Naši psychiku ovlivňuje tělesná pohoda

Stres je všudypřítomný a přes všechna varování odborníků a veškerou snahu nás samých se mu úplně vyhnout nelze. Je součástí našeho života, civilizační chorobou, kterou nemůžeme vybít úprkem před mamutem. Jak se jim tedy bránit, aby nepřerostly v depresi?

To jestli se ze stresu vyvine deprese, záleží hodně na vašem rozpoložení. Jde jen o lehkou nervozitu z něčeho, co se vám zrovna nepovedlo, nebo se stalo něco závažnějšího, co významněji ovlivní váš život? Vezměte tužku a papír, na jednu polovinu napište klady problému, který vás momentálně deprimuje, na druhou stranu zápory. A pak bilancujte, zda to skutečně stojí na neprospané noci, případně co by se s ním dalo dělat.

Lepší než deprese řešit a posléze léčit, je naučit se jim předcházet. Být asertivní, to znamená vyjadřovat a prosazovat své pocity a názory, aniž někomu jinému ubližujeme, je dneska in. Zvládnout tento druh komunikace ale vyžaduje také trochu studia a praxe. Můžete se přihlásit do kurzu, kde si tuto dovednost prakticky nacvičíte.

Naučte se říkat NE

Zvykli si ostatní zbavovat se svých povinností tím, že je převedou na vás? Cítíte-li, že je toho na vás mnoho, naučte se říci NE. Ale vyslovit zdánlivě jednoduché slůvko, stojí určité úsilí a souvisí s uměním výše zmíněné asertivní komunikace. Ušetříte si tak ale mnoho problémů z přepracování, potlačovaného vzteku a získáte více času pro sebe.

Dělejte si radost

Nejen prací živ je člověk. Najděte si čas na rodinu, setkání s přáteli, na koníčky. Lidé žijící ve spokojeném manželství mají prý až pětadvacetkrát nižší sklon k depresím. S tím souvisí i spokojený sexuální život.

Udělejte občas něco jen tak pro radost. Třeba si zajděte na kávu, kupte si nějakou drobnost jen protože se vám líbí, nebo si sedněte a přečtěte kousek ze své oblíbené knihy, i když se na vás úkoly hrnou ze všech stran. Vyhraďte si chvilku jen pro sebe a tu si vychutnejte.

Umění žít

Neschovávejte se v ústraní, ani když se cítíte pod psa a „depka“ vás válcuje. Vyrazte mezi lidi, i kdybyste se měli jen procházet v obchodním domě a okukovat výlohy. Vždycky máte šanci, že potkáte známého, prohodíte pár slov a hned je vám lépe. Proberte své momentální duševní rozpoložení s dobrými přáteli, mnohdy zjistíte, že i oni mají podobné zkušenosti.

Nebojte se tvorby, vůbec nevadí, že nemáte umělecké sklony. Pomůže vám to alespoň na chvíli přesměrovat tok myšlenek. Pište si deník. Někomu pomáhá, když se z problémů vypíše. Jinému, když něco dobrého uvaří nebo uplete krásný svetr, namaluje obraz…

Ve zdravém těle, zdravý duch

Na psychiku má velký vliv strava a životní styl vůbec. Někdo své deprese prožívá tak, že nemá na jídlo ani pomyšlení, jiný se přejídá. Tělo výživu potřebuje, proto ani když vám není nejlépe, na pravidelnou a pestrou stravu nezapomínejte.

Trpíte li stresem či depresí, zvyšte příjem vitamínů skupiny B a hořčíku. Vitaminy skupiny B jsou pro duševní pohodu velmi důležité. Pokud tělu chybí vitamín B1 pociťuje únavu, neschopnost soustředění, poruchy spánku. Podobné příznaky se projevují i při nedostatku vitamínu B2 a B3, navíc ještě k depresivním náladám či svalové slabosti. Pro tělo je ale důležité mít ve správném poměru všechny životně důležité vitamíny, mezi něž patří ještě vitamin A, C, E a D. Při zvýšené námaze, nebo náročném životním stylu, který zažívají například kojící maminky, je těžké dodržovat jídelníček natolik pestrý, aby obsahoval všechny důležité vitamíny a proto je někdy lepší zajít do lékárny a nechat si doporučit podpůrné vitaminové přípravky podporující tělo při stavech vyčerpanosti, vyčerpaného soustředění, které jsou vhodné pro kojící ženy.

Sladké na depresi neplatí

Slyšeli jste, že v depresi pomůže obalit si nervy sladkým nebo si zlepšovat náladu alkoholem? Hloupost! Obojí je cestou do slepé uličky.

Naopak velmi prospěšný je pohyb. Mnoho depresivních pacientů, kteří v sobě najdou sílu sportovat, nebo se alespoň aktivně hýbat, byť třeba jen ve formě dlouhých procházek, po krátké době pozorují výrazné zlepšení. Pohyb totiž pomáhá hned dvakrát. A hlavně ten na čerstvém vzduchu. Kromě toho, že si protáhnete tělo, zlepšíte metabolismus a podpoříte vylučování hormonů, které přispívají k lepší náladě.

Bylinky a světlo zahání chmury

Bylinky také mají významné antistresové či antidepresivní účinky. Například kozlík lékařský, meduňka, chmel mají uklidňující účinky. V lékárně dostanete namíchané speciální čajové směsi, kapky nebo pilulky z nich připravené. Pokud máte problémy se spaním, nesahejte hned po silných prášcích na předpis. Vyzkoušejte napřed bylinné přípravky na uklidnění či zlepšení spánku, které koupíte bez předpisu v lékárně.

Rozsviťte si! Zejména v zimním období jsou lidé zvyklí žít v přítmí celé měsíce. Světlo má na náladu mnohem větší vliv, než si myslíte. A dokonce i léčí. Nebojte se doma rozsvítit. Zapalte obyčejné nebo vonné svíčky, i vůně uklidňuje.


Převzato z Žijemenaplno.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist