10. týden těhotenství: Vývoj plodu a těhotenské změny

Lékaři o vašem miminku již nehovoří jako o embryu, ale jako o plodu – začíná fetální období. Děťátko má již zřetelnou lidskou podobu a v jeho těle začínají fungovat první reflexy. Miminko se začíná hýbat, ale vy to ještě necítíte.

10.-tt-1100x618.jpg Celá galerie 40 Zdroj: Profimedia.cz

Vývoj vašeho miminka

Na počátku 8. embryonálního týdne končí vývoj embrya, končí srůstem okrajů očních víček. Dítě měří asi 31 až 42 mm a váží kolem 5 gramů. Stále víc nabývá typicky lidské podoby, i přestože tvoří hlava stále asi polovinu délky plodu. Mozek roste velmi rychlým tempem. Oči i nos jsou jasně viditelné. V dásních vznikají drobné zubní pupeny. Většina kloubů je vyvinuta. I přesto, že je pohlaví vašeho děťátka rozhodnuto od momentu oplození a vývoj pohlavních orgánu je v plném proudu, nejde ještě poznat, jestli budete mít doma holčičku nebo chlapečka. Pokračuje vývoj plic, žaludku a střev. Ledviny se přesunuly na svou konečnou polohu v horní části břicha. Plod se v reakci na podráždění začíná hýbat, začíná také vnímat bolest.

PRO VÁS:plud2.jpgKaždý týden emailem informace o vašem miminku a těhotenství. CHCI DOSTÁVAT

Co se děje s vámi?

Vaše tepová frekvence stoupla o několik tepů za minutu, protože se vám zvýšil objem krve v těle. Kvůli přetrvávající vyšší teplotě se zřejmě více potíte či je vám teplo. Vaše děloha je nyní velká asi jako pomeranč, pokračuje vývoj placenty, která je spojena s plodem pupečníkem. Bude již brzy zásobovat plod kyslíkem a výživnými látkami.

Můžu v těhotenství chodit do sauny? Během prvního trimestru vynechejte saunování, horké koupele a jacuzzi. Embryo je v kritickém stadiu svého vývoje a extrémní horko by pro něj mohlo být nebezpečené. Vás chrání před přehřátím termoregulace – pocení, takovou možnost ale vaše malinké miminko v bříšku zatím nemá. Navíc extrémní pocení u žen s kolísavým tlakem představuje riziko dehydratace. Co pít v těhotenství?

Čtěte také:

Tip pro mámu

Myslíte si, že když jste těhotná, musíte radikálně změnit své návyky? Jen ty špatné, dobré pouze přizpůsobte. Pokud jste byla zvyklá cvičit a pravidelně se hýbat i před těhotenstvím, měla byste i nyní zůstat fyzicky aktivní. Vyberte si vhodné sporty, například plavání, těhotenskou jógu či cvičení pilates. Asi se budete potit víc než před těhotenstvím, ale s tím už si umíme poradit.

Táta je v tom taky: Máma má období, kdy ji mohou rozrušit nebo popudit věci, které normálně neřeší. Děje se to kvůli hormonálním změnám, které ještě může zesílit přirozená úzkost související s nastávajícím mateřstvím. Víte, co ji potěší? Udělejte to!

Podívejte se na video jak se vyvíjí plod v matčině břiše:

3.8.2020 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist