Máte žízeň? Nezapomínejme na pitný režim

Máte žízeň: To už je pozdě. Tělo vám signalizuje, že ztratilo už dvě procenta ze své obvyklé hmotnosti a strádá. Proto je třeba pít dřív, než se žízeň dostaví.

Tělo novorozence tvoří ze tří čtvrtin voda. U dospělého člověka je to o něco málo méně, přesto je jasné, jak je voda pro lidský organismus důležitá.

Nedostatek tekutin

Jak se projeví nedostatek tekutin? Když málo pijete, zahušťují se vám postupně všechny tělní tekutiny včetně krve. Ledviny mají ztíženou práci. Nemohou vylučovat odpadní látky metabolického procesu do moči a musí je zadržovat a „skladovat“. Důsledkem je únava, nesoustředěnost, někdy podrážděnost či bolesti hlavy a samozřejmě málo časté močení. Při dlouhodobém nedostatečném příjmu tekutin může dojít i k tvorbě písku či kamenů v ledvinách, ale i ve žlučníku, často se objevuje zácpa.

Běžně se předpokládá, že dospělý člověk přijímá ¾ až jeden litr vody v pevné potravě. To ale vůbec nemusí být pravda. Pokud součástí jídelníčku není zelenina, ovoce, polévky, omáčky či šťávy, ale naopak častěji jídla opečená či grilovaná (tedy vysušená), bude rozhodně příjem o hodně nižší.

Káva odvodňuje

Je proto potřeba přijímat tekutiny ve formě nápojů zhruba v dávce dvou litrů denně. Ale není nápoj jako nápoj. U kávy, u nápojů obsahujících kofein či obdobné látky je konzumace tekutin kontraproduktivní. Kofein má totiž odvodňující účinek. To znamená, že minimálně stejné množství, které vypijeme, zároveň i velmi rychle vymočíme.

Pitný režim

Je důležité pít dostatečně, ale ve správném, režimu – v malých dávkách v průběhu celého dne a nečekat až na pocit žízně. Nebojme si založit dostatečné pití jako dobrý zvyk:

  • K nácviku správného pitného režimu pomáhá rozestavět si lahve s vodou na místa, kolem nichž pravidelně chodíte či u nichž pracujete. Kdykoli se k místu přiblížíte nebo jdete okolo, tak se napijte.
  • Můžete si také nastavit mobilní telefon, aby vás každé dvě hodiny pípnutím upozornil, že se máte napít. Na jedno takové napití stačí jedna deci. Nejlépe vody, samozřejmě.

Zdali pijete dostatečně, poznáte z toho, že vaše moč bude hodně světlá. Pozor ale, barvu mohou ovlivnit některé léky – například vitaminy B i různé potraviny – například červená řepa. Vhodné je pít i v noci. Jestli se v noci budíte na toaletu, při zpáteční cestě do postele se napijte.

Co pít?

Za zdroj tekutin nelze považovat alkohol a kávu s kofeinem, protože ty naopak odvodňují. Ke každodennímu pití je nejvhodnější běžná voda, pak stolní vody, bylinné a ovocné čaje a ředěné džusy.

Minerální vody je třeba je konzumovat s mírou – některé z nich mají vysoké množství minerálních látek, které jsou sice důležité, ale jejich přebytek může i uškodit. Každá minerálka má podle pramene a zdroje jiný obsah minerálních látek. Ty si lze najít na etiketě.

Sycené vody jsou věcí osobního výběru, ale pro děti a pro toho, kdo pije málo, jsou méně vhodné než vody nesycené. Nevhodné jsou pro každého, kdo trpí nadýmáním. 

Při výběru nápojů je třeba hodnotit jejich celkovou skladbu. Ovocné šťávy či džus, je lépe ředit vodou. Jsou nutričně daleko méně vhodné než ovoce celé, které navíc obsahuje vlákninu a další prospěšné složky. 
Zejména u dětí je návyk na džusy jako základní nápoj velmi nevhodný. Dítě pak preferuje sladké nápoje a ostatní odmítá.

Co nepít

Pro děti jsou nevhodné všechny nápoje s kofeinem, chininem, nápoje obsahující povzbuzující složky a samozřejmě nápoje alkoholické. Nevhodné jsou nápoje obsahující hlavně cukr a různé přísady. Nevhodné jsou také nápoje, které mohou organizmus zbavovat potřebných látek, jako je tomu například u kokakolových nápojů, které zapříčiňují ztrátu vápníku.

Pitný režim by se měl měnit podle dané situace – například v době nemoci, při cestování, sportování.

Při průjmovém nebo při horečnatém onemocnění by se měla zvýšit konzumace minerálních vod. Také při sportu je třeba doplňovat tekutiny podle druhu a délky sportovní zátěže.

Příjem tekutin je třeba přizpůsobit i podmínkám, v nichž se člověk pohybuje. Horko, klimatizace, suchý vzduch, ale i mráz – vyžadují vyšší příjem tekutin.

Potraviny s vyšším obsahem vody (voda v procentech):

  • Meloun…………93 %
  • Jahody………….89 %
  • Pomeranč……….85 %
  • Třešně…………..83 %
  • Zelí bílé…………93 %
  • Ředkvičky……….94 %
  • Rajčata…………..94 %
  • Hlávkový salát…..95 %

13.3.2009 3:21| autor: Tamara Starnovská

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist