Důvěřuj, ale prověřuj. Na internetu děti kontrolujte

Už děti předškolního věku mohou mít větší počítačovou gramotnost než jejich rodiče. Ještě však nemají rozum, aby se chovaly bezpečně. Zodpovědnost stále zůstává na dospělých.

profimedia-0182852873-1100x618.jpg

Ať chceme, nebo ne, dnešní děti vyrůstají obklopeni technikou. V každé domácnosti je dnes mobil, tablet, notebooky, televize, počítač… S technikou tak naši potomci umí zacházet od útlého věku. Vážně, dvouleté dítě je schopno si z YouTube pustit oblíbenou pohádku, v šesti letech už může na sociální síť nahrávat svá videa. Ještě později počítačová gramotnost dětí přeroste tu rodičovskou. Dospělým pak nezbývá nic jiného než důvěra, že dítě na internetu nepáchá nepravosti. Stačí to ale?

Za technickou vyspělost dětí si vlastně můžeme sami – tablet či chytrý telefon půjčujeme už ročním dětem, ve dvou letech nějakou elektroniku pravidelně používá každé páté dítě. Některé děti dostanou vlastní zařízení již v 6 letech, nejvíce jich potom získá mobil mezi 7. a 9. rokem života, tedy v okamžiku, kdy začínají navštěvovat základní školu, osamostatňují se a rodiče nad nimi chtějí mít větší kontrolu. Tato data vyplynula z výzkumu realizovaného Centrem prevence rizikové virtuální komunikace (PRVoK) Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a společností O2 Czech Republic.

Nejlepší je důvěra a kontrola

Paradoxní je, že s tabletem nebo telefonem pro dítě se rodiče určité kontroly také vzdávají. Dnes už totiž má každé zařízení přístup na internet, kde na dítě číhají mnohá nebezpečí. Může narazit na stránky s nevhodným obsahem, může se stát obětí kyberšikany nebo se dokonce může seznámit s nějakým deviantem, který by ho mohl zneužít. A přestože tato rizika by měla být známá každému rodiči, jen málo dospělých o nich alespoň uvažuje.

Z výše zmíněného výzkumu totiž vyplynulo, že více než 60 procent rodičů žádným způsobem neomezuje to, co děti na internetu vyhledávají (tedy převážně v Googlu nebo na YouTube). A když už něco rodiče regulují, je to obsah stránek se sexuální tematikou, násilný a nenávistný obsah.

Když už se rodiče rozhodnout regulovat obsah, na který se jejich potomci mohou na internetu dívat, nedělají to zrovna šťastným způsobem. Nejčastěji se totiž rodič s dítětem dohodne, že takový obsah nebude vyhledávat a sledovat, a této dohodě pak věří. Přitom většina stránek a zařízení nabízí nějaké technické řešení regulace, ať už softwarem, či hardwarem.

„Děti si velmi rychle osvojují dovednosti spojené s moderními technologiemi a internetem. Jak ukázal průzkum, rodiče za nimi v tomto ohledu výrazně pokulhávají. Přes 80 procent z nich má základní uživatelské dovednosti – zvládnou napsat e-mail, používat sociální sítě nebo nakoupit zboží online. Většina rodičů tedy není technicky schopna zajistit, aby se jejich dítě nedostalo k závadnému obsahu na internetu,“ vysvětluje Kamil Kopecký, vedoucí výzkumného týmu a zároveň vedoucí Centra PRVoK PdF Univerzity Palackého.

Spoléhání na důvěru však dostává trhliny ve chvíli, kdy dítě prožívá negativní zkušenost – zneužití intimních fotografií, kyberšikana, sexting, pozvání na schůzku s cizím člověkem. Za rodiči v takovém případě zamíří jen velmi málo dětí. Údaje z Linky bezpečí ukazují, že se na rodiče obrátí pouze třetina dětí a třetina se nesvěří vůbec nikomu. „Děti se obávají reakce rodičů a stydí se za to, co se stalo. Otázkou je, jak mohou rodiče dětem kontrolovat obsah internetu, aniž by ztratili jejich důvěru. Řešení není složité – základem je skutečný zájem rodičů o svět dítěte. Měli by se nechat zasvětit do aplikací, které jejich potomek používá, a udělat si názor. Zároveň mu musí být vzorem a radit mu, jaké informace by mělo na internetu sdílet a na co si dát pozor. Dítě musí vědět, že ho rodič nezatratí, nepotrestá a ani neponíží. Díky tomu získá důvěru a přestane mít strach se rodičům svěřit,“ vysvětluje dětská psycholožka a spisovatelka Klára Janečková.

Nevíme, co děti sledují na YouTube

YouTube je fenomém, který v současnosti ovlivňuje děti asi nejvíce. Svět dětí se ale v tomto ohledu se světem jejich rodičů výrazně míjí. Ačkoli devět z deseti rodičů aktivně videa na YouTube sleduje, pouhých 15 procent z nich sleduje samo aktivně i youtubery.

Jejich děti přitom světem youtuberů žijí, až 60 procent z nich je sleduje pravidelně, 40 % rodičů se k nim alespoň občas přidá. Většina rodičů přitom hodnotí youtubery negativně. O to víc překvapí, že jejich sledování rodiče dětem nezakazují a v zásadě ani neomezují. Přitom však vůbec neví, jaký obsah youtubeři dětem prezentují.

Jak na internet bezpečně

Rodiče by si měli s dítětem promluvit o všech rizicích, která na ně mohou na internetu číhat. Jak už jsme napsali, problémem ale je, že rodiče si kvůli vlastní neznalosti, ona rizika ani neuvědomují. Vždyť stále téměř pětina rodičů aktivně šíří fotografie, na kterých jsou jejich děti obnaženy, a lze poznat jejich identitu.

Nejdůležitější ochranou dětí by tedy měla být důvěra mezi nimi a rodiči a také zájem dospělých o to, co děti na internetu dělají. Dítě by mělo znát základní pravidla pohybu po síti. Mělo by se s nimi seznámit dříve, než začne internet využívat k jiným věcem, než je sledování pohádek.

  • Základním pravidlem je, aby se dítě nebavilo s cizími lidmi, tedy s nikým, koho nezná osobně.
  • Nikomu také nemá dávat své osobní údaje a zasílat své fotografie.

Pokud bude dítě důvěřovat svým rodičům, upozorní je na skutečnost, že se z něj někdo snažil tyto soukromé informace vylákat, a rodiče pak mohou zakročit.

13.11.2018 10:47| autor: Redakce Babywebu.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist