Těhotenství, bod obratu k bio

Založení rodiny může být v našem životě prvním okamžikem, kdy se zamyslíme i nad tím, co jíme a jak můžeme ovlivnit zdraví svého dítěte. Také to je důvodem, proč se mnoho mladých rodičů rozhodne přejít na bio stravu. Jak se v těhotenství stravovat co nejzdravěji, případně bio?

1. V těhotenství i po porodu si s radostí dávejte co nejvíce ovoce a zeleniny. Pokud budete mít možnost nakoupit bioovoce a biozeleninu, určitě to vyzkoušejte. Budete mít jistotu, že se do vašeho těla nedostávají téměř žádné toxiny (jedy). Na ně je vaše dítě v tomto období překotného vývoje citlivější než dospělý.

2. Ovoce je náramně pohodlné jídlo – je od přírody rovnou „zabalené“, nevyžaduje žádné vaření nebo jinou přípravu. Bioovoce nemusíte loupat, má navíc skvělou chuť a neobsahuje zbytky pesticidů ani jiných škodlivin.

Výbornou svačinkou může být i obyčejná biomrkev – je šťavnatá, křupavá a plná chutí a vůní. Připravte si do ledničky krabičku čerstvé biozeleninky k nakousnutí a můžete mlsat, kdy se vám zachce: mrkev, červená a žlutá paprika, keříčková rajčátka, řapíkatý celer a ředkvičky…

3. Je vám zle? Ukusujte biosušenky nebo celozrnné chlebíčky. Také zázvor se často doporučuje jako prevence nevolnosti – zkuste vypátrat bio zázvorové sušenky nebo si je zkuste sama vyrobit. A raději jezte často a po málu – pomůže vám to bojovat s ranní nevolností a také v době, kdy už nebudete moci žaludek moc roztahovat – na konci těhotenství.

4. Těhotné ženy by neměly v příliš velkém množství pít kávu. Pokud jste ale milovnicí tohoto lahodného moku, zkuste biokávu bez kofeinu. Je výborná. Fenyklový čaj v biokvalitě vašemu žaludku také udělá dobře a je dobrou náhradou, pokud jste v těhotenství úplně vypustila běžný čaj a kávu.

5. Čerstvé nebo balené bioluštěniny (čočka, hrášek, cizrna) anebo i z plechovek jsou výbornou, rychlou a jednoduchou přísadou do salátů. Fajnšmekři mohou přidat různá semínka a zrníčka – slunečnicovými a dýňovými semínky určitě nic nezkazíte, ba naopak.

6. Pokud máte v oblibě pizzu, zkuste ji vylepšit hrstkou biozeleniny. Ovoce a zeleninu bychom měli jíst pokud možno pětkrát denně a takto se k tomu snadno dopracujeme Špenát, mladá kukuřice, žampióny nebo červená paprika – to se dobře jí i očima.

7. Nezapomínejte na příjem kyseliny listové a vyhýbejte se reziduím pesticidů. Obojí vám zajistí konzumace biozeleniny – brokolice, špenát, vařené brambory, hnědá rýže, pomerančový džus, pečené fazole a chléb.

8. Mléčné výrobky vám dodají dostatek kalcia, které potřebujete jak vy, tak vaše dítě. Kupujte jogurty v biokvalitě, k dostání jsou jak bílé, tak ovocné. Biomléko je již dnes známé pro svou daleko lepší chuť a lepší výživnost.

9. Pamatujte na potraviny, které jsou bohaté na železo. Sem spadají luštěniny, chléb, brokolice, špenát a další zelená zelenina… Červené maso je také skvělým zdrojem železa – ptejte se po mase v biokvalitě. Pochází z důvěryhodných zdrojů, ze zvířat, se kterými bylo dobře zacházeno a byla krmena biokrmivem. Ke zpracování železa potřebuje vaše tělo i vitamín C, takže si k těmto pokrmům dejte též skleničku džusu.

10. Čokoláda? Té se bát nemusíte! Zejména tmavá čokoláda je pro vás v rozumném množství docela zdravá. Ale pozor na jednu věc – kakaovníky jsou v běžném zemědělství intenzivně chemicky ošetřovány. Takže kupujte biočokoládu a máte jistotu, že mlsáte zdravěji.

11. Snídaně… Na tu nezapomínejte. Pořiďte si zásobu biocereálií nebo lupínků, zalijte je biomlékem a máte pochoutku plnou vlákniny a kalcia skoro hotovou. Do misky ještě přisypte trochu sušeného ovoce (švestky, meruňky, rozinky…). Je nejen chutné, ale působí preventivně i proti zácpě. Mělo by ovšem být bio – běžné sušené ovoce je ošetřováno kysličníkem siřičitým.

12. Víte, že dětské zdraví je nebezpečnými látkami ohroženo více než naše, protože mozek dítěte a další orgány se stále ještě vyvíjejí? Bude-li se vaše rodina stravovat biopotravinami, můžete si být jisti, že nejíte žádné pesticidy nebo nežádoucí přídatné potravinové látky. A už to znamená pro vaše zdraví hodně.

Tip: Prozkoumejte své okolí a najděte místní biofarmu, od které můžete nakupovat čerstvé zboží přímo.

Zdroj: http://www.whyorganic.org/family_pregnancy.asp

18.3.2009 2:00| autor: Magdalena Holancová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist