Syndrom chronické únavy

Už ráno vstáváme unaveni. Po celý den cítíme, jak nás opouští spolu se zbytkem energie i životní elán. Dobrou náladu nahrazuje podrážděnost.
Většina z nás si už podobným obdobím prošla. Pokud se však tento stav stane naším trvalým společníkem, můžeme hovořit o syndromu chronické únavy, stále častějšímu důvodu, pro který dnes lidé vyhledávají lékaře.

Syndrom chronické únavy je však oříškem i pro samotného lékaře, neboť se na něm může podílet velmi mnoho faktorů. Nejlepší terapeutické výsledky přináší komplexní způsob léčby, který bere v úvahu tělesné, psychologické, duchovní a emocionální stránky osobnosti pacienta, ale i jeho životní styl. 

Odpověď v minulosti

Nejprve nutné vrátit se spolu s nemocným do jeho minulosti, kde můžeme najít jednu z příčin – ztrátu partnera, zaměstnání nebo jiné osobní tragedie.

Nezanedbatelné jsou i fyzické problémy.Může se objevit častá hypoglykémie(nízká hladina cukru v krvi) z přejídání se sladkostmi, anemie neboli chudokrevnost po silném menstruačním krvácení, hormonální nerovnováha v období přechodu nebo premenstruační fázi, atd. To vše se projevuje značnou únavou. Mezi další příčiny patří hypothyreoza – snížená funkce štítné žlázy, stavy po prodělaných virových onemocněních, jako je chřipka, infekční žloutenka, mononukleosa a další.

Nebraňme se emocím

Je prokázáno, že 15% lidí neumí správně dýchat – dýchá rychle a mělce, což taky vede k únavě.Takovéto dýchání se objevuje u stresu, a toho je v dnešní době čím dál více.

Je prokázáno, že hlavní příčinou chronické únavy jsou právě osobní problémy, které nemají žádný fyzický podklad.Často jsou to problémy, kterým se člověk nedovede bránit a skrývá je před okolím. To se týká zejména lidí negativistických nebo neurotiků. V rámci terapie je nutné je učit pozitivnímu myšlení.

Ženy v pasti

Také nevyjádřený žal může být příčinou abnormální chronické únavy. To platí i o nevyjádřeném hněvu. Potlačování vzteku stravuje velkou část životní energie. Velmi citlivé k těmto příčinám jsou hlavně ženy. Mnohé z nich jsou upoutány v manželství nebo zaměstnání, kde nemohou uplatnit své schopnosti, jsou nedostatečně oceněné, nikdo nevnímá jejich potřeby a pocity. Z toho vzniká ztráta sebedůvěry, deprese a příznakem je únava. V těchto situacích sahají k uklidňujícími lékům nebo práškům na spaní. A dostávají se do bludného kruhu únavy. 

Současné sociální a ekonomické problémy zejména mladých rodin mohou mít nedozírné důsledky na zdravotní stav rodiny, a to nejen na rodiče, ale i děti. Mnoho lidí ztrácí víru a životní cíle a výsledkem je opět chronická únava.

Jak si pomoci?

V prvé řadě dopřát si dostatek kvalitního spánku bez prášků. Naučit se relaxaci tělesné i duševní, provozovat dechová cvičení. Naučit se projevovat své pocity a nebát se uvolnit. Jedním z velmi důležitých faktorů dobrého zdraví je dostatek pohybové aktivity. K tomu vhodná vyvážená strava, respektující individuální potřeby s ohledem na fyzickou zátěž, ale i zdravotní obtíže. 

Dbejme na snížený příjem cukrů a vyhýbejme se stimulujícím látkám. Zajistěme svému tělu dostatečný přísun vitamínů, minerálů a enzymů, pokud možno v co nejpřírodnější podobě. A nejpozději tři hodiny před spaním nezatěžujme své tělo vysoce kalorickými a těžce stravitelnými jídly. 

Jak na únavu

Při léčbě chronického únavového syndromu využíváme mnoho metod a postupů klasické i východní medicíny:

  • homeopatie je jedním z velmi účinných prostředků v terapii únavy.
  • akupunktura ovlivňující dráhy postižených orgánů je též velmi pozitivní metodou léčby.
  • různé typy odborně prováděných masáží pomohou zlepšit celkovou zdravotní situaci.
  • akupresura bodů na těle, posilujících životní energii.
  • též cílená aromaterapie dokáže zlepšit situaci v chronické únavě.
  • šalvěj, saturejka, pelargonie, tymián, citron, rozmarýn a další dokáží někdy i zázraky.

Nejdůležitější je však aktivní přístup pacienta. Člověk musí chtít a podílet se na svém uzdravení. A to všemi dostupnými prostředky.

18.2.2009 9:28| autor: Miroslava Plchová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist