Otoky nohou v těhotenství: Jak se jim vyhnout při cestování

K otokům v těhotenství dochází kvůli zadržování většího množství vody v těle, za které může zvýšená produkce ADH (antidiuretický hormon, který ovlivňuje funkci ledvin). Když se k této skutečnosti přidá ještě tlak rostoucího miminka na dolní dutou žílu, která z dolních končetin odvádí krev, mise „oteklé kotníky“ je dokonána. Ale nezoufejte, způsoby, jak svým nohám ulevit, existují.

S otoky kotníků se potýká asi polovina všech těhotných žen, a to zejména v posledních několika měsících těhotenství. Otoky v nohou se obvykle zhoršují ke konci dne, zvláště, pokud jste celý den na nohou nebo při cestování, kdy dlouho sedíte s nohama dole. V teplém počasí se pocit těžkých unavených nohou a otoky ještě zhoršují.

Na pozoru se mějte v případě, pokud otoky pozorujete i na jiných částech těla (na rukou, ale třeba i v obličeji). Zde je na místě návštěva lékaře, aby odhalil příčinu otoků. Otoky i jinde po těle mohou být známkou preeklampsie nebo v případě asymetrického otoku jedné nohy může jít o trombózu dané končetiny.

Jak omezit vznik otoků

Ohlídat byste si měla bílkoviny. Každé jídlo by mělo obsahovat malé množství bílkovin (mezi 50 g a 75 g), jako je libové maso, drůbež, ryby, vejce nebo fazole, jíst byste měla alespoň pět porcí ovoce a zeleniny denně. Vyhnout byste se měla hodně slaným pokrmům a také polotovarům, které obvykle obsahují vysoké množství solí, cukrů a tuků. Sůl potom způsobí, že vaše tělo zadržuje ještě více tekutin. Pijte hodně vody, abyste byla dostatečně hydratovaná, protože to naopak vašemu tělu pomůže se přebytečných tekutin zbavit. Do jídelníčku zařaďte potraviny, které jsou přirozeně bohaté na vitaminy C a E.

Dobrým zdrojem vitaminu C jsou:

  • zelené a červené papriky
  • melouny
  • brambory
  • rajčata
  • jahody
  • zelí
  • brokolice

Mezi potraviny bohaté na vitamin E patří:

  • rostlinné oleje
  • slunečnicová semínka
  • sladká kukuřice
  • kešu a mandle

Zapomenout byste měla na kouření, které k otokům velmi přispívá a celkově škodí i miminku.

Důležité je samozřejmě i pohodlné oblečení, obuv a také správný pohyb. Nikde by vás nemělo nic škrtit, příjemně byste se měla cítit za všech okolností – ať už doma u televize nebo při cestování.

Zásadní je, co nejčastěji držet nohy ve zvýšené poloze a také často odpočívat, lehnout si, abyste nohám ulevila.

Čeká vás cesta letadlem? Myslete na své pohodlí už při rezervaci. Místo vedle uličky pro vás bude mnohem lepší – můžete vstát a projít se. Při jízdě autem si udělejte nejméně jednou za hodinu přestávku a opět se projděte. Během cestování si sundejte boty, nohy dejte na volné sedadlo vedle sebe, případně si pod nohy dejte zavazadlo, aby byly ve vyvýšené poloze. Snažte se vsedě nohy nekřížit (omezuje to průtok krve), ale pravidelně je procvičujte – pomáhá kroužení kotníky, procvičování prstů, protahování nohou (střídavě vysunujte patu a propínejte špičku, protáhnete tím lýtkové svaly).

Čtěte také:

Ani na cestách nezapomínejte na dostatek tekutin – zejména pokud letíte letadlem, je tam velmi suchý vzduch. Při dehydrataci je krev více koncentrovaná, a proto náchylnější ke srážení.

Zvážit byste měla i nošení speciálních kompresních punčoch, a to zejména pokud se chystáte na dlouhou cestu letadlem. Kompresní punčochy snižují otoky a co je ještě důležitější, významně snižují riziko vzniku krevní sraženiny (trombózy). Máte-li křečové žíly, měla byste tyto punčochy nosit i běžně, nejen na cestách.

Účinné je i střídavé sprchování chladnou a teplou vodou, které podpoří krevní oběh nebo poproste partnera, ať vám nohy (včetně chodidel) namasíruje. Spojíte tak příjemné s užitečným.


Článek byl konzultován s gynekoložkou MUDr. Radkou Gregorovou
www.ld.cz

20.7.2017 1:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist