Z předškoláka prvňáčkem aneb Jak usnadnit dítěti nástup do školy

V současných podmínkách českého školství není předškolní vzdělávání povinné. Přesto je nepsaným zákonem, že dítě, které se přihlásí do mateřské školy rok před plánovaným datem vstupu do školy, má při zápisu do MŠ přednost před dětmi mladšími. Přípravu dítěte na školní docházku totiž nelze opomíjet.
foto: Profimedia

V pojetí institucionální výchovy v ČR je předstupněm školní docházky předškolní vzdělávání a mateřská škola se řadí mezi vzdělávací instituce. Výhody docházky dítěte do MŠ jsou zřejmé. Pokud dítě navštěvuje MŠ, nemusíme ho zvykat na pravidelný režim, má ho už zažitý stejně jako zvládání hygieny, samostatného oblékání a stolování. Kromě praktických dovedností získá dítě v MŠ také znalosti přiměřené svému věku, např. základy čtenářské gramotnosti, správné výslovnosti a rozvoje slovní zásoby a dítě se zde zcela přirozeně naučí i správné držení tužky, které je důležité pro nácvik psaní. 

Dítě mezi vrstevníky získává pro život důležité zkušenosti v sociální oblasti, které mu prostředí dospělých nemůže nabídnout. S vrstevníky dítě navazuje a udržuje přátelství, přejímá role, akceptuje odlišnosti, učí se účinně vyjednávat, řešit problémy, čelit překážkám, vybírat z možností, budovat si představu o sobě a posilovat sebedůvěru, přizpůsobovat se změnám, přejímat zodpovědnost za svá rozhodnutí a činy a respektovat potřeby druhých.

Co by mělo vaše dítě zvládat před nástupem do školy?

  1.  Znát svoje jméno a příjmení, případně adresu bydliště, vědět, jak se jmenují rodiče.
  2.  Samostatně se oblékat a převlékat v přiměřeném časovém limitu.
  3.  Zavazovat si tkaničky od bot, zapínat zipy, popř. knoflíky.
  4.  Kreslit tužkou a pastelkami a malovat barvami.
  5.  Rozpoznat základní barevnou škálu, tj. červenou, modrou, žlutou, zelenou, hnědou a černou barvu.
  6.  Uklízet hračky, pomůcky a další potřeby na určené místo.
  7.  Pracovat s nůžkami, např. vystřihovat podle šablony.
  8.  Sbalit si batůžek s věcmi např. na výlet (láhev s pitím, pláštěnku, svačinu, hračku apod.)
  9.  Soustředit se po určitou dobu např. na čtení večerní pohádky na dobrou noc.
  10.  Pozorně sledovat dějovou linii příběhu např. pohádky nebo filmu a vyprávět obsah.

Povinná školní docházka je prvním ze zlomových období v životě dítěte a pojem povinnost se stává neoddělitelnou součástí života dítěte i jeho rodiny. Ivana Panochová, ředitelka školky Motoláček a jednatelka společnosti Mateřská škola Začít spolu s.r.o., upřesňuje, jak mohou rodiče získat jistotu, že jejich dítě je na školu dostatečně zralé: „Důležitým předpokladem zahájení školní docházky je posouzení tzv. školní zralosti. Školní zralost je schopnost dítěte přizpůsobit se nárokům školního vyučování. 

Posuzováním školní zralosti se zabývají pedagogicko-psychologické poradny a posuzuje se nejen věk dítěte, ale i jeho psychická a citová zralost, tělesný vývoj, zdravotní stav a také pracovní vyspělost. Dítě může absolvovat test školní zralosti v pedagogicko-psychologické poradně pouze se souhlasem rodičů. Na základě výsledků vyšetření a doporučení dětského lékaře může dojít k odkladu povinné školní docházky. Nově mohou rodiče dítěte žádat o odklad nástupu do školy pouze na základě posudku, který konstatuje, že dítě ještě není na školní docházku zralé. Nicméně odklad školní docházky je opět možný jen se souhlasem rodičů a není možné ho nařídit.“

Čtěte také:

Jak dítěti nástup do školy usnadnit?

  • Dodržujte důsledně pravidelný režim.
    Pokuste se alespoň poslední týden prázdnin přiblížit režimu, který bude muset dítě po nástupu do školy dodržovat. Zasvěťte do vašeho záměru celou rodinu včetně babiček, dědečků a tatínka. 
  • Trénujte jemnou motoriku.
    Zaměřte se na dodržování špetkového úchopu tužky, nastudujte si jednoduchá cvičení na uvolnění ruky a nácviku tahů potřebných k psaní písmen. Užitečné rady naleznete např.: na stránkách jak-spravne-psat.cz
  • Zaměřte se na vyjadřovací schopnosti dítěte.
    Čtěte mu a vyprávějte a klaďte otázky k tématu, o němž jste mluvili. Trénujete tak soustředění, rozšiřujete slovní zásobu a zlepšujete jeho vyjadřování. 
  • Příbor pro „dospěláky“.
    Pokud dítě stále ještě používá dětský příbor, nabídněte mu, aby začalo s „dospěláckým“. Ve školní jídelně se pak bude cítit mnohem jistěji. 
  • Jednoduché oblečení.
    Vyvarujte se módního oblečení se spoustou zipů, cvočků, koflíků a uzavíratelných kapes. Ideální jsou kalhoty na gumu a tričko přes hlavu. Bunda s jedním zipem, boty na suchý zip. Snažte se nepomáhat dítěti při oblékání. 
  • Připravte ho na školní prostředí.
    Vyprávějte mu, jak to ve škole chodí – jak probíhá vyučování, k čemu jsou přestávky, jaký je rozdíl mezi školkou a školní družinou, jak vypadá školní jídelna atd. Dítě se bude snadněji orientovat v novém prostředí, bude-li na něj připravené. Nebojte se tyto informace „podsouvat“ dítěti, kdykoli je na to příhodná chvíle, a ty nejdůležitější několikrát zopakujte.
  • Zvyšujte jeho sebevědomí a samostatnost.
    Svěřte nějakou malou povinnost v rámci domácnosti a za její správné vykonání chvalte. Je jedno, zda půjde o vynesení koše nebo hlídání, aby měl Rex stále vodu v misce. Nakupujte oblečení do školy i dětské pomůcky společně a při výběru se snažte respektovat přání a vkus dítěte. 
  • Přebudujte dětský pokojíček.
    Nástup dítěte do školy je ideální pro přebudování, případně alespoň nové uspořádání dětského pokojíku. Děti se obvykle pro takové věci nadchnou. Zapojte předškoláka do přípravných prací a dovolte mu se na změně aktivně podílet.
  • Nestrašte a nespěchejte.
    Nikdy nepoužívejte věty typu: „Počkej ve škole, tam tě paní učitelka srovná“ a podobná prohlášení, která by mohla u dítěte nastartovat odmítnutí školy ještě předtím, než do ní vůbec nastoupí. Je-li to možné, snažte se domluvit se svým zaměstnavatelem pozdější příchod do práce tak, abyste ráno nemuseli dítě popohánět a neznervózňovali ho spěcháním. 
  • Buďte trpěliví, v dobré náladě a projevujte zájem.
    Každý den si najděte čas na to, abyste si školákem popovídali o tom, co se mu ve škole líbilo, co se mu nelíbilo, eventuálně s čím mělo problém. Pozorujte, jak dítě zvládá únavu a podle toho upravte denní režim, případně omezte docházku do kroužků, než se situace srovná.
  • Pro dítě je nejdůležitější podpora rodičů a širší rodiny.

Každé dítě je jiné a každé se s takto zásadním životním zlomem vyrovnává jiným způsobem a jinak dlouho. Vyvarujte se srovnávání a dítě více pozorujte, abyste odhalili potenciální problémy v samém počátku. Dítě zbytečně nestresujte, ale vyjadřujte mu svou důvěru, podporu a lásku.

Text: Iva Panochová

Komentáře k článku
Počet komentářů: 0
Komentáře mohou vkládat pouze registrované a přihlášené uživatelky. Zaregistrujte se nebo se přihlaste.

Naposledy navštívené