Těhotenství, bod obratu k bio

Založení rodiny může být v našem životě prvním okamžikem, kdy se zamyslíme i nad tím, co jíme a jak můžeme ovlivnit zdraví svého dítěte. Také to je důvodem, proč se mnoho mladých rodičů rozhodne přejít na bio stravu. Jak se v těhotenství stravovat co nejzdravěji, případně bio?

1. V těhotenství i po porodu si s radostí dávejte co nejvíce ovoce a zeleniny. Pokud budete mít možnost nakoupit bioovoce a biozeleninu, určitě to vyzkoušejte. Budete mít jistotu, že se do vašeho těla nedostávají téměř žádné toxiny (jedy). Na ně je vaše dítě v tomto období překotného vývoje citlivější než dospělý.

2. Ovoce je náramně pohodlné jídlo – je od přírody rovnou „zabalené“, nevyžaduje žádné vaření nebo jinou přípravu. Bioovoce nemusíte loupat, má navíc skvělou chuť a neobsahuje zbytky pesticidů ani jiných škodlivin.

Výbornou svačinkou může být i obyčejná biomrkev – je šťavnatá, křupavá a plná chutí a vůní. Připravte si do ledničky krabičku čerstvé biozeleninky k nakousnutí a můžete mlsat, kdy se vám zachce: mrkev, červená a žlutá paprika, keříčková rajčátka, řapíkatý celer a ředkvičky…

3. Je vám zle? Ukusujte biosušenky nebo celozrnné chlebíčky. Také zázvor se často doporučuje jako prevence nevolnosti – zkuste vypátrat bio zázvorové sušenky nebo si je zkuste sama vyrobit. A raději jezte často a po málu – pomůže vám to bojovat s ranní nevolností a také v době, kdy už nebudete moci žaludek moc roztahovat – na konci těhotenství.

4. Těhotné ženy by neměly v příliš velkém množství pít kávu. Pokud jste ale milovnicí tohoto lahodného moku, zkuste biokávu bez kofeinu. Je výborná. Fenyklový čaj v biokvalitě vašemu žaludku také udělá dobře a je dobrou náhradou, pokud jste v těhotenství úplně vypustila běžný čaj a kávu.

5. Čerstvé nebo balené bioluštěniny (čočka, hrášek, cizrna) anebo i z plechovek jsou výbornou, rychlou a jednoduchou přísadou do salátů. Fajnšmekři mohou přidat různá semínka a zrníčka – slunečnicovými a dýňovými semínky určitě nic nezkazíte, ba naopak.

6. Pokud máte v oblibě pizzu, zkuste ji vylepšit hrstkou biozeleniny. Ovoce a zeleninu bychom měli jíst pokud možno pětkrát denně a takto se k tomu snadno dopracujeme Špenát, mladá kukuřice, žampióny nebo červená paprika – to se dobře jí i očima.

7. Nezapomínejte na příjem kyseliny listové a vyhýbejte se reziduím pesticidů. Obojí vám zajistí konzumace biozeleniny – brokolice, špenát, vařené brambory, hnědá rýže, pomerančový džus, pečené fazole a chléb.

8. Mléčné výrobky vám dodají dostatek kalcia, které potřebujete jak vy, tak vaše dítě. Kupujte jogurty v biokvalitě, k dostání jsou jak bílé, tak ovocné. Biomléko je již dnes známé pro svou daleko lepší chuť a lepší výživnost.

9. Pamatujte na potraviny, které jsou bohaté na železo. Sem spadají luštěniny, chléb, brokolice, špenát a další zelená zelenina… Červené maso je také skvělým zdrojem železa – ptejte se po mase v biokvalitě. Pochází z důvěryhodných zdrojů, ze zvířat, se kterými bylo dobře zacházeno a byla krmena biokrmivem. Ke zpracování železa potřebuje vaše tělo i vitamín C, takže si k těmto pokrmům dejte též skleničku džusu.

10. Čokoláda? Té se bát nemusíte! Zejména tmavá čokoláda je pro vás v rozumném množství docela zdravá. Ale pozor na jednu věc – kakaovníky jsou v běžném zemědělství intenzivně chemicky ošetřovány. Takže kupujte biočokoládu a máte jistotu, že mlsáte zdravěji.

11. Snídaně… Na tu nezapomínejte. Pořiďte si zásobu biocereálií nebo lupínků, zalijte je biomlékem a máte pochoutku plnou vlákniny a kalcia skoro hotovou. Do misky ještě přisypte trochu sušeného ovoce (švestky, meruňky, rozinky…). Je nejen chutné, ale působí preventivně i proti zácpě. Mělo by ovšem být bio – běžné sušené ovoce je ošetřováno kysličníkem siřičitým.

12. Víte, že dětské zdraví je nebezpečnými látkami ohroženo více než naše, protože mozek dítěte a další orgány se stále ještě vyvíjejí? Bude-li se vaše rodina stravovat biopotravinami, můžete si být jisti, že nejíte žádné pesticidy nebo nežádoucí přídatné potravinové látky. A už to znamená pro vaše zdraví hodně.

Tip: Prozkoumejte své okolí a najděte místní biofarmu, od které můžete nakupovat čerstvé zboží přímo.

Zdroj: http://www.whyorganic.org/family_pregnancy.asp

18.3.2009 2:00 | autor: Magdalena Holancová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist