Velký test autosedaček
Dnes už nikoho nenapadne přepravovat dítě v autě bez sedačky. Ale stále mnoho lidí tápe v tom, jak autosedačku vybrat. Na českém trhu se lze setkat se sedačkami špičkovými i méně kvalitními, jak se v záplavě zboží vyznat? Každý rodič přeci chce, aby jeho dítě cestovalo co nejbezpečněji. Podívejte se, jak dopadly jednotlivé sedačky v testech.
Autosedačku potřebuje miminko už na cestu domů, proto se nad jejím pořízením vyplatí přemýšlet už před narozením miminka. A dejte si záležet, často je to totiž autosedačka, co zachraňuje životy při autonehodách. Povinnost používat autosedačku upravuje Zákon o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb. V sedačce musí cestovat osoby, jejichž váha je menší než 36 kg a výška je menší než 150 cm. Z toho plyne, že v sedačce budete dítě přepravovat od narození až asi do 12 let věku, dbejte proto, aby se dítě v sedačce cítilo dobře a byla mu pohodlná, protože není výjimkou, že v ní stráví i několikahodinové cesty.
Nejdůležitějším parametrem je však jejich bezpečnost. Vždy si ověřte, zda byla sedačka homologována (schválena) pro provoz v českých podmínkách. Pokud tomu tak je, měl by se na zadní straně autosedačky nacházet oranžový štítek s uvedením normy R44 -04 nebo R44-03. Pokud sedačka vyhovuje aktuálně nejbezpečnější normě i-Size, tak tam bude štítek s normou R 129.
Dělení autosedaček
Pro větší přehlednost jsou autosedačky rozdělené do pěti skupin. Ty však nejsou určeny věkem, ale váhou a výškou dítěte (v případě normy i-Size).
- Skupina 0: je určená pro nejmenší miminka do hmotnosti 9 kg, věkově to odpovídá do 1 roku
- Skupina 0+: miminka do ní mohou dokud nedosáhnou hmotnosti 13 kg, což se stane většinou do věku 1,5 roku
- Skupina I: v těchto sedačkách již sedí batolata s váhou 9 až 18 kg, tedy mezi 1 až 4 rokem
- Skupina II: to jsou autosedačky pro batolata a předškoláky s váhou 15 až 25 kg, což odpovídá věku 3 až 7 let
- Skupina III: v nich sedí děti mladšího školního věku s váhou 22 až 36 kg, tedy ve věku 6 až 12 let.
Kromě toho je rozumné se řídit i výškou dítěte – hlava dítěte by nikdy neměla přesahovat horní hranu autosedačky.
V nabídce výrobců autosedaček se lze však setkat i s dalšími typy autosedaček, označenými jako rostoucí autosedačky, které zahrnují více kategorií. Nejběžnější jsou tyto:
- Skupina 0/I (0+/I): 0 až 18 kg (od narození do 4 let věku dítěte
- Skupina I/II/III: 9 až 36 kg (od 1 roku do 12 let věku dítěte)
- Skupina II/III: 15 až 36 kg (od 3 do 12 let věku dítěte)
Na trhu jsou k dostání i autosedačky v kategorii:
- 0 až 25 kg (Od narození do 7 let věku dítěte)
Platí však, že právě proto, že zastupují více kategorií musí u nich výrobci vymyslet mnoho kompromisních řešení. Často je to však na úkor bezpečnosti, jak dokazují testy autosedaček.
Norma i-Size, ECE R 129 dělí autosedačky podle výšky dítěte:
- i-Size 40–83 cm: sem spadají tzv. „vajíčka“. Váhová kategorie autosedaček je 0 až 13 kg.
- i-Size 76-105 cm: sem řadíme sedačky prostřední velikosti. Váhové rozmezí autosedaček je 9 až 18 kg
- i-Size 100-150 cm: sem spadají autosedačky, které odpovídají váhovému zařazení 15 až 36 kg.
Autosedačky 0 – 13 kg
Novorozenci a miminka (skupina 0, 0+)
Pro takto malá miminka se používají autosedačky typu vajíčko (kolébka), taková, ve které bude miminko úplně ležet. Někdy lze zakoupit autosedačku 0 – 9 kg, ale doba jejich použitelnosti je příliš krátká, z těchto autosedaček děti velmi rychle vyrostou a musí se pořídit větší autosedačka. Autosedačky typu vajíčko se v autě umisťují vždy tak, aby miminko bylo proti směru jízdy. Tvrdá skořepina, kterou se tyto autosedačky vyznačují, je pevnou oporou pro záda, krk a hlavu (takto malé děti ještě nemají dostatečně vyvinuté svaly na krční páteři), a miminko je tak lépe chráněno, pokud by došlo k nárazu. Vždy ale dbejte na to, aby u sedadla, na kterém bude sedačka umístěna, byl vypnut airbag.
Tyto sedačky jsou lehké, protože se často přenáší. Na delší vzdálenosti je dokonce můžete připevnit na podvozek kočárku místo korbičky. Většinou se dají připojit skoro na každý podvozek, případně si lze pořídit redukci. Je to však skutečně nouzový kočárek. Mimino pro svůj zdravý motorický vývoj spíše ocení korbičku, kde může být natažené nebo ergonomické nosítko. V této autosedačce by dítě nemělo trávit déle jak dvě hodiny. Po této době je nutné dítě vyndat a dopřát mu alespoň na chvilku změnu polohy.
Sedačky lze do auta připevnit buď klasicky pásy nebo ISOFIXEM. Pak potřebujete k sedačce takzvanou bázi, kterou s ISOFIXEM v autě propojíte a sedačku na ni jen přicvaknete. Báze zůstává v autě a vy přenášíte jen vajíčko. Pokud jedete náhodou jiným autem, kde bázi nemáte, nevadí, sedačku lze samozřejmě do auta upevnit i jen pásy.
Pohlídejte si také, jak je autosedačka bezpečná vůči bočnímu nárazu. Proto jsou bočnice kolem hlavy zvýšené a zesílené. Pásy v autosedačce by měly být výškově nastavitelné centrálním utahováním, ale nejdůležitější je samozřejmě to, aby byla autosedačka pro miminko pohodlná. Čas na výměnu autosedačky je, pokud uši dítěte přesahují horní hranu autosedačky. To už není vaše miminko dostatečně chráněno a je čas mu koupit větší autosedačku.
Na trhu jsou již autosedačky, které lze sklopit do polohy téměř naležato. Tato poloha však není určená do auta, ale na situace, kdy sedačku připevníte ke kočárkovému podvozku. Dítě je tak v podobné poloze jako v hluboké korbě, tedy lze se vydat i na delší výlet po městě.
Testy autosedaček pro miminka
AUTOSEDAČKY 0 – 18 KG
Od narození do 4 let (skupina 0, 0+, I)
Tato kategorie nabízí alternativu těm, kteří chtějí své dítě vozit v sedačce umístěné proti směru jízdy co nejdéle. Jde o sedačky, které lze v autě upevnit po i proti směru jízdy. Kombinují vlastnosti autosedaček 0 – 13 a 9 – 18 kg. Kojenci 0 – 9 kg se v autosedačce poutají vždy protisměrně. Od 9 kg lze sedačku do auta upevnit už po směru jízdy, ale také ji lze nechat jako protisměrnou. Autosedačka pak nabízí vylepšenou boční ochranu, která lépe absorbuje nárazovou energii, a tím dokáže více chránit zranitelné části těla včetně hlavy a krku. V případě nárazu při nehodě pracuje jako ochranný štít, který absorbuje náraz a snižuje riziko zranění od poletujících úlomků. Síla působící na krk dítěte je v takovém případě pětkrát menší než u sedačky uchycené po směru jízdy.
Toto řešení autosedaček má však nevýhodu, že nejsou jako vajíčko přenosné a také je nelze připevnit na podvozek žádného kočárku, ani je nelze upevnit na přední sedadlo spolujezdce. Navíc se v mnohých autech ještě potýkají s nedostatečnou délkou pásů pro jejich připevnění proti směru jízdy.
Obvykle se používají jako pokračovací pro dítě ve váhové kategorii 9 – 18 kg, ta počáteční 0 – 9 kg bývá často nevyužita.
Testy autosedaček pro menší děti
AUTOSEDAČKY 9 – 36 KG
Batolata, předškoláci a školáci (skupina II a III)
Jakmile dítě dosáhne váhy 18 kg je na čase začít se poohlížet po další sedačce. Se sedačkami této kategorii už vystačíte až do konce období používání autosedaček. Specifikem těchto sedaček je, že už nemají vlastní pásy, ale využívají klasické bezpečnostní tříbodové pásy v autě. Vždy však v této kategorii ještě vybírejte autosedačky se zádovou opěrkou a možností výškového nastavení, abyste ochránili i citlivé části v oblasti pánve, ramen a hlavy. Tyto sedačky také umožňují správné vedení šikmé i vodorovné části pásu přes tělo dítěte. Zádová opěrka s boční ochranou hlavy chrání lépe dítě i při bočním nárazu. I tady můžete najít mírně polohovatelnou autosedačku. V případě usnutí dítěte ji můžete mírně naklopit a pás zůstane tam, kde má a nepovede kolem krku.
U dětí s váhou nad 15 kilogramů lze použít i jen samostatný podsedák, ale toto řešení bezpečnostní experti nedoporučují. Jsou sice lehčí a skladnější ale, nejenže dítě nemá v případě bočního nárazu žádnou ochranu, ale podsedák se může pod dítětem posunout a dítě se tak ocitne ve špatné poloze a při nehodě není chráněné, navíc šikmý pás vede příliš blízko u krku. Posunu podsedáku pod dítětem můžete zabránit, použitím podsedáku s ISOFIXEM, ale těch na trhu příliš není a navíc jsou mnohem dražší. Pro pohodlí dítěte by měl být podsedák dostatečně prostorný a mít polstrované loketní opěrky. Nikdy však nemůže nahradit kvalitní autosedačku. Jde spíše o nouzové řešení, třeba pro případ kratší jízdy v cizím autě.
Testy autosedaček pro větší děti
AUTOSEDAČKY 15 – 36 KG
Předškoláci a školáci (skupina II a III)
Některé děti už z předchozí sedačky vyrostou dříve než dosáhnou váhy 18 kg. Pak lze koupit sedačku z kategorie 15 až 36 kg. Tyto sedačky mají podobné parametry jako kategorie 18 – 36 kg a pokud se sedačka nepoškodí, bude to poslední autosedačka, kterou využijete. Tyto sedačky už nemají integrované pásy, ale využívají tříbodových bezpečnostních pásů z auta. Tvarově jsou tyto sedačky podobné těm od 18 kg – mají zádovou opěrku s možností výškového nastavení, takže chrání i citlivé části v oblasti pánve, ramen a hlavy. Aby byl pás správně veden přes tělo dítěte, mají některé sedačky navíc středový poutací bod. Pro větší komfort dítěte můžete najít i mírně polohovatelnou autosedačku. V případě usnutí dítěte ji můžete mírně naklopit a pás zůstane tam, kde má a nepovede kolem krku.
Testy autosedaček pro předškoláky a školáky
Nejdůležitějším parametrem testů autosedaček je jejich bezpečnost, ale ani ty další není dobré opomíjet. Co který parametr hodnocení vlastně znamená?
Jak se testuje?
Bezpečnost sedačky
V Česku se prodejci autosedaček nejčastěji odvolávají na výsledky crash-testů a dalšího hodnocení německého automotoklubu ADAC, se kterým spolupracuje i česká spotřebitelská organizace dTest nebo ÚAMK.
Testování však provádí i další organizace, crashtesty se však liší svou metodikou.
Při crash-testech se testuje čelní (rychlost 64 km/h )boční náraz (50 km/h). Autosedačka se umístí do modelového auta, do ní se posadí figurína, která odpovídá fyziologii dítěte a pak se sleduje, co náraz s dítětem a figurínou provede. Skutečně bezpečné sedačky by se neměly vůbec pohnout. Je špatně, pokud se sedačka vlivem nárazu uvolní, poškodí a úplně nejhorším výsledkem je, pokud se sedačka celá zlomí. Po tomto testu se pak ještě hodnotí, jak sedačka vypadá, kudy vede pás přes dítě a mnoho dalších parametrů.
Obsluha sedačky
Dalším z kriterií, které testy zkoumají je obsluha sedačky. Tady se hodnotí, jak snadno jde sedačka upevnit na sedadla (hodnotí se připoutání na přední sedadlo spolujezdce, zadní vnější i vnitřní sedadlo, pokud to sedačka umožňuje). Zkoumá se také, jak moc hrozí, že se při obsluze sedačky udělá chyba, testuje se i jakým způsobem se dítě upíná či jak snadno se autosedačka nastavuje na potřeby dítěte. Hodnotí se také kvalita návodu k použití i to, jak snadno se sedačka čistí.
Ergonomie autosedačky
Bezpečnost sedačky je samozřejmě důležitá, ale je to na nic, pokud se dítě necítí v sedačce komfortně. Toto kritérium testu hodnotí kolik místa má dítě v sedačce, kolik místa zabírá sedačka v autě (hodnotí se připoutání na přední sedadlo spolujezdce, zadní vnější i vnitřní sedadlo, pokud to sedačka umožňuje), v jaké pozici dítě sedí a i to jak se mu sedí pohodlně. V autosedačce dítě stráví spoustu času, je proto důležité, jak se tam cítí. Sedačka by tedy měla mít příjemné polstrování, opěrky hlavy a některé mají třeba i opěrky rukou.
Škodlivé látky v materiálech autosedaček
I materiály, ze kterých jsou autosedačky vyrobeny prochází důkladným testováním. Sleduje se především obsah škodlivých látek v materiálech, se kterými může dítě přijít do styku. Některé látky užívané třeba k měkčení plastů mohou být toxické. V laboratořích se zkoumá především obsah polycyklických aromatických uhlovodíků (PAH), ftalátů, zpomalovačů hoření, fenolů, organocínových sloučenin, těžkých kovů a formaldehydu. Všechny tyto látky mohou při dlouhodobém působení vyvolávat různé zdravotní problémy.
Způsob zpracování a jak snadno se autosedačka čistí
Toto je sice subjektivní hledisko, ale neméně důležité, především pro maminky. Znáte to, snadno se stane, že dítěti ukápne pití, upadnou drobečky a nikdo nechce jezdit se špinavou sedačkou. Částečně se tomu dá zabránit třeba pratelnými potahy autosedaček, ale ne každému toto řešení vyhovuje. Inspektoři v laboratořích tedy hodnotí i to, jak snadno lze autosedačku vyčistit, zda je nutné pro vyprání potahu třeba rozebrat autosedačku na „prvočinitele“ nebo zda stačí jen tu a tam něco odepnout a hodit potah do pračky.
Další faktory, které je nutné při výběru autosedačky zohlednit souvisí s jejich upevněním v autě. Jednak je to jak – pásy nebo pomocí ISOFIXu, a také směr jejich upevnění -po směru nebo proti směru jízdy.
Montáž autosedaček
Do vozidla se dají sedačky upevnit dvěma způsoby – buď na pásy nebo ISOFIXEM. Vždy je však důležité, aby byla sedačka v autě upoutána správně. Seznamte se s návodem nebo požádejte o předvedení poutání autosedačky do vozidla školeného prodejce. Případně na internetu naleznete spoustu videí se správným poutáním.
Poutání bezpečnostními pásy vozidla je univerzálnější způsob, lze jej provést téměř v každém vozidle vybaveném tříbodovými pásy, jsou tedy flexibilnější. Jak sedačku do vozidla upoutat si nechte předvést přímo u prodejny, kde budete autosedačku vybírat.
Výhody poutání pásy:
- Flexibilita – sedačku připoutáte téměř v každém vozidle, je snažší ji přemístit do jiného vozidla
- Bezpečnost – pokud je však sedačka správně namontována
- Nižší váha autosedačky
ISOFIX
Je moderní standardizovaný mezinárodní systém pro ukotvení autosedaček v autě. Mnohá novější vozidla jej mají ve standardní výbavě. Skládá se ze dvou částí. Jedna jsou normované kotevní body (očka), které jsou na krajních sedadlech vzadu mezi sedákem a opěradlem sedačky (u některých výrobců lze za příplatek umístit tyto body i na přední sedadlo spolujezdce), druhou část najdete přímo na autosedačce dole vzadu a touto částí „zaklapnete autosedačku pevně ke kotevním bodům a tím i ke konstrukci auta. Upnutí autosedačky ve vozidle je pak mnohem snadnější a pevnější, než když sedačku v autě upevňujete pomocí bezpečností pásů.
Autosedačky s Isofixem najdete ve všech kategoriích. V kategoriích 0 a 0+ se však využívá poutání „vajíčka“ na isofixovou základnu. Je to proto, že se počítá s tím, že „vajíčko“ se častěji přenáší a proto se jen skořápka s dítětem na základnu nacvakává, což zrychluje manipulaci s dítětem v autosedačce a eliminuje riziko nesprávného upevnění autosedačky pomocí bezpečnostní pásů. Tyto isofixové báze mají navíc v přední části ještě „nohu“, kterou se zapřou do podvozku automobilu, Tím se ještě zvýší bezpečnost autosedačky. Podvozek je totiž nejtužší částí automobilu a k jeho výraznějším deformacím nedochází ani při těžkých haváriích.
Výhody poutání sedačky ISOFIXEM:
- Riziko nesprávné montáže je minimalizováno
- Autosedačka je s vozidlem spojena pevně a trvale
- Lepší výsledky v testech
Nevýhody poutání sedačky ISOFIXEM:
- Ne všechna vozidla jsou isofixem vybaveny
- Jsou dražší než sedačky s poutáním pásy
- Jsou těžší
Způsob upevnění
Aktuálně se používají dva způsoby upevnění:
- Proti směru jízdy (norma i-Size)
- Po směru jízdy
Je to jednoznačné. Autosedačky z kategorií 0 a 0+ by měly být v autě vždy upoutány zády ke směru jízdy, jen tak je v nich dítě bezpečné. Pevná skořepina je důstojnou oporou pro záda, krk a hlavu. Na trhu je však stále více sedaček, které splňují mezinárodní normu i-Size a děti v nich mohou sedět v protisměru až do 4 let věku. Při poutání proti směru jízdy je totiž až 5x nižší tlak na krční páteř dítěte. Z počátku svého života mají děti totiž proporciálně hlavu vůči zbytku těla větší a těžší a při nárazu by se jim mohla natáhnout nebo přerušit mícha. Tyto proporce se postupně vyrovnávají a cca od čtyř let věku není nutné protisměrné poutání. Protisměrné autosedačky plní i funkci ochranného štítu, který pohltí energii nárazu a tlak se tím lépe rozloží na celou oblast zad, krku a hlavy dítěte.
Sedačky poutané po směru jízdy jsou mezi rodiči oblíbené, protože dítě lépe vidí na cestu a oni lépe vidí na něj. Jenže pokud dítě sedí po směru jízdy, je jeho hlava při frontálním nárazu prudce vržena vpřed, tím se však neúměrně namáhá krk i hlava. Tělo dítěte sedícího po směru jízdy je silou nárazu tlačeno ven, ale protože ho drží vnitřní popruhy autosedačky působí většina tlaku na krk dítěte a hlavička prudce letí dopředu. Navíc se dítě může poranit i o přední sedadla. Zkušenosti rodičů ukazují, že pokud dítě nepozná posměrné poutání, protisměrné mu nevadí.
Vždy dbejte na to, aby se sedačka na sedadlo vešla celá, nepřesahovala do prostoru před sedadlem, tím zabráníte jejímu převrácení nebo i poškození při případné nehodě.
Jak vybrat správnou autosedačku
Při výběru dětské sedačky je směrodatná výška, váha a věk dítěte. Podle těchto kritérií se autosedačky dělí do kategorií, které jsme si představili už výše, ale děti rostou rozdílnou rychlostí, takže se může stát, že dítě bude váhou či věkově spadat do jiné kategorie. Základní průzkum proveďte na internetu, kde zjistíte, jak která autosedačka dopadla v testech. Vytipujte si obchod, kde si můžete autosedačky vyzkoušet, proto, pokud to jde, vezměte do obchodu dítě s sebou. Autosedačka by mu měla velikostně odpovídat, kvůli bezpečnosti a měla by mu být i pohodlná. Posaďte dítě do autosedačky a sledujte, zda v ní není příliš „utopené“ nebo naopak zda mu není příliš těsná. Obojí je na škodu jak komfortu tak bezpečnosti dítěte. Zkontrolujte také, zda se dítě v sedačce příliš nepotí.
Vždy požádejte obsluhu, zda si může vyzkoušet upevnit autosedačku do vašeho auta. Důležité jsou také vnější rozměry autosedaček, především pokud se vám do auta musí vejít více autosedaček. Zkontrolujte, zda se vám sedačka vejde celou plochou na zadní sedadlo. Nesmí nikde přesahovat, aby nedošlo k jejímu převážení nebo poškození při nehodě.
Více o výběru autosedačky najdete v tomto článku.
Čtěte také: Na co si dát pozor při výběru autosedačky
Bazarové autosedačky ano či ne?
Autosedačka je bezesporu jednou z nejnákladnějších položek výbavičky pro dítě. Mnoho rodičů už napadlo, pořídit si autosedačku z druhé ruky. Buďte však nanejvýš obezřetní, jde přece jen o zdraví a život vašeho dítěte.
Při koupi z druhé ruky si dobře prohlédněte vzhled a neporušenost autosedačky, především zkontrolujte upevňovací pásy, zda někde nedrhnou, zda jsou všechna upevňovací oka neporušená. Prodejce se ptejte na to, jak dlouho ji používal. Zkontrolujte si na kolik let je certifikována a pamatujte, že maximální období, po které se může autosedačka používat je 10 let, pak již nemusí vyhovovat bezpečnostním nárokům.
Vždy se u prodejce informujte, zda nebyla bouraná. Od takové dejte ruce pryč! Autosedačka po nehodě se musí vždy vyhodit. I když vypadá v pořádku, nevíte, co se mohlo uvnitř poškodit.
Kdy je čas vyměnit autosedačku“
Pokud nekoupíte rostoucí autosedačku vystřídáte během období, kdy se musí autosedačky používat, nejméně tři. Čas na další je, jakmile dítě překoná danou váhovou kategorii nebo jeho hlava přesahuje horní hranu sedačky. Pokud by hlava totiž nebyla autosedačkou chráněná, mohlo by to mít v případě nehody fatální následky.