Čtvrtý a pátý měsíc života

POHYBOVÝ VÝVOJ V tomto období už děti neleží jen na zádech. Začínají se natáčet na bok a některým se podaří otočit i na bříško. Je to však zatím spíš výjimka. Ve 4. a 5. měsíci musíme obvykle děťátku pomoci při pohybových hrách se na bříško dotočit.

Když leží na bříšku, zvedají děti obvykle již hlavičku s hrudníčkem poměrně vysoko a s jistotou se vzpírají o předloktí a o rozevřené dlaně. V této poloze jsou nyní schopné dobře pozorovat, co se děje v jejich okolí. Postupně začínají přenášet váhu z jedné ručky na druhou, proto v 5. měsíci mohou již uvolněnou ručkou, o kterou se zrovna neopírají, sáhnout po blízké hračce.

V sedu se děťátko ještě samo bez opory neudrží, a tak ho rozhodně nesmíme posazovat a podkládat polštáři. Neměli bychom ho také nechávat v různých sedačkách, v nichž se to dětem sice líbí, ale je tím omezen jejich vlastní aktivní pohyb, což rozhodně není dobře. Dítko si spíše můžeme krátce vzít na klín při pohybových hrách nebo si s ním sednout na chvilku ke stolu, kde je o nás opřené, a ukazovat mu hračky také v této poloze.

VÝVOJ POHYBŮ RUČEK A PRSTÍKŮ

Veliký rozvoj nastává nyní ve vývoji souhry oko-ruka, tj. ve vedení ruky pod kontrolou zraku. Jak jsme již zmínili, předstupeň toho můžeme pozorovat ve 3. měsíci, když si děťátko začne své ručky ohmatávat a spojovat je. Ve 4. měsíci začíná zpravidla skutečná hra s rukama: děti vydrží dlouho pozorovat, jak se jejich ručičky a jednotlivé prstíky pohybují, jak jedna ručka zachytí druhou atd. Je to velmi dobrá hra pro nácvik uchopování předmětů.

Ve 4. a 5. měsíci děti postupně dokážou cíleně sahat a uchopovat hračky, které jim nabízíme, když leží na zádíčkách, nebo které mají zavěšené nad hrudníčkem. Zpočátku převládá uchopování oběma rukama současně, později sahají a uchopují každou ručičkou zvlášť. I způsob úchopu se vyvíjí: paleček začíná být v opozici proti ostatním prstům, což umožňuje lepší uchopování a jemnější manipulaci s předměty.

ROZUMOVÝ VÝVOJ

Uchopování hraček a manipulace s nimi má velký význam pro vývoj našich nejmenších: poznávají při tom nejen různé vlastnosti předmětů, ale také se učí, že určitý pohyb s hračkou může mít určitý následek (jako například stisknutí hračky vyvolá zvuk), a to už představuje chápání určitých vztahů (mezi vlastní činností, například mačkáním hračky, a slyšeným zvukem – jejím zapískáním), čímž dochází k rozvoji myšlení. Dítě při hře stále více poznává, že některé jevy může samo vyvolat, což mu přináší radost a uspokojení. Zacházení s hračkami je pro děti důležitá práce, při níž se rozvíjejí další duševní procesy jako pozornost a paměť.

VÝVOJ ŘEČI

Pokud jde o vývoj řeči v tomto věkovém období, hlasové projevy jsou již rozmanitější. Stále však jde o broukání. Další stupeň ve vývoji řeči – žvatlání slabik – se většinou začíná vyskytovat až v druhém pololetí 1. roku života. Ve 4. a 5. měsíci však můžeme zaznamenat jiný pokrok ve vývoji řeči: dítě je schopno využít svůj hlasový projev k vyvolání určitého chování dospělého: například dětské zavýsknutí může znamenat nejen radost z prožívané hry, ale může být i odměnou dospělému za jeho hru a výzvou, aby ve hře pokračoval. Dítě je tudíž již nyní schopné samo „řídit“ chování dospělého a vyvolávat určité jeho reakce, což souvisí se sociálním a citovým vývojem.

SOCIÁLNÍ A CITOVÝ VÝVOJ

Dítko nyní začíná postupně rozlišovat nejen sebe od matky, která je mu většinou stále nablízku, ale postupně i své blízké od cizích lidí, ke kterým začíná být méně důvěřivé. Zpočátku se třeba ještě usměje i na neznámé tváře, ale pak si uvědomí odlišnosti cizích od svých nejbližších, a pokud se k němu někdo cizí nečekaně přiblíží, může začít i plakat. Skutečný strach z neznámého se však vyvíjí o něco později, zpravidla mezi 7. a 8. měsícem. Mezi dětmi jsou v takových projevech velké individuální rozdíly. Některé děti jsou stále „společenské“ a úsměvy rozdávají všem kolem bez rozdílu, jiné jsou vážnější a na úsměvy skoupější. Individuální charakteristiky dítěte je třeba respektovat i v tomto ohledu.

HRA

Jak jsme už uvedli, v tomto věku dítěti většinou nestačí jen ležet na zádech. Snaží se nejprve otáčet na bok a později i na bříško. Je proto dobré ukazovat mu nyní hračky na jedné a druhé straně a lákat ho jimi k natáčení na oba boky. Budeme ho k tomu brát z postýlky ven, protože prostor postýlky je pro něj už omezující a postýlka by měla nyní sloužit jen na spaní.
Pohybových her bychom měli využívat zejména při přebalování děťátka, kdy mu dělá radost, že je nahaté a není v pohybu ničím omezeno. Je dobré při tom využívat jednoduchých rytmických říkanek, v kterých například jmenujeme různé části tělíčka a obličeje, jichž se zároveň dotýkáme. Děťátko tak bude formou hry postupně poznávat celé své tělesné schéma. Oblíbené jsou hlavně hry s ručkama, ale nezapomínejme ani na nožičky.

I když nedáváme děťátko pasivně sedět, můžeme mu dopřát radost z této polohy v pohybové hře, při které si ho vezmeme na gauč, posadíme si ho do klína čelem k sobě a provádíme různé pohyby. Takovou hrou, v níž je dítě již samo aktivní, se potěší obě zúčastněné strany.

25.2.2009 5:57| autor: Jaroslava Dittrichová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist