Nezapomínejte na vodu

Čím je člověk mladší, tím větší podíl v jeho těle voda zaujímá. Zatímco u seniorů je to 45 % a u dospělých okolo 50 %, u dětí je procento vody daleko vyšší – u kojenců dosahuje až 85 %. Ve školním věku mají vyšší podíl vody v těle chlapci (64 %) než dívky (53 %) a tento rozdíl mezi oběma pohlavími přetrvává do dospělosti.

Víte, že voda je součástí svalů (76 %), kostí (22 %) nebo zubní skloviny (2 %)?

Voda je součástí všech buněk těla (60 % tělesné vody) a vyplňuje i prostor mezi buňkami (40 % tělesné vody). Usnadňuje trávení, pomáhá vstřebávání živin, vylučování látek, regulování tělesné teploty, snadno se v ní rozpouštějí nejrůznější látky.

Nebezpečí dehydratace

Množství tekutin, které tělo potřebuje, se liší podle věku, zdravotního stavu, sportovní aktivity a dalších faktorů. U dětí hraje významnou roli i hmotnost. Dětské tělo je tvořeno vyšším podílem vody, a proto je daleko citlivější na její nedostatek. Velká ztráta tekutin může skončit až kolapsem organismu s trvalými následky. Proto pozor na dostatečný příjem tekutin a jejich složení. Myslete na to, že ztrácíte vodu i při průjmech, zvracení, nadměrném pocení nebo při hormonálních poruchách.

Už při pouhé 5% dehydrataci se mohou objevit křeče, nevolnosti, při ztrátě víc než 10 % tekutin přichází úpal, halucinace či vysoká horečka.

Když dlouhodobě přijímáte málo tekutin, tělo odebírá vodu tkáním a orgánům, zahušťuje se krev. Zpomalují a znesnadňují se trávicí pochody, v těle zůstávají metabolické zplodiny. Přichází intenzivnější štěpení tuků a bílkovin, člověk trpí nechutenstvím, odmítá suché potraviny.

Když je vody moc

Na druhé straně stejně nebezpečné je pro tělo přijímat nadměrné množství vody, hrozí takzvaná hyperhydratace. Následkem mohou být otoky, poruchy krevního oběhu, křeče, poruchy vidění, potíže s ledvinami, poruchy mozkové činnosti a další zdravotní problémy.

Správná koncentrace vody a minerálních látek v ní rozpuštěných je proto naprosto nezbytným předpokladem pro přirozený průběh tělesných reakcí a optimálního zdravotního stavu. Ztráty vody doplňujte buď tekutinami – pitnou vodou nebo vodou obsaženou v potravinách a vodou, která vzniká reakcemi v organismu.

Tělo si totiž dokáže, samozřejmě jen do jisté míry, vytvářet tekutinu samo z potravy – například z 1 gramu bílkovin vznikne 0,4 g vody, z 1 g sacharidů 0,5 g a z jednoho gramu tuků tělo získá dokonce 1 g vody.

Komentáře k článku
Počet komentářů: 0
Komentáře mohou vkládat pouze registrované a přihlášené uživatelky. Zaregistrujte se nebo se přihlaste.

Naposledy navštívené