyšován kalorický příjem, maximálně se může v poslední části těhotenství lehce zvýšit množství potravy, ale skutečně jen lehce, a ne příliš významně. Tuk, který v takovém případě u těhotných vzniká, se pak těžko shazuje a obezita, jež po těhotenství zůstává, bývá pro ženu riziková.“

Jaké prvky by v jídelníčku těhotné ženy neměly chybět?

Velmi důležitým vitaminem je kyselina listová jako prevence vývojových vad, především rozštěpů páteře. Je nezbytná pro tvorbu DNA, má vliv také na krvetvorbu a na prevenci některých nervových onemocnění. Lze ji doplňovat celozrnnými obilninami, brokolicí, špenátem, ořechy a některými luštěninami. Protože vařením se ničí, je potřeba ji konzumovat ve formě čerstvé, nevařené zeleniny, jako je třeba polníček, brokolice atd.

Kyselina listová je obsažena také v játrech (která někteří odborníci v těhotenství nedoporučují), stejně jako železo, které nalezneme i v másle, kuřecím mase a rybách (např. pstruh), v menším množství ve špenátu, čočce, olivovém oleji, ořechách či bramborech.

Dalším prvkem, který je namístě v těhotenství hlídat, je zinek. Ten je důležitý pro kvalitní fungování imunity. Jako všechny látky tohoto typu se i zinek nachází ve velkém množství v játrech, dále také v celozrnných obilninách, tvrdých sýrech či kuřatech. Větší množství zinku obsahují dýňová semínka. Sója, ve které zinek také najdeme, zároveň obsahuje (stejně jako mák i jiná semínka) látku, která omezuje jeho vstřebávání. Proto je třeba by tyto doplňkové zdroje užívat s největší opatrností.

Velmi příznivě působí na vývoj mozku omega-3 mastné kyseliny, a to jak ve smyslu duševní, tak i ve smyslu pohybové kvality. „Velmi dobrým zdrojem jodu, zinku a omega kyselin jsou sardinky, a tak bych se určitě nebránil tomu, dát si v těhotenství jednou či spíše dvakrát týdně krabičku sardinek, ať už v oleji nebo v jiném médiu,“ doplňuje MUDr. Jonáš.

Všeobecně je doporučováno konzumovat v těhotenství nejméně půl litru mléka denně. Lepším zdrojem vápníku však bývají kysané mléčné výrobky, případně sardinky, olivový olej či celozrnné obiloviny (pozor ale na pšenici, protože bílkovina obsažená v pšenici – gliadin – může mít velmi negativní vliv na lidský organismus).

Čtěte také:

Doporučení, jak se stravovat v těhotenství:

  • Je lepší jíst po menších porcích několikrát denně. Kromě alergizujících a jinak poškozujících potravin je vhodné vyhýbat se také těm, které nadýmají a mohou způsobovat střevní dysbiózu i nepříjemné pocity vzhledem ke zmenšujícímu se prostoru v dutině břišní.
  • Vyhýbejte se smaženým či grilovaným pokrmům, protože obsahují karcinogenní látky a zatěžují organismus. Pozor je třeba si dát také na potraviny, které způsobují pálení žáhy.
  • Hlídat si dostatečný příjem neslazených tekutin by v těhotenství mělo být samozřejmé. Větší množství kávy nebo čaje se v období gravidity nedoporučuje. Není vhodné pít vodu z kohoutku, protože ta může obsahovat hormony a jiné chemické látky používané lidmi. Vhodný je i zelený čaj, čaj roibos nebo džusy, nejlépe z „necitrusového“ ovoce. S bylinnými čaji je třeba nakládat v těhotenství velmi opatrně.
  • Naprosto nevhodné jsou masové konzervy, sterilovaná zelenina a uzeniny. Naopak je velmi vhodné soustředit se na biopotraviny, protože konzervanty, barviva, stabilizátory atd. jsou pro těhotnou ženu několikanásobně nebezpečnější než pro ostatní lidi.
  • Nutné je vyhýbat se syrovým rybám a syrovému masu vůbec, a to včetně např. kyselých ryb, které také nejsou upravovány tepelně.
  • Rizikové je i pití nepasterizovaného mléka od krav, které neznáme, nebo nepasterizovaného kozího mléka. Takové mléko může obsahovat různé původce infekcí, např. borelie.

Zdroj informací:
MUDr. Josef Jonáš, článek Strava a těhotenství, Joalis info – Bulletin informační a celostní medicíny, najdete na www.joalis.cz
MUDr. Josef Jonáš praktikuje metodu kontrolované a řízené detoxikace CIC. Více se o tomto způsobu detoxikace dozvíte na www.eccklub.cz.

Komentáře k článku
Počet komentářů: 3
Obrázek uživatele Uživatelka Babyweb.cz
Uživatelka Baby...

Brala jsem v těhotenství Folgravid s kyselinou listovou a DHA.

Má ideální složení, je v něm vše potřebné pro zdravý vývoj děťátka. 

Obrázek uživatele Uživatelka Babyweb.cz
Uživatelka Baby...

Šťastné děti = šťastný život

Obrázek uživatele Uživatelka Babyweb.cz
Uživatelka Baby...

Já neměla díky práce možnost pravidelně jíst, proto jsem to doplňovala vitamíny pro těhotné z řady ElastiQ. Nejdříve kyselinu listovou a poté Vitamins&minerals. A fakt jsem byla spokojená.

Komentáře mohou vkládat pouze registrované a přihlášené uživatelky. Zaregistrujte se nebo se přihlaste.

Naposledy navštívené