Poruchy spánku aneb Když děti nemůžou zamhouřit očka

Zdravý spánek je pro zdravý vývoj dítěte velmi důležitý. S nadsázkou by se dalo říct, že děti potřebují akorát jíst, spát a být milované. Často se stává, že se dítěti něčemu z těchto potřeb nedostává. Dnes vám poradíme pár triků a návodů, jak děti zbavit nespavosti.

Dítě v prvním půlroku spí zhruba jen 4–6 hodin v kuse. Později spí přes den asi 2–3 hodiny a v noci zhruba 8 hodin. Až do věku 3–4 let děti často neprospí celou noc. Obvykle několikrát za noc své rodiče probudí. Přes den už spíše jen odpočívají, aniž by skutečně spaly. V 5 roce už začínají spát celou noc. V tuto dobu potřebuji od 10 do 14 hodin spánku za noc, i tady platí pravidlo, že každé dítě je originál a potřebuje jinou délku odpočinku.

Co může způsobovat nespavost?

V dětském věku neexistují poruchy spánku. Děti mají svůj vlastní rytmus a automaticky přijímají dobu, kdy se probouzejí a kdy ulehají k spánku. Neklidný spánek je obvykle následek stresujících denních zážitků, které dítě ještě v noci zpracovává nebo také dětské strachy a starosti či sledování nepříliš vhodných filmů a počítačových her.

Děti potřebují dostatek pohybu a spánku

Pohyb na čerstvém vzduchu je pro dítě životně důležitou potřebou. Děti potřebují běhat, skákat, lézt, prostě procvičovat svaly. Světlo, vzduch, sluníčko i vítr podporují růst dítěte a zároveň zvyšují jeho odolnost proti nemocím. Dítě by se mělo denně pohybovat na čerstvém vzduchu 2–3 hodiny, a to i za špatného počasí. Je-li dobře obléknuté, neublíží mu ani vlhko, chlad či déšť. Pravidelný pohyb je velmi dobrou prevencí proti hyperaktivitě, roztěkanosti, nervozitě i poruchám spánku.

Harmonické rodinné soužití je pro dítě velmi důležité

Děti jsou nesmírně citlivé na vztahy svých blízkých v rodinném kruhu. Když se v rodině objevují častější neshody, hádky a jiné konflikty, dítě je velmi těžko zpracovává. Právě ty mohou být příčinou nočního buzení. Dítě v noci procitá a volá rodiče, protože se chce ujistit, že jsou tam a vše je v pořádku.

Pozor na stravovací návyky!

Je známo, že bohatá večeře krátce před odchodem do postýlky může vést k špatnému usínání, nespavosti i nočním můrám. Nejnevhodnější jsou sladkosti, protože cukr nabuzuje a zatěžuje organismus.

Hlávkový salát uklidňuje a podporuje klidný spánek

Hlávkový salát obsahuje složky, které se svým chemickým složením podobají opiu, aniž by však měly jeho vedlejší účinky. Proto tato zelenina podporuje zdravý spánek a uvolňuje veškeré křeče.

Biologické látky pro kvalitní spánek

Z aminokyseliny tryptofanu organismus vyrábí důležitou látku pro usínání – melatonin. Tryptofan najdeme v čočce a sóje.

Vitamin B3 (niacin) se podílí na syntéze spánkového hormonu melatoninu. Kromě toho má na starost správné rozdělování energie. Příjem B3 v krvi rozhoduje i o tom, zda tryptofan bude použitý v látkové výměně energie či k uklidnění nervů. Nízký příjem niacinu v potravě vede k neklidu, nervozitě. Tento vitamin najdeme v luštěninách (všechny druhy čočky, dýňový olej, mandle, sezam, houby, pivovarské kvasnice – pangamin).

Bylinky na dobrou noc

Večerní čajík

Potřebujeme: 1 díl meduňky, 1 díl chmelových šišek, 2 dl vroucí vody
Postup: Bylinky promícháme, čaj si připravíme tak, že půl čajové lžičky přelijeme 1 dl vroucí vody a necháme 10 minut louhovat, pak přecedíme. Tento čaj podáváme dítěti asi hodinu před plánovaným ulehnutím.
Tento čajík je vhodný pro děti od jednoho roku.

Nápoj pro hezké sny

Potřebujeme: 1 dl tekutého sójového nebo vločkového mléka, půl lžičky kvalitního medu nebo agáve sirupu
Postup: Rostlinné mléko ohřejeme a přisladíme, můžeme ještě posypat mletou skořicí. Nápoj podáváme dítěti asi hodinu před plánovaným ulehnutím.
Tento nápoj je vhodný pro děti od půl roku.

Meduňkový polštářek pomáhá s usínáním

Plátěný či lněný polštářek naplníme suchým meduňkovým listím a dáme jen dítěti do postýlky, kde se rozvine jeho vůně. Asi jednou za měsíc musíme obsah vyměnit. Místo meduňky můžeme použít i květy levandule či chmelu.

V provoněném pokojíčku se lépe usíná…

Před uložením k spánku můžeme děti uklidnit a uvolnit vůněmi rostlin, například éterickými oleji z levandule, santalu, meduňky, růže či ylang-ylangu. Tyto vůně zároveň pomáhají odstraňovat v bezpečí domova celou škálu psychických problémů, které se objevují u dětí každého věku (špatná nálada, stavy neklidu, apatie, hysterie, úzkosti a strachy). V těchto případech se mi velmi osvědčila kombinace aromaterapie a Bachových esencí.

Aromalampa – navodí příjemnou atmosféru

Velmi jednoduchým a navíc příjemným způsobem, jak provonět místnost je aromalampa se svíčkou. K odpařování vůně se zde využívá otevřeného ohně. Je však nutné zachovat určitá pravidla:

  • Aromalampu stavíme vždy na bezpečné místo a z dosahu dětí. Nikdy ji nenecháváme bez dozoru.
  • Zpočátku je vhodnější nalít do misky teplou vodu (nesmí mít více než 50 stupňů Celsia), do ní nakapeme příslušný éterický olej, v množství 4–6 kapek, pak teprve zapálíme čajovou svíčku.
  • Teplota vody v lampě nesmí dosáhnout bodu varu, protože by se zničily přirozené léčivé vlastnosti éterického oleje.
  • Po použití aromalampu omyjeme mýdlem a nakonec opláchneme octem.

Vůně pro dobrou noc

Potřebujeme: 4 kapky éterického oleje z levandule, 1 dl vody
Postup: V misce aromalampy smícháme vodu s šeráčkem, zapálíme čajovou svíčku a necháme provonět dětský pokoj.

Pozor na kvalitu!
Při výběru éterických olejů je nutné dbát na to, aby na lahvičce či obalu bylo uvedeno, že je olej 100% přírodní! Silice, u níž je například uveden pouze údaj 95 %, nikdy nekupujeme. Zbylých 5 % jsou syntetické dráždivé přísady, které naopak mohou způsobit migrénu, alergii či astmatický záchvat. Dále nás etiketa informuje, zdali můžeme olej nanášet neředěný na kůži, jestli je vhodný k masážím nebo pouze i inhalaci do aromalampy.

Bachovy květové esence napomáhají vnitřnímu zklidnění

Květové esence pomáhají zharmonizovat dětskou dušičku od veškerých problémů. Mám s nimi velmi dobré zkušenosti, a proto je všem doporučuji.

Čtěme dětem aneb Děti potřebují pohádky

Děti potřebují a zbožňují rituály před spaním. Jsou totiž důležitou fází přechodu mezi dnem a nocí. Večerní předčítání pohádek či příběhů patří u dětí k nejoblíbenější formě rituálu. Vyprávění pohádky od člověka, kterému dítě důvěřuje, má opravdu mimořádnou hodnotu. Pomáhá prohlubovat vzájemnou důvěru, uvolňuje, uklidňuje a ulehčuje usínání.

Večerní masáž umí dělat zázraky

Děti mají rády, když jim v posteli před ulehnutím masírujeme plošky nohou levandulovým olejem. Připravíme si ho tak, že do 2 lžic panenského rostlinného oleje kápneme 2 kapky éterického oleje z levandule. Tato masáž by měla trvat 5 minut.

Velmi dobře také zabírá i masáž zad, bříška a nohou levandulovým nebo také třezalkovým olejem.

Oranžové světýlko má harmonizující účinky

Děti obvykle nerady usínají ve tmě, pokojíček jim i v noci dokáže zútulnit elektrická solná lampa. Její teple oranžovo-růžové světlo je velmi příjemné. Připomíná jim čas, kdy ještě „bydlely“ u maminky v bříšku.

Pryč s elektrosmogem!

V pokoji, kde dítě spí, nemají být žádné elektrické přístroje – radiobudík, televize, počítač, mobil. Vyzařují totiž elektrosmog, který je zdraví velmi škodlivý.

Děti potřebují blízkost své rodiny…

Většina dětí chce mít při usínání otevřené dveře od pokojíčku, aby mohla slyšet zvuky a hlasy ostatních členů rodiny.

15.10.2013 12:54| autor: DiS.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist