Jak s bříškem přežít léto?

Je horko a vy jste těhotná… Se stoupající teplotou stoupá i váš pocit nepohodlí. Těhotné ženy mají normálně trochu zvýšenou teplotu, takže horko snášejí o to hůře. Jak si ulevit? Přinášíme vám pár užitečných tipů, jak přežít léto s bříškem.

• Pokud si budete muset jít něco zařídit, choďte ven brzo ráno, když ještě není takové vedro. To se týká i procházek na udržení kondice. Vyhněte se pobytu venku po desáté hodině ranní a před čtvrtou odpoledne.

• Správně dýchejte. Lidé „zapomínají dýchat“ – někdo dýchá zbytečně rychle, jiný pomalu… Sledujte rytmus svého dechu, aby byl pravidelný, dechem odvádíte z těla horko. Pokud trpíte jakýmikoli dýchacími potížemi (astma, alergie apod.), pobývejte co nejvíce vevnitř.

• Jakmile se teplota začne blížit ke 30°C, zůstávejte vevnitř ve stínu nebo v klimatizované místnosti, případně si kupte větrák. Sledujte místní předpověď počasí a biopředpověď. Dávejte pozor hlavně na informace týkající se tlaku a kvality vzduchu. Poznáte tak dny, kdy by se vám mohlo špatně dýchat a budete si díky tomu moci naplánovat aktivity na ty dny, kdy budou příznivější podmínky.

• Mokrý hadr na čelo. Ano, opravdu to pomáhá. Takto si můžete chladit i zátylek, temeno hlavy a další části těla, která si o to řeknou.

• Noste lehké bavlněné nebo lněné oblečení ve světlých barvách. Světlé barvy sluneční paprsky odrážejí. Tmavé barvy je naopak pohlcují a tím vás ještě více zahřívají. To jistě znáte.

• Bavlna a len, případně hedvábí jsou ideální materiály pro lehké letní oblečení, protože umožňují rychlé odpařování potu z vaší pokožky. Odpařováním potu se pokožka zchlazuje a lépe dýchá. Umělým materiálům se vyhýbejte. Cedulka na oblečení vám prozradí, o jaký jde materiál. Pokud jde o zahraniční výrobek,

o bavlna se skrývá pod slovy: cotton, Baumwoll, coton, bambagia, algodón, хлопок

o len pod slovy: tow, linen, Leinen, lin, lino, лён

• Pijte, ale ani málo, ani moc. Dávejte přednost přírodní a neslazené vodě bez bublinek. Dobrým nápadem jsou i neslazené džusy, mléko a iontové nápoje pro sportovce. Obsahují totiž soli, které tělo potřebuje, a jsou z něj odváděny potem. Slazená, ale ani destilovaná voda není v horku vhodná. Obyčejnou vodu můžete ochutit šťávou z citrusů nebo lístky máty a meduňky, přidejte led. Hydratace je v těhotenství obzvláště důležitá. Pijte průběžně, ne až budete mít žízeň. Pozor! Při přehnaném příjmu tekutin může nastat problém zvaný „otrava vodou“. Přílišná hydratace organismu totiž může způsobit také zvýšený úbytek iontových sloučenin (solí) a tím paradoxně dehydrataci, únavu svalů, křeče, a dokonce mdloby.

• Když se vám začne motat hlava nebo se vám bude dělat nevolno, okamžitě se schovejte do stínu a napijte se. Pokud to opravdu nebude nutné, pobývejte mimo dopad přímých slunečních paprsků, zejména mezi desátou dopoledne a čtvrtou odpoledne.

• Používejte ochranné krémy, a to alespoň s UV filtrem číslo 20. Máte-li světlou pleť, používejte raději UV filtr 30–40. Natřete se ale nejpozději 20 minut před vstupem na slunce, protože do té doby filtr neúčinkuje a mohla byste se i natřená spálit. Pleť těhotných žen je kvůli hormonálním změnám náchylnější ke spálení a tvoření pigmentových skvrn. UV paprsky prostupují i oblečením, takže se raději natřete vždy celá.

• Často se sprchujte ve vlažné vodě, případně střídejte teplou a studenou, čímž zajistíte cévám pokožky zdravou masáž.

• Plavejte. Plavání vás nejen zchladí, ale i uleví vašemu sedacímu nervu, který je v těhotenství přetížený. Raději choďte do krytého bazénu. Pokud jste u rybníka nebo u moře, schovávejte se co nejčastěji do stínu, nebuďte ve vodě příliš dlouho.

• Noste s sebou lahvičku vody se sprejem, abyste si mohla osvěžovat (nejen) obličej.

• Když budete mít příležitost, dávejte si nohy nahoru. Zajistíte si tím dobrý krevní oběh a předejdete přílišnému otoku nohou.

• Omezte slaná jídla. Sůl váže vodu, a tak odvodňuje organismus.

• Dopřejte si „dvacet“. Z vedra můžete být opravdu utahaná a spánek vám pomůže zregenerovat síly. Trochu si oražte, kdykoli budete mít chuť. Je to zdravé.

• Nestyďte se říci si o pomoc. Při vysokých teplotách a pokročilém těhotenství není vždy jednoduché starat se o domácnost. Promluvte si o tom s rodinou, přáteli i sousedy. Třeba rádi pomohou. Případně se můžete obrátit na placenou službu.

28.7.2009 10:04| autor: Magdalena Holancová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist