Chůze je nejlepší cvičení

Víte, že i krátká procházka pomůže našemu zdraví? Chůze je tou nejpřirozenější cestou k dobré kondici, vnitřní pohodě a dlouhověkosti.

Na radu jedné své kamarádky jsem se vrhla na chůzi, při které vlastně „cvičím“ sama, kdy chci, a v prostředí, které si sama vyberu. A výsledky prý nebudou vůbec špatné. Takže nepolevuji, snažím se často „urvat si“ chvilku, vyrazím ven a chodím a chodím a chodím.

Co chůze dokáže?

  • Zlepšuje celkovou ohebnost a koordinaci – lidé, kteří pravidelně chodí, mají menší náklonnost k úrazům a zraněním, a to díky silnějším kostem, lepší koordinaci pohybů a svalů.
  • Bojuje proti tukům – chůze podporuje metabolismus tak, že tělo spaluje tuky místo cukrů. Pomáhá nám hubnout, aniž bychom museli omezit svůj příjem energie.
  • Posiluje kosti – pravidelná chůze zvyšuje hustotu kostní tkáně, což pomáhá proti osteoporóze a brání vzniku osteoartritidy.
  • Chůze produkuje hormony, které ovlivňují náladu: dopamin, betaendorfin, adrenalin a serotonin. Deset minut chůze tedy stačí na to, abyste se uvolnila, nabila energií a pozitivně se naladila.
  • Pomáhá proti stresu a smutné náladě.
  • Zlepší činnost mozku – chůze omlazuje tím, že okysličuje a prokrvuje mozek, což zvyšuje naši pozornost a mentální čilost. A také zlepšuje paměť.
  • Zmenší pravděpodobnost srdečního onemocnění – chůze snižuje krevní tlak, zmenšuje hladinu cholesterolu a je prevencí proti infarktu.
  • Už po jednom týdnu pravidelného chození se budete cítit lépe, po čtyřech týdnech pocítíte, že překypujete energií, a jistě budete chtít v chození pokračovat. 
  • I pomalá chůze přináší ovoce, záleží především na vzdálenosti, kterou ujdete. Pokud chcete zhubnout, pak je nejlepší rychlá chůze. Při ní byste měla zvládnout 1,5 km za 10 až 14 minut a spálit tak až 100 kcal. Důležité je vaše pohodlí. Choďte, jak nejrychleji umíte, ale nepřemáhejte své síly. Udělejte si „konverzační“ test: během chůze byste měla být schopna bez problému mluvit. 

Čím dál, tím lépe

To, kolik kalorií při chůzi spálíte, určuje především vzdálenost, kterou ujdete, a také vaše váha. Dobrá zpráva je, že čím jste těžší, tím více kalorií při chůzi spotřebujete – a tím rychleji tedy budete ubývat na váze. Ta špatná zpráva je, že jít rychleji neznamená vždy efektivněji. Ale neklesejte kvůli tomu na mysli – i tak stále „dobíjíte baterky“ a trénujete svou vytrvalost. A jakmile dosáhnete rychlosti 7 km/h, rozjede se spalování kalorií na plné obrátky.

  • Pamatujte si, že prvních 15 až 20 minut chůze je vždy spíše zahřívacích a teprve po jejich uplynutí začne tělo sahat na tukové zásoby. Předtím čerpá energii ze snáze dostupných cukrů. Není proto kam chvátat.
  • Chůzi ulehčuje správné držení těla.
  • Hlavu držte vzpřímenou, bradu rovně a dívejte se před sebe.
  • Ramena mějte uvolněná, spuštěná a snažte se je tlačit dozadu. Vypněte hrudník.
  • Stáhněte zadek, vyrovnejte záda a mírně podsaďte pánev.
  • Paže mírně ohněte a pohupujte jimi rytmicky v tempu chůze. Čím rychleji budete hýbat pažemi, tím rychleji půjdete.
  • Odrážejte se špičkou chodidla, pokládejte na zem nejprve patu a pak se přehoupněte ke špičce.
  • Nedělejte příliš dlouhé kroky. Ke zrychlení potřebujete kratší, ale rychlejší kroky.
  • Pravidelně dýchejte – zhluboka a v rytmu chůze. Dýchání je důležité k okysličení celého těla.

Chůze je také chytrý prostředek proti stárnutí. Okysličuje pokožku, která tak zůstává svěží, lesklá a s méně vráskami. Pokud pravidelně chodíte, je chůze prevencí proti usazování tuku na bocích a stehnech.

A zde je ta nejlepší zpráva – výzkumy odhalily, že i desetiminutové procházky každý den vám mohou prodloužit život!

27.2.2009 6:09 | autor: Táňa Václavková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

TOPlist