Spí vaše dítko dost?

Být maminkou je práce nejen na plný úvazek, ale v případě živějšího dítěte i na jeden a půl nebo rovnou i dva úvazky. A největší peripetie bývá s dětmi při ukládání ke spánku, druhým úskalím je usínání a tím třetím buzení se v noci a brzké vstávání. Jsou samozřejmě výjimky a dítka, která jsou spát bez okolků, ale nejsou běžným standardem. Co s tím?

shutterstock_481593052-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

Je dobré vědět, že i dětský spánek a jeho délka, ukládání do postýlek, usínání a vstávání má svá pravidla. Říkáme tomu spánková hygiena. Pak je fajn nastavit si jistá pravidla okolo spaní a spánku tak, aby si vaše ratolest na ně zvykla a brala je jako jakýsi fakt. Občas z nich slevit můžete, ale nemělo by to být pravidlo.

Vždyť i z ukládání ke spánku si můžete udělat příjemný rituál, třeba ve formě předčítání a čtení si s dítětem, jak jsme psali ve článku Proč byste měli dětem číst pohádky? (pokud lze, tak vložit link na zmíněný článek).

Dětský spánek

Je dobré si uvědomit, že doba spánku je u různě starých dětí odlišná. Snižuje se s věkem a tím je jasné, že nejvíce spí miminka. Dokáží spát i 18 hodin denně.

Jak je to tedy se spánkem podle věku dětí?

  • Kojenci spí 14 až 18 hodin
  • Roční děti prospí 14 až 15 hodin
  • Dvouleté děti již o hodinu méně a to 12 až 13 hodin
  • Tříleté dítě opět o hodinu méně – 11 až 12 hodin
  • Ve čtyřech letech děti spí 11 až 10 hodin
  • O rok starší tedy pětileté zhruba 9 až 10 hodin
  • Šestileté dítko vám prospí cca 9 hodin
  • V sedmi letech je to asi 8 hodin
  • V pubertě teenageři spí 8 až 9 hodin i více (toto období patří k výjimkám v délce spánku díky hormonálním změnám)

Tolik říkají statistiky a vědecké studie, přičemž my dospěli spíme cirka 7-8 hodin. Ovšem realita je u dětí mnohdy jiná, protože tak úplně přesné to není, když v souhrnu je dán průměr. V reálu bývá každé dítko nejen jinak spavé, ale některé i méně a jiné více živé a aktivní.

Čtěte také:

Tak trochu jiný dětský spánek

Spánek je (u mnoha dospělých) nejvíce oblíbenou činností. U dětí již nikoli. Každopádně spánek patří do odpočinkové a relaxační části lidského života. Během našeho spánku dochází ke změně činnosti mozku, uvolnění těla, svalů a mysli. Jsme méně citliví na vnější podněty, snižuje se nám i teplota těla, krevní tlak a zpomaluje dech. To máme všichni stejné bez rozdílu věku.

Děti ale mají spánek malinko jiný. U nich jsou odlišně seřazeny fáze spánku a přibližují se těm dospěláckým až s dorůstáním a věkem (především od puberty). A tak není nepřirozené, že se vám ratolest budí i několikrát za noc. Někdy prckové i bloudí mimo postel. Je to normální a nemusí to být hned předzvěst nemoci či noční můry. Je to často fáze spánku, z níž se dítko někdy úplně zcela neprobere.

Proto se hned neděste a buďte v klidu. Dítko utište, případně uložte zpět do postele. I toto patří k vývojovým stádiím dětí. Věc řešte, až když se vám zdá, že je to příliš častý a dlouhodobý jev. Pak je nasnadě poradit se s dětským lékařem.

Pravidla spánku, alias spánková hygiena

Každý den a každý spánek by měl mít určitá pravidla a také probíhat v určitém prostředí a podmínkách, tedy v jakési spánkové hygieně. Tím se myslí příprava ke spánku, samotný kout či místnost s postelí či postýlkou, prostředí okolo, postel a postýlka samotná, matrace a lůžkoviny.

Tipy pro rodiče jak na to

  • Při výběru postele pro dítko volte dřevo, které je ideální materiál. Je totiž bytelnější a bezpečnější než jiné materiály.
  • Umístěte ji do nejklidnější části interiéru, přičemž by nemělo mít dítě hlavu na posteli u dveří, nebo za hlavou volný prostor, případně ani poličky nad hlavou.
  • Také by mělo dítko spát hlavou směrem na východ, jihovýchod či západ. Živým dětem naopak prospívá postel a hlava směrem k západu. Je dokázáno, že takto děti lépe usínají i spí.
  • Vyvětrejte místnost, kam dítě ukládáte ke spánku.
  • Prostor zatemněte.
  • Vypněte veškerou elektroniku v pokoji i s jejich pohotovostními světýlky. Úplně ideální je, když v pokoji žádná elektronika není. Ta je zdrojem elektromagnetického smogu.
  • Ukládejte dítě do interiéru s uklizenými hračkami a věcmi, přičemž dítko od dvou let vám s tímto úklidem před spaním může pomoci. Naučí se tak, že je před spaním zapotřebí hračky a pokojíček srovnat.
  • Ratolest ukládejte vždy umytou a do čistého povlečení na postel s kvalitní matrací. Jen tak bude dětský spánek odpočinkový a tělíčko se při něm dobře zregeneruje.
  • Ložní prádlo by mělo mít veselé motivy oblíbených postaviček, být příjemné a měkké na omak, kvalitní, odolné a snadno udržovatelné.
  • Můžete dítěti zapnout noční lampičku. Příjemné jsou otáčecí lampičky se světelnými vzory hvězdiček, měsíce či jinými obrazci.
  • Dítě uložte a před spaním mu přečtěte pohádku, nebo něco vyprávějte. To by se mohlo stát součástí vašeho společného „ukládacího“ rituálu. Ideální jsou pohádky či vyprávění o ospalých zvířátkách, které dětské obrazotvornosti ještě více navodí pocit, že je čas spát.
  • Můžete mu dát do postele oblíbeného plyšáka či polštářek.
  • Dávejte dítě spát vždy ve stejnou dobu, menší děti dejte odpočívat i v poledne, a to i v případě, že by neusnuly a jen ležely.

Veškeré odchylky od těchto návyků čiňte jen v mimořádných případech od zavedených pravidel. Tak bude vaše dítko vědět, že je to dané. Navykne si na určitý režim spánku i odpoledního odpočinku. A časem pochopí, že mu to prospívá, a i vy se lépe a kvalitněji vyspíte.

2.9.2019 4:04 | autor: Pavla Košík Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist