Tradiční cukroví netradičně

Vyzkoušejte několik tipů na zdravější variantu tradičních vánočních cukrovinek. Klidně můžete podlehnout pokušení a nezůstat jen u pár kousků. A co je důležité: v žádném případě nerezignujeme na báječnou chuť. Navíc pečení představuje spoustu zábavy i pro děti.

Tradice vánočního cukroví je u nás silnější než smažený kapr se salátem. Jenže ke sladkostem se váže i obava z přibývání na váze a nepříjemný pocit, že jsme (nejen dětský) organismus vystavili zátěži. I vánoční cukroví se dá pojmout zdravě. Vyzkoušejte naše recepty, nebo změňte suroviny ve vašich oblíbených receptech podle následujících doporučení.

Zdravé za nezdravé

Bílou mouku nahraďte špaldovou nebo pšeničnou a žitnou celozrnnou moukou. Bílá mouka neobsahuje vlákninu, vitamíny ani minerály, které jsou ve vrchní části zrna a rozemletím se úplně odstraní. Bílá mouka je prakticky jen škrob a lepek z vnitřku zrna, zahleňuje organismus, zalepuje střeva a urychluje stárnutí.

Bílý cukr nahraďte přírodními sladidly nebo různými druhy sirupů, dobrými pomocníky budou med, stévie, javorový nebo rýžový sirup, ječmenná sladěnka, pšeničný sirup, agáve sirup. Ne nadarmo se říká o bílém rafinovaném cukru, že je to bílý jed. Je prudce kyselinotvorný navzdory tomu, že na jazyku nejdřív cítíme sladkou chuť. Cukr ničí střevní mikroflóru, vyvolává záněty, odebírá z organismu minerální látky a živiny.

Prášek do pečiva nahraďte vinným kamenem nebo bio kypřicím práškem. Klasický kypřicí prášek do pečiva obsahuje fosforečnany. Použijte vinný kámen neboli prášek bez fosfátů, prodává se také jako bio prášek do pečiva.

Běžné slazené marmelády nahraďte rozmixovaným čerstvým ovocem. Marmelády obsahují především mnoho jednoduchého cukru a k tomu konzervanty. Navíc nás etiketou lákají na ovoce, ale při podrobném prozkoumání můžete zjistit, že ovocného podílu je minimálně a součástí takové marmelády jsou dvě třetiny cukru.

Kandované ovoce nahraďte nesířenými rozinkami, meruňkami nebo švestkami. Kandované ovoce obsahuje další cukry, které jsou v cukroví zbytečné.

Rostlinný tuk nahraďte kvalitním máslem a za studena lisovanými oleji (do pečení je nejvhodnější sezamový olej). Některé tuky obsahují trans-tuky, které jsou vysoce nebezpečné pro diabetiky, zvyšují riziko vzniku rakoviny, srdečně cévních sraženin, zánětů a zužují cévy.

Mléko nahraďte rýžovým, sójovým, ovesným nebo ořechovým mlékem. Kravské mléko je pro člověka velmi těžce stravitelné, je vysoce alergenní a zahleňuje organismus.

Víte, že česká rodina má na vánočním stole v průměru 8 druhů vánočního cukroví? Tady je našich osm zdravých receptů:

Linecké pečivo

Potřebujete: 150 g celozrnné pšeničné mouky, 100 g sójové mouky hladké plnotučné, 100 g kvalitního oleje, například sezamového, 60 g sirupu agáve, citrónová kůra, několik lžic vody.

Ze surovin vypracujeme vláčné těsto, které dáme na půl hodiny v mikroténovém sáčku do chladničky odpočinout. Těsto vyválíme na tloušťku asi 5 mm, vykrájíme různé tvary a pečeme na suchém plechu při teplotě 160 °C.

Javorové zázvorky

Potřebujete: 90 g javorového sirupu, 60 g másla, 125 g pohankové mouky, 2 lžičky mletého zázvoru, ½ lžičky bio prášku do pečiva.

V kastrůlku rozpustíme máslo, přidáme javorový sirup, na mírném plameni rozpustíme a dobře promícháme. Sundáme z ohně a necháme vychladnout. Do mísy dáme pohankovou mouku, zázvor a kypřicí prášek. Směs promícháme, přidáme vychladlý tuk s javorovým sirupem a vypracujeme v hladké těsto. Z těsta vyválíme kuličky přibližně velikosti ořechu a naskládáme je na plech vyložený pečicím papírem. Opatrně lžící kuličky zploštíme. Plech se zázvorkami vložíme do trouby, kterou jsme předehřáli na 180 °C. Pečeme asi 15 minut.

Špaldovo-kukuřičné sušenky

Potřebujete: 300 g špaldové celozrnné hladké mouky, 200 g rostlinného tuku v bio kvalitě, 100 g sladěnky ječmenné (nebo rýžového sirupu).

Suroviny zpracujeme v těsto a vychladíme 1 hodinu v lednici . Těsto rozválíme a vykrajujeme různé tvary. Pečeme v troubě při 150 °C asi 15 minut.

Čtěte také:

Medové perníčky

Potřebujete: 850 g žitné celozrnné mouky, 3 vejce, 4 velké lžíce medu, 200 g třtinového cukru, 1 perníkové koření, špetka citrónové kůry, 25 g másla, 1 bio prášek do pečiva.

V míse smícháme celozrnnou mouku, třtinový cukr, vejce, perníkové koření, máslo, prášek do pečiva a přimícháme med. Dobře promícháme a vypracujeme hladké těsto. Necháme ho odpočinout. Vyválíme na 4 mm silný plát a formičkami vykrajujeme různé tvary. Naskládáme na plech vyložený pečicím papírem a upečeme ve středně vyhřáté troubě.

Karobové pracny

Potřebujete: 350 g celozrnné pšeničné mouky, 200 g másla, 150 g třtinového cukru, 140 g mletých oříšků, 20 g karobu, několik lžic vody, ½ lžičky skořice.

Na válu smícháme mouku, cukr, karob, skořici a oříšky a pak s máslem a několika lžícemi vody vypracujeme těsto. Necháme krátce odležet a plníme pracnové formičky. Na plechu pečeme při teplotě 165 °C.

Kokosové kuličky

Potřebujete: 100 g mandlí, 30 g rozinek, 1 lžička skořice, kokosová moučka, dosladit medem nebo agáve sirupem.

Mandle a rozinky namočíme do vlažné vody na 10–12 hodin. Mandle oloupeme. Do mixéru dáme mandle, rozinky a skořici. Když je hmota příliš řídká na tvarování, přidáváme kokosovou moučku. Tvarujeme kuličky a obalujeme v kokose. Verze pro labužníky: přidáme do hmoty trochu rumu anebo chilli. Hotové kuličky obalíme v karobu nebo v bio nepraženém kakau.

Tyčinky z ovesných vloček

Potřebujete: 250 g ovesných vloček, 90 g medu, 90 g javorového sirupu, 100 g sezamového oleje.

V kastrůlku rozpustíme tuk a vmícháme javorový sirup. Do směsi přisypeme ovesné vločky a zpracujeme v řidší těsto. Plech vymažeme máslem a nalijeme na něj těsto. Troubu rozehřejeme na 180 °C a pečeme asi 30 minut. Z vychladlého těsta nakrájíme tyčinky.

Věnečky s jáhlami

Potřebujete: 150 g celozrnné pšeničné mouky, 150 g instantní jáhlové kaše, 70 g agáve sirupu, 120 g kokosové strouhanky, 100 g másla, vodu.

Na válu smícháme sypké přísady, přidáme několik lžic vody, máslo a vypracujeme hladké těsto. Tvoříme úhledné věnečky nebo různé tvary a pokládáme na suchý plech. Pečeme při 160 °C.


Za odbornou spolupráci děkujeme Janě Hrebíčkové, specialistce na zdravou stravu.

Komentáře k článku
Počet komentářů: 0
Komentáře mohou vkládat pouze registrované a přihlášené uživatelky. Zaregistrujte se nebo se přihlaste.

Naposledy navštívené