Umíte dobře reklamovat?

Když se něco pokazí na výrobku, který jsme nedávno koupili, je to vždycky nepříjemné. Ale v záruční době, která je na spotřební zboží dva roky, jde řada věcí vyřešit. Pokud prodávající je rozumný a bude postupovat podle pravidel, bude problém v zákonem dané lhůtě na vyřízení reklamace (30 kalendářních dní), vyřešen.

Pokud se na výrobku objeví odstranitelná vada, má spotřebitel právo, aby byla bezplatně a bez zbytečného odkladu odstraněna. Pokud se tak stane v prvních 6 měsících po převzetí, má se za to, že vada existovala už při převzetí a spotřebitel může požadovat výměnu věci za bezvadnou. Pokud s tím prodávající nesouhlasí, je v tomto období na něm, aby prokázal, že si například spotřebitel vadu způsobil sám špatným zacházením. 

Když jste při nákupu měli mimořádnou smůlu a na výrobku se najednou objeví více vad, máte stejná práva, jako kdyby šlo o neodstranitelnou vadu. Podle judikátů to platí při výskytu třetí stejné vady nebo čtvrté různé.

Z podstaty slova „neodstranitelná“ je jasné, že vada je taková, že už se prostě ekonomicky nevyplatí s porouchanou věcí cokoli dělat. Spotřebitel má právo trvat na výměně výrobku za bezvadný nebo od smlouvy odstoupit. A protože volba je na něm, neobstojí výmluvy některých prodávajících, že už nemohou vrátit peníze, protože ta transakce prošla účetnictvím a nelze to vrátit zpátky.

Hodně dotazů se týká opakovaných vad, tedy situace, kdy se například na kočárku potřetí porouchá brzda, nebo se u bot potřetí rozlepí podrážka. Pokud se stejná vada objeví opakovaně, má opět spotřebitel stejná práva, jako by šlo o vadu neodstranitelnou – odstoupit od smlouvy nebo nový výrobek.

Reklamace musí být vyřízena bezplatně. Nicméně se bohužel stále setkáváme – především u prodejců mobilních telefonů – s různými poplatky za zjištění vady. Nic takového nemá oporu v zákoně a spotřebitel se může bránit. S prodejci mobilních telefonů je spojen ještě jeden problém. Často se stává, kupodivu většinou při zjištění třetí stejné vady, že se najednou v telefonu podle prodejce objeví voda. A s odkazem na oxidaci je reklamace zamítnuta.

Spotřebiteli v této situaci nezbývá nic jiného než se obrátit na soudního znalce. Jenže se samozřejmě vystavuje nebezpečí, že se voda do telefonu během pobytu v prodejně dostat mohla. Byl zaznamenán případ, kdy personál prodejny jednoho vykutáleného prodejce potvrdil, že se pan majitel jistil tím, že reklamované telefony házel do kbelíku s vodou…

Veškeré nutné náklady spojené s reklamací např. poštovné, dovoz zboží, případně znalecký posudek spotřebiteli v případě uznané reklamace hradí prodávající (viz § 598 občanského zákoníku). Spotřebitel samozřejmě musí prokázat třeba spotřebu automobilu, doložit jízdenku z vlaku či autobusu, ale má na peníze nárok. Samozřejmě není možné toho zneužívat a jet reklamovat autem, když z bydliště do prodejny jezdí MHD a nejedná se o objemný výrobek.

A ještě poslední věc – v prodejně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník oprávněný vyřizovat reklamace. Pokud se personál vymlouvá, že pan vedoucí či majitel přijde až zítra a zítra se to opakuje, dejte podnět České obchodní inspekci. Jde totiž o porušení zákona o ochraně spotřebitele.

18.3.2009 4:36 | autor: Ivana Picková
Více o tématu: voda

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist