Zájem o SAOP roste!

SOS - Sdružení obrany spotřebitelů udělilo od března 2006 už 120 firmám certifikát SAOP (Spotřebitelský audit obchodních podmínek). Tato obchodní známka důvěry s roční platností na stránkách obchodu je signálem pro spotřebitele, že majitel obchodu má zájem jednat v souladu se zákonem a požádal o revizi obchodních podmínek právě SOS.

Je známo, že obchodní podmínky některých podnikatelů obsahují někdy řadu nepřiměřených či dokonce protiprávních ustanovení. Ne každý spotřebitel, ale někdy i samotný podnikatel, je schopen riziková místa identifikovat a posoudit. Právě pro tyto účely Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) SAOP k 1. březnu 2006 vytvořilo.

Program SAOP je zaměřen především na prodejce zboží a poskytovatele některých typů služeb. Jeho hlavním cílem je stanovit minimální standard úrovně obchodních podmínek z pohledu existující spotřebitelské legislativy a eliminace nejčastěji šířených nedostatků. Často např. chybí informace o podmínkách uplatnění rozporu s kupní smlouvou nebo je omezováno právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy uzavřené na dálku, stejně jako je často omezována odpovědnost prodávajícího za vady apod.
Za dobu existence tohoto programu už SAOP získalo 120 obchodů, za první pololetí letošního roku získalo SAOP už 30 z nich. Jen 17 firmám nebyla po ročním vypršení platnosti certifikátu prodloužena jeho registrace. „I proto varujeme spotřebitele, aby si při pohledu na udělené logo na stránkách obchodu pohlídali platnost udělení certifikátu, tu zjistí na internetových stránkách SOS. Pokud zjistí, že už jeho platnost vypršela, a my víme, že několik podnikatelů má na stránkách logo SAOP neoprávněně, případně že audit tomuto obchodu nikdy udělen nebyl, mohou kontaktovat SOS,“ říká mluvčí SOS Ivana Picková. „Téměř sto procent majitelů SAOP jsou internetové obchody a internetoví poskytovatelé služeb, zájem mají ale i obchodníci v kamenných prodejnách a SAOP získala už i jedna cestovní kancelář,“ uzavírá mluvčí.

Zájem mají i firmy, pro které je ovšem SAOP nyní nedostupný, protože existuje zásadní rozpor mezi pohledem SOS na jejich způsob podnikání. Jiní obchodníci chtějí zase pouze konzultovat své reklamní materiály a další požádali SOS jen aby jim v jejich obchodních podmínkách označilo problémové oblasti. „V současné době je řada internetových obchodů, s nimiž diskutujeme např. pouze o způsobu uvádění výše poplatku za likvidaci historického elektrozařízení a tento problém se zatím daří úspěšně řešit,“ uvádí Jan Šulc, právník SOS.Podrobnější informace o programu SAOP a aktuální seznam certifikovaných obchodníků jsou k nahlédnutí na internetových stránkách www.spotrebitele.info/audit

Sdružení obrany spotřebitelů

Komentáře k článku
Počet komentářů: 0
Komentáře mohou vkládat pouze registrované a přihlášené uživatelky. Zaregistrujte se nebo se přihlaste.

Naposledy navštívené