Ředitelky „mateřinek“ jsou rozpačité

Je rozumné zřizovat „sousedské“ školky vedené laiky? Odpovídají ředitelky mateřských škol.

Lucie Štěpánková, ředitelka MŠ Pod Špilberkem, Brno-město

Miniškolky považuji za mimořádnou a jen rámcovou náhradu školek běžných. Nebudou totiž splňovat požadavky na vzdělávací program mateřských škol. MŠ totiž není na hlídání dětí, jejím cílem je vzdělávání.

Předškolní věk je významným obdobím z hlediska vývoje dítěte. Může se tehdy udělat mnoho dobrého, ale i špatného. Školky jsou určitou garancí, i když také nejsou vždy zrovna perfektní. Miniškolky jsou východisko z nouze.

Vladimíra Jarešová, ředitelka MŠ Národní 37, Praha-Staré Město

Věřím, že vychovatelé i v těchto plánovaných miniškolkách budou muset mít určitou kvalifikaci. Nemohou je vést nevzdělanci bez vztahu k dítěti. Kvalita školky je v týmu, který tam je. Dnes už rodiče zjišťují, že výuka angličtiny není to nejdůležitější. Státní školky jsou kvalitní a děti ze soukromých zařízení se k nám vracejí.

Do školky na druhé straně nemůže jít dítě mladší tří let, a to je problém. Tříleté dítě musí splňovat nějaký standard sociálních návyků. Plínky a dudlíky do školky nepatří. Dnešní třicátníci si plnili sny a rodinu plánovali – jsou to dobří rodiče. Bohužel ale nemají čas, musejí chodit do práce – a o děti se pak v kolektivních zařízeních stará stát.

Budovy školek byly rozprodány, teď nám chybí. Není jiné řešení, zejména na sídlištích a v případech, kdy jsou rodiče nuceni se vrátit do práce.

Daniela Pobočková, ředitelka MŠ Terronská 20, Praha-Bubeneč

Absolutně s návrhem nesouhlasím. Kamarádky si mohou děti navzájem hlídat, ale nemělo by to být státní. Další kvalifikace je pro pedagogy nutnost. Na hlídání dětí je lépe zajistit si agenturu, která splňuje nějaké normy. Ve školce jde o bezpečnost, hygienu, profesionalitu. Dítě se v tomto věku nejvíce rozvíjí. Může se stát, že se tam objeví spousta nepovolaných lidí…

Alena Hruzíková, ředitelka MŠ Dvouletky 8, Praha-Strašnice

Miniškolky? Proč ne, chce to ale kvalifikaci. Ani soukromé školky nejsou mnohdy na státní úrovni. Miniškolky budou mít spíše charakter hlídání a určitě to má něco do sebe. Měl by tam být ale dozor psychologa. Malý počet dětí na jednu dohlížející osobu je dobrý, protože se jim dostane více pozornosti. Smíšený věk dětí ve skupině je také dobrá věc. U nás se rodiče mohou rozhodnout, jestli dají dítě do třídy věkově smíšené, nebo jednotné.

Co se týká kvalifikace lidí, kteří povedou miniškolky, důležitější než vzdělání je správná motivace, musejí to dělat rádi. Musí se to dělat srdcem a citem – jako v manželství.

V rámci „prorodinného balíčku“ schválila vláda možnost zřízení tzv. sousedských školek. Současný nedostatek míst v mateřských školách podle Nečasova balíčku „pro rodinu“ má částečně vyřešit možnost, aby rodiče dětí mohli legálně pečovat i o děti dalších rodičů, a to za úplatu.

12.3.2009 5:27 | autor: Magdalena Holancová
Více o tématu: dětisnyvěk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist