Dítě zlobí! Proč?

Dítě takzvaně zlobí, když je příliš unavené, ospalé, má žízeň nebo hlad, prožívá stres vyvolaný jednáním osob v jeho blízkém okolí. A také před propuknutím nemoci fyzické či psychické. Dítě reaguje na bolest, svědění, zácpu, může ale naznačovat i blížící se epileptický záchvat. Toto „zlobení“ patří k nemoci jako horečka k angíně.

Nejčastěji a dlouhodobě se tzv. zlobení objevuje ve spojení s poruchou nazývanou lehká mozková dysfunkce. Na jejím vzniku se může podílet dědičnost, obtíže matky v těhotenství, problémy při porodu, různá onemocnění brzy po narození. 

Když o dítěti řekneme, že je nesoustředěné, mělo by to podle platných diagnostických kriterií znamenat, že se u něho nejméně půl roku projevuje šest z následujících příznaků:

  • soustředí se na náhodné a nevýznamné detaily, pracuje ledabyle a s chybami, neudrží pozornost ani při hře natož při úkolu
  • někdy jakoby ani nevnímá, co mu říkáme
  • neposlouchá instrukce, jedná zbrkle, dělá to dojem opozičního jednání, ale jde spíše o nedostatečné porozumění instrukci
  • není schopné ani elementárně plánovat práci a odpočinek
  • vyhýbá se náročnějším úkolům vyžadujícím intelektové úsilí
  • často ztrácí a zapomíná věci
  • rychle a zbrkle reaguje na podněty, chybí mu schopnost „počítat do desíti“
  • zapomíná plnit úkoly a povinnosti, byť jsou opakovaně požadovány

Když o dítku řekneme, že je hyperaktivní, je to oprávněné za předpokladu, že

  • neposedí, vrtí se, hraje si s prsty
  • pobíhá ve třídě při vyučování nebo tam, kde se to nehodí
  • houpe se na židli přes zákaz doma i ve škole
  • nevydrží u klidných, tichých her
  • vystihuje je rčení „jako by měl vrtulku“, stále jakoby je něco popohánělo
  • stále mluví, ptá se, nevyčká odpovědi

Nazveme-li dítě impulsivním, potom 

  • odpovídá, ještě než vyslechne celou otázku
  • nevydrží čekat, až na ně přijde řada, odbíhá nebo provokuje
  • vnucuje se a obrací na sebe pozornost, mluví netázáno, plete se do toho, do čeho nemá

Současná evropská klasifikace chorob rozděluje hyperkinetické poruchy na poruchu aktivity a pozornosti a dále na hyperkinetickou poruchu chování. V americké klasifikaci je užívá termín ADHD (Attention Deficit Hyperaktivity Disorder).

Tato postižení se dělí na typ převážně s poruchou pozornosti, dále s impulzivitou a hyperaktivitou. Třetí je kombinovaný typ.

Převaha počtu chlapců proti počtu takto stigmatizovaných dívek je zhruba troj až šestinásobná. V minulosti se běžně očekávalo, že problémy odezní zhruba po patnáctém roce. Dnes se ví, že v určité podobě mohou trvat mnohem déle. Mohou posléze též souviset i se špatným sociálním zařazením dospělého.

Řada jiných příznaků disharmonického rozvoje osobnosti u dítěte nebývá tak utříděná a vzájemně propojená. Přesto by jim měla být věnována pozornost. Mohou totiž vypovídat o dítěti něco zcela jiného, než že je nevychované, problémové a drzé. 

26.2.2009 10:16| autor: Tomáš Novák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist