I trest má svá pravidla

Trest i odměna jsou bezesporu součástí výchovy. V poradně rodičům nabízím, aby se naučili – u malých dětí to jde snáze – chování dítěte předvídat. Často se tak vyhnou nepříjemným situacím i nutnosti trestat.

Trestu se užívá tam, kde byla překročena nějaká pravidla a je třeba zjednat nápravu. To je obecné vymezení trestu. Aby byl trest účinný, zejména chceme-li ho užít při výchově dítěte, je k tomu zapotřebí určitá „kvalifikace“. Abychom mohli dítě správně trestat, tedy správně vychovávat, musíme znát a dodržovat tato pravidla: 

  1. bezpodmínečně nutný předpoklad – musím mít dítě rád(a)
    Pokud mám dítě rád – ať už jako trestající rodič nebo trestající pedagog – snadno dodržím dalších šest bodů.
  2. vím, že pochopilo, proč je trestám
    Nemá například smysl trestat batole za rozlití čaje u snídaně, protože vím, že to neudělalo schválně.
  3. netrestám v afektu, ze zlosti, z rozčilení
    Nabízím zjednodušenou situaci: Jdu na návštěvu ke tchýni, která nikdy neměla s výchovou sebemenší problém, a cestou se moje dítě umaže.
  4. můj trest je přiměřený (věku, situaci)
    Nejsem proti (důraznému) plácnutí dítěte za to, že se nám cestou po městě vytrhlo a vběhlo do silnice. Měl by následovat „pohovor“, proč se to nedělá. Na druhou stranu neseřežu dítě za to, že rozbilo hrníček po babičce. Moje chyba, měla jsem ho dát na bezpečnější místo.
  5. můj trest dítě nezesměšňuje, neponižuje a neuráží
    Tyto formy trestu nabírají na obrátkách s přibývajícím věkem. Vždy se však chraňme rádoby trestajících výroků: nemám tě ráda, počkej, až přijde táta, ten tě seřeže, nebo oslovení z encyklopedií o savcích.
  6. trest řeší konkrétní situaci, nesmí pokračovat neurčitou dobu
    Souvisí s bodem 2. Když dítě rozumí, zač je trestáme, měli bychom včas trest ukončit, odpustit. Rozhodně nedoporučuji trest protahovat na několik dní. Dítě by mělo usínat v pozitivním klimatu, s vědomím, že se vše vyjasnilo.
  7. když už trest zvolím, musím být v něm důsledný, jen tak je účinný
    Nejistota, neorientovanost i v trestech působí v dítěti zmatek. Mělo by se učit jednoznačně rozeznat, co smí a co ne.

Úhlů pohledu na otázku, jak účinný je který druh trestu, je mnoho. Můj pohled vychází z postojů současných rodičů, jak se s nimi setkávám v pedagogicko-psychologické poradně.

10.4.2009 5:34
Více o tématu: batolechovánírodič

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist