Posilování s vlastním tělem

Cviky prováděné s vlastním tělem zkvalitní jakýkoliv program sportovního tréninku. Cvičit můžeme kdykoliv a kdekoliv. Nepotřebujeme žádné pomůcky a stačí nám minimální prostor. Je to cvičení pro každého, i méně pohybově talentovaného člověka.

Dobrý trenér z nich umí sestavit udržovací program, například na dovolenou nebo v době rekonvalescence po úrazu. Podle sportu svého svěřence vybere každý trenér modifikované cviky podobné speciálním pohybům daného sportu.

Pomocí cviků prováděných s vlastním tělem posilujeme najednou celé komplexy svalů. Zpevňujeme svaly a zvětšujeme jejich svalovou sílu, ale nevytváříme maximální sílu. Posilovací cviky jsou důležité pro svalovou rovnováhu, pro správné držení těla. Mají převážně charakter cyklických pohybů, při nichž využíváme vlastní váhu těla a svou momentální sílu. Řadí se do skupiny vyrovnávacích cvičení, vedle cvičení zaměřených na protahování a uvolňování. Cvičíme je převážně stejnou technikou, a to vedené tahem a tlakem se zvýšeným svalovým napětím. Tento uvědomělý způsob provedení cviku nám pomáhá udržet sílu během pohybu. Jinak řečeno, pohyb musíme po celou dobu cvičení vnímat, cítit.

Výběr posilovacích cviků má charakter dynamické svalové práce. Střídá se v nich neustálé napětí a uvolnění. Menší či větší soubor těchto cviků by neměl chybět v žádném rekreačním nebo sportovním tréninku. Cviky můžeme pro jejich pohybovou jednoduchost často obměňovat. Programy získají vyšší hodnotu, budou pestré i zábavné.

Nejdůležitějším požadavkem posilovacích cviků s vlastní vahou je, aby bylo posilování cílené. Cviky, případně jejich kombinace, musíme provádět správnou metodou a technikou tak, aby oslabené svaly (fázické) potlačily práci svalů s tendencí ke zkracování (posturální). Zkrácené svaly se snažíme už v základní poloze a v průběhu dráhy pohybu nepoužívat, z tohoto důvodu mají být cviky jednoduché a snadno proveditelné. V opačném případě cvičenec ztrácí kontrolu nad jejich funkčností, nedokáže se soustředit na techniku provedení, která je základem kvality. Naučíme-li se správně technicky cvičit, vyvarujeme se zdravotních chyb.

Více o tématu: cvičenípohyb

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist