Umíte dobře reklamovat?

Když se něco pokazí na výrobku, který jsme nedávno koupili, je to vždycky nepříjemné. Ale v záruční době, která je na spotřební zboží dva roky, jde řada věcí vyřešit. Pokud prodávající je rozumný a bude postupovat podle pravidel, bude problém v zákonem dané lhůtě na vyřízení reklamace (30 kalendářních dní), vyřešen.

Pokud se na výrobku objeví odstranitelná vada, má spotřebitel právo, aby byla bezplatně a bez zbytečného odkladu odstraněna. Pokud se tak stane v prvních 6 měsících po převzetí, má se za to, že vada existovala už při převzetí a spotřebitel může požadovat výměnu věci za bezvadnou. Pokud s tím prodávající nesouhlasí, je v tomto období na něm, aby prokázal, že si například spotřebitel vadu způsobil sám špatným zacházením. 

Když jste při nákupu měli mimořádnou smůlu a na výrobku se najednou objeví více vad, máte stejná práva, jako kdyby šlo o neodstranitelnou vadu. Podle judikátů to platí při výskytu třetí stejné vady nebo čtvrté různé.

Z podstaty slova „neodstranitelná“ je jasné, že vada je taková, že už se prostě ekonomicky nevyplatí s porouchanou věcí cokoli dělat. Spotřebitel má právo trvat na výměně výrobku za bezvadný nebo od smlouvy odstoupit. A protože volba je na něm, neobstojí výmluvy některých prodávajících, že už nemohou vrátit peníze, protože ta transakce prošla účetnictvím a nelze to vrátit zpátky.

Hodně dotazů se týká opakovaných vad, tedy situace, kdy se například na kočárku potřetí porouchá brzda, nebo se u bot potřetí rozlepí podrážka. Pokud se stejná vada objeví opakovaně, má opět spotřebitel stejná práva, jako by šlo o vadu neodstranitelnou – odstoupit od smlouvy nebo nový výrobek.

Reklamace musí být vyřízena bezplatně. Nicméně se bohužel stále setkáváme – především u prodejců mobilních telefonů – s různými poplatky za zjištění vady. Nic takového nemá oporu v zákoně a spotřebitel se může bránit. S prodejci mobilních telefonů je spojen ještě jeden problém. Často se stává, kupodivu většinou při zjištění třetí stejné vady, že se najednou v telefonu podle prodejce objeví voda. A s odkazem na oxidaci je reklamace zamítnuta.

Spotřebiteli v této situaci nezbývá nic jiného než se obrátit na soudního znalce. Jenže se samozřejmě vystavuje nebezpečí, že se voda do telefonu během pobytu v prodejně dostat mohla. Byl zaznamenán případ, kdy personál prodejny jednoho vykutáleného prodejce potvrdil, že se pan majitel jistil tím, že reklamované telefony házel do kbelíku s vodou…

Veškeré nutné náklady spojené s reklamací např. poštovné, dovoz zboží, případně znalecký posudek spotřebiteli v případě uznané reklamace hradí prodávající (viz § 598 občanského zákoníku). Spotřebitel samozřejmě musí prokázat třeba spotřebu automobilu, doložit jízdenku z vlaku či autobusu, ale má na peníze nárok. Samozřejmě není možné toho zneužívat a jet reklamovat autem, když z bydliště do prodejny jezdí MHD a nejedná se o objemný výrobek.

A ještě poslední věc – v prodejně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník oprávněný vyřizovat reklamace. Pokud se personál vymlouvá, že pan vedoucí či majitel přijde až zítra a zítra se to opakuje, dejte podnět České obchodní inspekci. Jde totiž o porušení zákona o ochraně spotřebitele.

18.3.2009 4:36| autor: Ivana Picková
Více o tématu: voda

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist