Zdravá žena a maminka = spokojené děti a rodina

Říká se, že je-li zdravá a spokojená žena, jsou spokojené její děti i partner. Platí to bezezbytku, protože muž je sice pomyslnou hlavou rodiny, ale žena je krkem, která tou hlavou otáčí. Bez krku (ženy) by tedy nic nefungovalo tak, jak má. A je-li krkem rodiny spokojená žena a maminka v jednom, je to výhra pro všechny.

zdrava_zena_maminka-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

Možná se ptáte, jak to ale udělat, abyste všechen ten každodenní rodinný kolotoč hravě zvládly a byly přitom zdravé, šťastné a spokojené? Pár věcí, respektive tipů a zásad, jak můžete o sebe pečovat, by se našlo. Zkusíte je také?

Ne nadarmo se říká, že ve zdravém těle je zdravý duch. Už naši předci to věděli a aktuálně to platí také. Takže prvním krokem je upevnit své zdraví a zároveň pečovat o tělo i duši. Jak toho ale docílit jednoduše a efektivně? Začněte žít zdravěji po všech stránkách a dělejte to malými krůčky.

V pohodě od samého rána

Naučte se kromě ranního čištění zubů a každodenní hygieny i nový rituál. Jedno staré pořekadlo říká, že jak ráno vstanete, takový máte den. A je na něm hodně pravdy. Je dávno známé, že ranní očista není jen o mytí těla, ale také o očistě duše. Prvním krokem je vlastně už správně vstát. Jak na to?

Vstávejte s něčím, co je vám příjemné. Může to být třeba poslech relaxační či naopak povzbuzující hudby ještě v posteli, krátká ranní meditace, než se vzbudí celá rodina včetně dětí a začne ten správný šrumec. Skvělé je také pomalé rozhýbání několika prvky jógy, stačí i jen pozdrav slunci, nebo postůjte malou chvíli u okna, na balkoně či terase s hrnkem lahodné kávy a čerpejte energii pohledem do přírody. Zkuste vstát o chvilku dřív a dopřát si osamělou ale pořádnou snídani v klidu bez běhání okolo rodiny.

Denní nálož čerstvého vzduchu

Každý den se snažte dostat ven, a to za jakéhokoliv počasí. Pokud máte prostor jít ven samy, je to bonus, protože si můžete pobyt venku přizpůsobit přesně svým potřebám, jít svižněji, na hůře dostupná místa… Ale i s dětmi je venku fajn. Čerstvý vzduch můžete nasávat i na procházce s vaším pejskem, nebo cestou do a z práce. Pravidelný pohyb je důležitou součástí zdravého životního stylu, jelikož prospívá vašemu srdci a cévám, navíc odbourává stres a zklidňuje mysl i duši. A stačí hodina chůze denně  k tomu, aby tělo začalo spalovat také kalorie, což se, pokud vám zůstala ještě nějaká ta poporodní kila, rozhodně hodí.

Každodenní porce ovoce a zeleniny

V době, kdy jsme maminky na plný úvazek, se dost často zanedbáváme, většinou v rychlosti zhltneme něco nezdravého, hlavně ať je postaráno o ostatní. Ale to je chyba. I maminka potřebuje svou denní dávku vitamínů a tu můžete získat z ovoce a zeleniny. Ideální je ovoce a zelenina ke každému jídlu nebo jako zdravá svačinka – dopoledne ve formě ovoce a odpoledne zelenina. Cukry (i když jsou to ty jednoduché) z dopoledního ovoce lépe do večera odbouráte, než jíte-li ho odpoledne. Naordinujte si ovoce a zeleninu ke každé porci jídla. Proč? Protože ovoce a zelenina obsahují nezbytné vitamíny, minerály, vlákninu a další výživné látky. Navíc vás pěkně zasytí, aniž byste přibraly a dodají díky jednoduchým cukrům rychle energii.

Darujte si pár minut ticha

Pět, deset nebo patnáct minut ticha je jako balzám na roztěkanou duši. Každodenní rituál ztišení se, vám pomůže zůstat v rovnováze a nepodléhat příliš shonu a stresu. Je to jako sebereflexe, v níž vám mnohdy vytanou na mysli věci, které vám pomohou s fungováním v každodennosti. I když se to zdá nemožné najít si chvilku, rozhodně to zkuste, protože vaše tělo se krásně zklidní a odbourá všechen nahromaděný stres. Najděte si chvilku třeba večer, když už děti spí a manžel sleduje fotbalový zápas.

Spánková hygiena

Ano, tak se říká tomu, že uléháte uklidnění, do vyvětraného a zatemněného prostoru bez wifi sítě, televize a bez blízkosti tabletu či mobilu. Do postele s čistými lůžkovinami a s uklidněnou a tichou myslí. Té dosáhnete právě třeba ztišením se před spaním nebo čtením knížky v posteli, případně poslechem relaxační hudby. Ale také  dalšími relaxačními technikami – uvolňující meditací, hlubokým dechem, nebo vůní esenciálních olejů v aromalampě (ideálně levandule, santal, ylan-ylang) atp.

Spokojená rodina

Přidat ještě můžete dostatečný pitný režim s větším podílem čisté vody, protože hydratace je důležitá jak pro vaše tělo a kůži, tak pro vnitřní orgány a mozek. Denně vypijte minimálně 1,5 až 2 litry tekutin (káva a sladké nápoje se nepočítají). A nezapomínejte na lékařská preventivní vyšetření, díky nimž můžete zůstat déle zdravá a fit a s vámi pak bude spokojená i celá rodina.

27.5.2020 6:00 | autor: Pavka Košík Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist