Slyší naše dítě dobře?

Nekomunikuje vaše dítě tak jak má? Nereaguje na zvuky? Co s tím? Poradíme vám.

Janě se narodila Markétka v lednu 2005. Byl to velmi těžký porod, po kterém museli malou Markétku křísit. Jana se nám svěřila s následky porodu. Markétce jsou už čtyři roky:

Lékaři mi tenkrát vysvětlili všechna rizika, ale řekli mi i to, že může být úplně zdravá. Jen ať ji pozorně sleduji a chodíme pravidelně k doktorovi. Když už bylo jasné, že něco není v pořádku, objednala nás naše doktorka na test, který měl zjistit, jestli Markétka není hluchá. 

Obavy se bohužel potvrdily, řekli nám, že naše holčička má jen zbytky sluchu. Byla jsem na to připravená, takže to zas taková rána nebyla. Mohlo to být lepší, ale i horší. Brala jsem to jako hotovou věc a zakázala jsem si zhroutit se. To bych Markétce asi moc nepomohla. Markétce bylo přiděleno sluchadlo a já jsem začala navštěvovat kurz pro rodiče sluchově postižených dětí.

Markétku jsem vzala k logopedovi, kde jsem dostala podrobný návod, jak se naučit spolu komunikovat. Je to velmi náročné, ale cvičíme každý den a každý den vidím, jak se Markétka zlepšuje. Baví ji to a má zájem, to je velmi důležité.

Jak komunikovat s neslyšícím dítětem?

Neslyšící jsou schopni naučit se komunikovat. Záleží na tom, jak a kdy dítě sluch ztratilo. Samozřejmě nikdy nedosáhnou takové komunikace jako děti slyšící. Jsou například ochuzeny o intonaci, melodii hlasu. Takže i když se neslyšící naučí odezírat, nikdy nedostane stoprocentní informaci.

Existuje několik druhů komunikace pro neslyšící:

  •  Český znakový jazyk – plnohodnotný jazyk komunity neslyšících v ČR, má vlastní gramatiku, je vhodný pro děti, které mají předřečovou hluchotu.
  •  Znakovaná čeština – komunikační systém, který byl vytvořen slyšícími lidmi, aby se mohli dorozumět s neslyšícími, má stejnou gramatiku jako český jazyk, jde vlastně o viditelnou češtinu. Znakovanou češtinu používají lidé nedoslýchaví a ohluchlí, naučí se ji odposloucháním.
  •  Prstová abeceda – používají se obě nebo jen jedna ruka, každý znak znamená jedno písmeno, vhodná je pro všechny druhy sluchového postižení.
  •  Odezírání – zřetelná artikulace slov, používat ho mohou lidé, kteří umí český jazyk, musí pro to mít nadání a to se musí rozvíjet. Je velmi náročné na pozornost, člověk a hlavně dítě to nevydrží moc dlouho.

Nejčastější příčiny ztráty sluchu:

  1.  Genetická – v tomto případě je sluchová vada zděděná.
  2.  Nemoc nebo nákaza – spalničky, meningitida, autoimunitní nemoc, nosní mandle (pokud nezmizí do adolescence, mohou pokračovat v růstu a způsobit tak sluchovou poruchu a nosní infekci), HIV, chlamýdie (mohou způsobit sluchovou ztrátu u novorozenců, kteří se nakazili při porodu), alkoholismus matky v těhotenství (až u 64 % novorozenců), předčasný porod, syfilis (nemoc se přenese na plod, asi třetina miminek se narodí hluchá).
  3.  Léky – některé léky mohou způsobit sluchové postižení, proto se jejich užívání značně omezuje. Dále existují léky, které sluch postihnou jen na nějakou dobu, jako například aspirin, některá diuretika a některá antibiotika.
  4.  Fyzická traumata
  •  poškozené může být buď přímo ucho, nebo mozková centra, která zpracovávají zvukové informace
  •  úraz hlavy může způsobit sluchové postižení, a to buď jen dočasně, nebo nastálo
  •  vystavení velmi hlasitému zvuku

Kategorie sluchových poruch

Sluchové poruchy se rozlišují hlavně podle toho, kdy dítě sluch ztratí. Je-li to před naučením řeči nebo po naučení řeči.

  1.  Předřečová hluchota – hluchota, která vznikla před narozením, nebo před tím, než se dítě naučí mluvit. Je to velká komplikace při léčbě, dítě neumí příjímat mluvenou řeč, protože se jí nikdy nenaučilo. Většina těchto poruch je způsobena nákazou nebo traumatem.
  2.  Pořečová ztráta sluchu – pro tuto sluchovou vadu je typická postupná ztráta sluchu. Pomáhají různá sluchadla a to, že se děti učí odezírat ze rtů. Musíme pečlivě sledovat, jak to dítě psychicky snáší. Najednou se ocitne v tichu, které nezná. Příčinou může být nákaza, trauma, léky.

Implantáty, které usnadní život

V České republice jsou k dostání dva implantáty, kochleární a kmenový, které dítěti velmi zjednoduší život, pokud jeho sluchová vada jejich aplikaci umožní.

Na první pohled vypadají stejně. Ale kochleární implantát se zavádí do ucha, přesněji do části, která se nazývá šnek. Kmenový implantát se zavádí přímo na mozkový kmen. Oba implantáty usnadňují slyšení méně postiženým dětem.

Kam do školky?

Je důležité vybrat si školku, kam dochází logoped. Také je dobré zjistit si předem, jestli přijímají děti se všemi poruchami, nebo jen s některými. Školka, která přijímá všechny děti se sluchovým postižením, je například Gymnázium, základní škola a mateřská škola v Praze 2.

Sluchové postižení

Sluchově postižený člověk je na první pohled stejný jako ostatní lidé. Jeho handicap mu však neumožňuje normální komunikaci. Bez dostatečného tréninku může být okolní svět pro něho velmi nebezpečný.

V České republice je zhruba 0,5 milionu nedoslýchavých a neslyšících. Z nich podstatnou část tvoří nedoslýchaví, jejichž sluch se zhoršil ve stáří. Zhruba 15 000 nedoslýchavých a neslyšících se s vadou sluchu narodilo nebo jejich vada vznikla už v dětství.

6.8.2009 12:32| autor: Vendula Voborníková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist