První rok života, rok nejbouřlivějších změn

V prvním roce života nastávají v různých oblastech psychického vývoje výrazné změny. V žádné další věkové etapě již neprobíhá vývoj tak prudce. V tomto raném období se vytvářejí základy celého dalšího duševního života. Současné psychologické poznatky ukazují, že např. vytváření i tak složitých vztahů, jako jsou otevřenost a důvěra k okolnímu světu, je podmíněno zkušenostmi, které dítě získává již v prvních měsících života.

Jak ukázaly výzkumy posledních desetiletí, rodiče jsou přírodou vybaveni k tomu, aby svým chováním poskytovali dítěti už od narození podporu v poznávání a porozumění světu. Zcela neuvědoměle, intuitivně (proto se toto chování nazývá intuitivním rodičovstvím) zvýrazňují své chování, aby bylo i nejmenšímu děťátku srozumitelné, přizpůsobují hlasitost a načasování podnětů vůči němu tak, aby přilákali a udrželi jeho pozornost. Ze stejného důvodu zjednodušují svou řeč a mimiku citlivě reagují na chování děťátka podle jeho momentálního stavu, jeho zájmu a jeho možností. Takový vstřícný přístup a podpora dává dítěti pocit, že mu rodiče rozumějí, a tím mu současně poskytují pocit uspokojení, jistoty a bezpečí, což jsou základní předpoklady pro jeho další zdárný vývoj.

I když jsou rodiče pro svou rodičovskou roli od přírody vybaveni dobře, nejsou vždy schopni dobře poznat, na jaké vývojové úrovni je jejich děťátko a jakým způsobem se mu mají vlastně věnovat. K tomu je třeba něco vědět o obecných zákonitostech raného psychického a pohybového vývoje. Protože psychický a pohybový vývoj spolu v nejranějším věku velice úzce souvisejí, mluvíme o tzv. psychomotorickém vývoji našich nejmenších. Jak psychomotorický vývoj obvykle probíhá v jednotlivých měsících, se mohou rodiče dočíst v různých publikacích. Také my vám budeme přinášet informace o tom, co v kterém věkovém období děti obvykle dělají, co je baví a co už umějí. 

Chtěli bychom zde upozornit, že někdy nemusí kalendářní věk dítěte přesně odpovídat jeho vývojovým možnostem. U některých dětí probíhá celý psychomotorický vývoj, nebo jen v některých jeho složkách, rychleji a u jiných zase pomaleji (což platí obvykle u dětí narozených předčasně, kdy je potřebné jejich věk korigovat o dobu, o kterou se narodily dříve, nebo u dětí s nějakým onemocněním). 

V případě, že se vaše děťátko vyvíjí pomaleji, než by odpovídalo jeho věku, nenechte se tím zbytečně zneklidnit. Pomalejší vývoj v nejranějším věku nemusí být nutně signálem, že i v pozdějším věku se bude dítko vyvíjet pomaleji.

Pokud byste však měli opravdu pochybnosti, že není něco v pořádku, je lépe se obrátit na odborníky – na dětského lékaře, psychologa, neurologa apod., aby zjistil příčinu a pomohl s případnou nápravou.

Každý věk, který se budeme snažit na našich stránkách stručně charakterizovat, má své zvláštnosti. Kdyby rodiče dobře neodhadli vývojovou úroveň dítěte, mohli bychom svého potomka buď zatěžovat nadměrnými požadavky, nebo naopak by jejich požadavky mohly být příliš nízké. V takových případech pak nabízené hravé činnosti nemusejí být pro dítě zajímavé a ono nezažívá potřebné pocity radosti a uspokojení. 

Budete-li chtít své děťátko něčemu novému naučit při společné hře, je dobré vždy vycházet ze hry, kterou dítě již dobře umí a která ho stále baví. Do takové hry můžete vnést něco nového, neznámého, co byste ho rádi naučili. Dítě pak obvykle novou situaci rychle zvládne, právě proto, že vychází nebo navazuje na hru či činnost, kterou již ovládá, a není tudíž pro ně zcela nová. V opačném případě může novost hry nebo činnosti dítě zastrašit či vzbudit nedůvěru. 

Nestačí však jen seznámit se s obecnými poznatky o vývoji dítěte v tom či onom věku a řídit se pouze jimi při výchově své ratolesti. V žádné knize na světě se totiž rodiče nedočtou, jaké individuální zvláštnosti jejich děťátko má, a ty je velice důležité při výchově respektovat. Proto je potřeba, abyste se snažili své maličké dobře poznat během každodenní péče a svou výchovu pak přizpůsobovali osobitým zvláštnostem svého děťátka. Je-li např. vaše dítě citlivější na různé podněty, rozhodně mu neprospějete tím, budete-li je zatěžovat podněty, které jsou pro ně příliš složité, intenzivní, nebo mu jinak nevyhovují. Neusnadníte mu tím poznání ani porozumění okolnímu světu a ani v něm nevzbudíte pocity radosti a uspokojení, na jejichž základě se příznivě vyvíjí celá dětská osobnost. Proto je tak důležité znát své děťátko, vědět, co mu přináší potěšení, co mu naopak vyhovuje méně, a podle toho se k němu chovat.

Mějte na paměti, že vaše přiměřená citlivost vůči jeho potřebám a jeho projevům jsou při výchově velice důležité.

Naše webové stránky jsou připraveny na vaše dotazy, a to na dotazy jak maminek, tak i tatínků. Představa, že nejmenšímu dítěti rozumí spíše jen maminka, a tedy že význam tatínka ve výchově nejmenšího dítěte je zanedbatelný, je mylná. Jak ukazují nové poznatky, otec si s dítětem jinak hraje, jinak k němu mluví než matka, což působí příznivě nejen na mentální, ale i sociální vývoj děťátka. Dítě, o které pečuje jen maminka, je rozhodně v tomto smyslu ochuzené.

Při výchově nejmenšího dítěte bychom neměli zapomínat, že jeho vývoj ovlivňuje také celkové rodinné prostředí a atmosféra. Tam, kde se rodiče mají rádi a vzájemně si pomáhají, kde je rodinné prostředí stálé a citově vřelé, jsou určitě vytvořeny příznivé podmínky pro zdravý psychický vývoj děťátka. 

Závěrem vám přejeme, abyste měli důvěru ve své rodičovské schopnosti, aby se vám dařilo dobře rozpoznat, jaké jsou individuální zvláštnosti vašeho potomka, a podle nich pak při výchově postupovali. Budeme se snažit, aby vám naše webové stránky na této krásné a záslužné životní cestě alespoň trochu pomáhaly.

Komentáře k článku
Počet komentářů: 0
Komentáře mohou vkládat pouze registrované a přihlášené uživatelky. Zaregistrujte se nebo se přihlaste.

Naposledy navštívené