Ivčo, odkaz nemám, ale můžu něco základního vypsat z „chytré“ knížky 🙂
Sociální vývoj: 1rok-chápe vzáemné vztahy členů nejbližší rodiny a své začlenění do ní, uvědomuje si svůj domov, napodobuje sociální chování dospělého, přestože nechápe důvody
18měsíců-chápe začátek a konec hry a běžných činností, rozumí slovu hotovo a dost
Hra: 1rok-izolovaná hra (dítě si hraje samo i s rodičem)
18měsíců-paralelní hra (děti si hrají vedle sebe, ne spolu, jedno napodobí druhé), napodobivá hra (napodobuje dospělého a „pomáhá“ mu)
Sebeobsluha:
1) osobní hygiena: úspěch předpokládá zralý nervový systém: osobní hygieně (nočník) učíme po 15. měsíci věku: v 18. měsíci-při vysazení udělá potřebu, samo ještě nehlásí
2) smrkání-neodkládat, začít učit kolem 15. měsíce
3) stolování: 15 měsíců- učí se pít z hrnečku: 18 měsíců-jí rádo lžičkou (ale rozlévá)
4) oblékání: 15 m-ochotně pomáhá při oblékání:, 18m-nasadí si čepici, rozepne si zip
Hrubá motorika:
1rok-stojí chvilku bez držení a začíná dělat samostatné kroky: umí respektovat prostor (na kraji postele se obrátí a leze nohama napřed): schody zvládá lezením: rozvoj chůze do 15. měsíce o široké bázi (batolí se): došlapuje na celé chodidlo, špičky mírně ven: horní končetiny pomáhají udržet rovnováhu
15 měsíců-samostatná chůze v prostoru: chůze převládá, zdokonaluje se, zrychluje: k rychlému přesunu volí lezení: postaví se samo bez přidržení
18 měsíců-období lokomoční posedlosti, dosud bez dokonalé koordinace horních a dolních kočetin (dítě je „pohyblivý živel“): běhá, umí se rozběhnout, zastavit, otočit a běžet zpět, neumí se vyhýbat: je stabilnější, padá jen zřídka: dovede vylézt na pohovku, židli i stůl: umí dva kroky dozadu bez kontroly zrakem a usednout na stoličku: umí si sednout na bobeček, umí zvednout ze země předmět a neupadnout: do schodů jde s přidržením s přísunem: umí házet a kopat (nedokonale)
Jemná motorika:
1 rok-klešťový úchop: zvládá 3 hračky (jednu hračku umí odložit a vzít si třetí): doposud obě ruce stejně obratné (po 1. roce se začíná rozlišovat pravák a levák, podle dominantní hemisféry): postaví 2 kostky na sebe: cíleně vkládá předměty do nádoby
15 měsíců-dozrává uvolňování úchopu (vpustí kuličku do lahvičky, klíče do kanálu): hází hračky z výšky: trefí se tužkou do klíčové dírky: neúspěšně obrací stránky v knize
18 měsíců-ještě neovládá ideálně klouby rukou: kreslí čáru: staví 3-4 kostky na sebe: začíná jíst samo lžičkou: obrací 2-3 stránky v knize najednou: hází míč, kutálí: vkládá různé tvary do správných otvorů: navléká kroužky na tyčku
Rozvoj řeči:
1 rok- užívá 2 až 3 smysluplná slova: stále žvatlá: rozlišuje oznámení, otázku, žádost: rozumí některým pokynům (vstaň, otevři pusu, kde je auto)
15 měsíců- zná asi 5 slov: vede své monology (nesrozumitelné-nácvik artikulačního aparátu): zvukově dokáže napodobit některá zvířata
18 měsíců- ovládá asi 10-30 slov a rozumí jejich významu, mezi dětmi jsou velké rozdíly: napodobuje a opakuje řeč dospělých: poslechne jednoduché příkazy: umí ukázat některé části těla: napodobuje slovně některé činnosti (autíčko tú-tú)
Doufám, že to stačí. Ještě paní píše, že každé dítě je jiné a že když se dítě učí chodit, tak potlačuje vývoj řeči. Až začne chodit, tak se začne učit mluvit, nebo naopak.