Chůze je nejlepší cvičení

Víte, že i krátká procházka pomůže našemu zdraví? Chůze je tou nejpřirozenější cestou k dobré kondici, vnitřní pohodě a dlouhověkosti.

Na radu jedné své kamarádky jsem se vrhla na chůzi, při které vlastně „cvičím“ sama, kdy chci, a v prostředí, které si sama vyberu. A výsledky prý nebudou vůbec špatné. Takže nepolevuji, snažím se často „urvat si“ chvilku, vyrazím ven a chodím a chodím a chodím.

Co chůze dokáže?

  • Zlepšuje celkovou ohebnost a koordinaci – lidé, kteří pravidelně chodí, mají menší náklonnost k úrazům a zraněním, a to díky silnějším kostem, lepší koordinaci pohybů a svalů.
  • Bojuje proti tukům – chůze podporuje metabolismus tak, že tělo spaluje tuky místo cukrů. Pomáhá nám hubnout, aniž bychom museli omezit svůj příjem energie.
  • Posiluje kosti – pravidelná chůze zvyšuje hustotu kostní tkáně, což pomáhá proti osteoporóze a brání vzniku osteoartritidy.
  • Chůze produkuje hormony, které ovlivňují náladu: dopamin, betaendorfin, adrenalin a serotonin. Deset minut chůze tedy stačí na to, abyste se uvolnila, nabila energií a pozitivně se naladila.
  • Pomáhá proti stresu a smutné náladě.
  • Zlepší činnost mozku – chůze omlazuje tím, že okysličuje a prokrvuje mozek, což zvyšuje naši pozornost a mentální čilost. A také zlepšuje paměť.
  • Zmenší pravděpodobnost srdečního onemocnění – chůze snižuje krevní tlak, zmenšuje hladinu cholesterolu a je prevencí proti infarktu.
  • Už po jednom týdnu pravidelného chození se budete cítit lépe, po čtyřech týdnech pocítíte, že překypujete energií, a jistě budete chtít v chození pokračovat. 
  • I pomalá chůze přináší ovoce, záleží především na vzdálenosti, kterou ujdete. Pokud chcete zhubnout, pak je nejlepší rychlá chůze. Při ní byste měla zvládnout 1,5 km za 10 až 14 minut a spálit tak až 100 kcal. Důležité je vaše pohodlí. Choďte, jak nejrychleji umíte, ale nepřemáhejte své síly. Udělejte si „konverzační“ test: během chůze byste měla být schopna bez problému mluvit. 

Čím dál, tím lépe

To, kolik kalorií při chůzi spálíte, určuje především vzdálenost, kterou ujdete, a také vaše váha. Dobrá zpráva je, že čím jste těžší, tím více kalorií při chůzi spotřebujete – a tím rychleji tedy budete ubývat na váze. Ta špatná zpráva je, že jít rychleji neznamená vždy efektivněji. Ale neklesejte kvůli tomu na mysli – i tak stále „dobíjíte baterky“ a trénujete svou vytrvalost. A jakmile dosáhnete rychlosti 7 km/h, rozjede se spalování kalorií na plné obrátky.

  • Pamatujte si, že prvních 15 až 20 minut chůze je vždy spíše zahřívacích a teprve po jejich uplynutí začne tělo sahat na tukové zásoby. Předtím čerpá energii ze snáze dostupných cukrů. Není proto kam chvátat.
  • Chůzi ulehčuje správné držení těla.
  • Hlavu držte vzpřímenou, bradu rovně a dívejte se před sebe.
  • Ramena mějte uvolněná, spuštěná a snažte se je tlačit dozadu. Vypněte hrudník.
  • Stáhněte zadek, vyrovnejte záda a mírně podsaďte pánev.
  • Paže mírně ohněte a pohupujte jimi rytmicky v tempu chůze. Čím rychleji budete hýbat pažemi, tím rychleji půjdete.
  • Odrážejte se špičkou chodidla, pokládejte na zem nejprve patu a pak se přehoupněte ke špičce.
  • Nedělejte příliš dlouhé kroky. Ke zrychlení potřebujete kratší, ale rychlejší kroky.
  • Pravidelně dýchejte – zhluboka a v rytmu chůze. Dýchání je důležité k okysličení celého těla.

Chůze je také chytrý prostředek proti stárnutí. Okysličuje pokožku, která tak zůstává svěží, lesklá a s méně vráskami. Pokud pravidelně chodíte, je chůze prevencí proti usazování tuku na bocích a stehnech.

A zde je ta nejlepší zpráva – výzkumy odhalily, že i desetiminutové procházky každý den vám mohou prodloužit život!

27.2.2009 6:09| autor: Táňa Václavková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist