Poruchy spánku aneb Když děti nemůžou zamhouřit očka

Zdravý spánek je pro zdravý vývoj dítěte velmi důležitý. S nadsázkou by se dalo říct, že děti potřebují akorát jíst, spát a být milované. Často se stává, že se dítěti něčemu z těchto potřeb nedostává. Dnes vám poradíme pár triků a návodů, jak děti zbavit nespavosti.

Dítě v prvním půlroku spí zhruba jen 4–6 hodin v kuse. Později spí přes den asi 2–3 hodiny a v noci zhruba 8 hodin. Až do věku 3–4 let děti často neprospí celou noc. Obvykle několikrát za noc své rodiče probudí. Přes den už spíše jen odpočívají, aniž by skutečně spaly. V 5 roce už začínají spát celou noc. V tuto dobu potřebuji od 10 do 14 hodin spánku za noc, i tady platí pravidlo, že každé dítě je originál a potřebuje jinou délku odpočinku.

Co může způsobovat nespavost?

V dětském věku neexistují poruchy spánku. Děti mají svůj vlastní rytmus a automaticky přijímají dobu, kdy se probouzejí a kdy ulehají k spánku. Neklidný spánek je obvykle následek stresujících denních zážitků, které dítě ještě v noci zpracovává nebo také dětské strachy a starosti či sledování nepříliš vhodných filmů a počítačových her.

Děti potřebují dostatek pohybu a spánku

Pohyb na čerstvém vzduchu je pro dítě životně důležitou potřebou. Děti potřebují běhat, skákat, lézt, prostě procvičovat svaly. Světlo, vzduch, sluníčko i vítr podporují růst dítěte a zároveň zvyšují jeho odolnost proti nemocím. Dítě by se mělo denně pohybovat na čerstvém vzduchu 2–3 hodiny, a to i za špatného počasí. Je-li dobře obléknuté, neublíží mu ani vlhko, chlad či déšť. Pravidelný pohyb je velmi dobrou prevencí proti hyperaktivitě, roztěkanosti, nervozitě i poruchám spánku.

Harmonické rodinné soužití je pro dítě velmi důležité

Děti jsou nesmírně citlivé na vztahy svých blízkých v rodinném kruhu. Když se v rodině objevují častější neshody, hádky a jiné konflikty, dítě je velmi těžko zpracovává. Právě ty mohou být příčinou nočního buzení. Dítě v noci procitá a volá rodiče, protože se chce ujistit, že jsou tam a vše je v pořádku.

Pozor na stravovací návyky!

Je známo, že bohatá večeře krátce před odchodem do postýlky může vést k špatnému usínání, nespavosti i nočním můrám. Nejnevhodnější jsou sladkosti, protože cukr nabuzuje a zatěžuje organismus.

Hlávkový salát uklidňuje a podporuje klidný spánek

Hlávkový salát obsahuje složky, které se svým chemickým složením podobají opiu, aniž by však měly jeho vedlejší účinky. Proto tato zelenina podporuje zdravý spánek a uvolňuje veškeré křeče.

Biologické látky pro kvalitní spánek

Z aminokyseliny tryptofanu organismus vyrábí důležitou látku pro usínání – melatonin. Tryptofan najdeme v čočce a sóje.

Vitamin B3 (niacin) se podílí na syntéze spánkového hormonu melatoninu. Kromě toho má na starost správné rozdělování energie. Příjem B3 v krvi rozhoduje i o tom, zda tryptofan bude použitý v látkové výměně energie či k uklidnění nervů. Nízký příjem niacinu v potravě vede k neklidu, nervozitě. Tento vitamin najdeme v luštěninách (všechny druhy čočky, dýňový olej, mandle, sezam, houby, pivovarské kvasnice – pangamin).

Bylinky na dobrou noc

Večerní čajík

Potřebujeme: 1 díl meduňky, 1 díl chmelových šišek, 2 dl vroucí vody
Postup: Bylinky promícháme, čaj si připravíme tak, že půl čajové lžičky přelijeme 1 dl vroucí vody a necháme 10 minut louhovat, pak přecedíme. Tento čaj podáváme dítěti asi hodinu před plánovaným ulehnutím.
Tento čajík je vhodný pro děti od jednoho roku.

Nápoj pro hezké sny

Potřebujeme: 1 dl tekutého sójového nebo vločkového mléka, půl lžičky kvalitního medu nebo agáve sirupu
Postup: Rostlinné mléko ohřejeme a přisladíme, můžeme ještě posypat mletou skořicí. Nápoj podáváme dítěti asi hodinu před plánovaným ulehnutím.
Tento nápoj je vhodný pro děti od půl roku.

Meduňkový polštářek pomáhá s usínáním

Plátěný či lněný polštářek naplníme suchým meduňkovým listím a dáme jen dítěti do postýlky, kde se rozvine jeho vůně. Asi jednou za měsíc musíme obsah vyměnit. Místo meduňky můžeme použít i květy levandule či chmelu.

V provoněném pokojíčku se lépe usíná…

Před uložením k spánku můžeme děti uklidnit a uvolnit vůněmi rostlin, například éterickými oleji z levandule, santalu, meduňky, růže či ylang-ylangu. Tyto vůně zároveň pomáhají odstraňovat v bezpečí domova celou škálu psychických problémů, které se objevují u dětí každého věku (špatná nálada, stavy neklidu, apatie, hysterie, úzkosti a strachy). V těchto případech se mi velmi osvědčila kombinace aromaterapie a Bachových esencí.

Aromalampa – navodí příjemnou atmosféru

Velmi jednoduchým a navíc příjemným způsobem, jak provonět místnost je aromalampa se svíčkou. K odpařování vůně se zde využívá otevřeného ohně. Je však nutné zachovat určitá pravidla:

  • Aromalampu stavíme vždy na bezpečné místo a z dosahu dětí. Nikdy ji nenecháváme bez dozoru.
  • Zpočátku je vhodnější nalít do misky teplou vodu (nesmí mít více než 50 stupňů Celsia), do ní nakapeme příslušný éterický olej, v množství 4–6 kapek, pak teprve zapálíme čajovou svíčku.
  • Teplota vody v lampě nesmí dosáhnout bodu varu, protože by se zničily přirozené léčivé vlastnosti éterického oleje.
  • Po použití aromalampu omyjeme mýdlem a nakonec opláchneme octem.

Vůně pro dobrou noc

Potřebujeme: 4 kapky éterického oleje z levandule, 1 dl vody
Postup: V misce aromalampy smícháme vodu s šeráčkem, zapálíme čajovou svíčku a necháme provonět dětský pokoj.

Pozor na kvalitu!
Při výběru éterických olejů je nutné dbát na to, aby na lahvičce či obalu bylo uvedeno, že je olej 100% přírodní! Silice, u níž je například uveden pouze údaj 95 %, nikdy nekupujeme. Zbylých 5 % jsou syntetické dráždivé přísady, které naopak mohou způsobit migrénu, alergii či astmatický záchvat. Dále nás etiketa informuje, zdali můžeme olej nanášet neředěný na kůži, jestli je vhodný k masážím nebo pouze i inhalaci do aromalampy.

Bachovy květové esence napomáhají vnitřnímu zklidnění

Květové esence pomáhají zharmonizovat dětskou dušičku od veškerých problémů. Mám s nimi velmi dobré zkušenosti, a proto je všem doporučuji.

Čtěme dětem aneb Děti potřebují pohádky

Děti potřebují a zbožňují rituály před spaním. Jsou totiž důležitou fází přechodu mezi dnem a nocí. Večerní předčítání pohádek či příběhů patří u dětí k nejoblíbenější formě rituálu. Vyprávění pohádky od člověka, kterému dítě důvěřuje, má opravdu mimořádnou hodnotu. Pomáhá prohlubovat vzájemnou důvěru, uvolňuje, uklidňuje a ulehčuje usínání.

Večerní masáž umí dělat zázraky

Děti mají rády, když jim v posteli před ulehnutím masírujeme plošky nohou levandulovým olejem. Připravíme si ho tak, že do 2 lžic panenského rostlinného oleje kápneme 2 kapky éterického oleje z levandule. Tato masáž by měla trvat 5 minut.

Velmi dobře také zabírá i masáž zad, bříška a nohou levandulovým nebo také třezalkovým olejem.

Oranžové světýlko má harmonizující účinky

Děti obvykle nerady usínají ve tmě, pokojíček jim i v noci dokáže zútulnit elektrická solná lampa. Její teple oranžovo-růžové světlo je velmi příjemné. Připomíná jim čas, kdy ještě „bydlely“ u maminky v bříšku.

Pryč s elektrosmogem!

V pokoji, kde dítě spí, nemají být žádné elektrické přístroje – radiobudík, televize, počítač, mobil. Vyzařují totiž elektrosmog, který je zdraví velmi škodlivý.

Děti potřebují blízkost své rodiny…

Většina dětí chce mít při usínání otevřené dveře od pokojíčku, aby mohla slyšet zvuky a hlasy ostatních členů rodiny.

15.10.2013 12:54| autor: DiS.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist