Jak děti motivovat k učení

Nejen nadšení, ale samozřejmě také určité povinnosti s sebou přináší začátek školního roku. Jak zajistit, aby našeho malého školáka domácí příprava a úkoly hned od začátku nevyčerpaly? Přinášíme vám několik osvědčených tipů a rad, jak děti k učení správně motivovat a jak s nimi látku procvičovat hravou formou.

„Kubíku, pojď si zopakovat písmenka.“ „Téééď? Mně se nechce. Až za chvíli…“ Že tyhle věty u vás doma taky slýcháváte? Není to nic neobvyklého. Zejména první třída, která nastoluje mnohem pevnější režim s více požadavky oproti mateřské školce, je zkouškou jak pro děti, tak pro rodiče. Někde po cestě mezi prvním zářím, kdy natěšený prvňáček vyráží do školy s novou taškou, a prvním pololetním vysvědčením se mnohdy jaksi vytrácí přirozená zvídavost, motivace a chuť naučit se něčemu novému. Zkrátka z učení se stane otrava, ne zábava.

Čím své děti k učení motivovat?

I my dospělí děláme daleko raději věci, které nám jdou, než ty, s nimiž máme potíže a i nás potěší každá pochvala. U dětí to platí dvojnásob. „Doporučuji tedy posilovat hlavně vnitřní motivaci dětí – aby se učily pro sebe, a také pro radost z toho, co už dokážou a co pokud možno mohou použít v životě. Pochválíme vše, co pochválit lze,“ radí zkušená psycholožka a pedagožka Iva Stefanová.

Škola je samozřejmě velmi srovnávací prostředí – dítě se poměřuje s jinými dětmi ve třídě. Pokud ví, že „Hanička čte úplně nejrychleji, já jsem zas šikovný v kreslení, Jirka už teď počítá z hlavy do dvaceti a to je fajn, že jsme všichni tak šikovní. Co nám tak úplně nejde, to se ještě zvládne, vždyť do školy budeme chodit ještě dlouho,“ tak paní učitelka udělala obrovský kus práce. Rodič by měl doma dítě zase podpořit tím, že ho chválí za vše, co se mu povede a nekritizuje, co mu nejde. Taky není dobré srovnávat výkon svého prvňáčka s jinými dětmi – „Podívej se, jak ošklivě píšeš, to tvoje starší sestra…“ Místo toho je vhodné posilovat sebevědomí dítěte poukázáním na jeho silné stránky.

Jak s dětmi školní látku procvičovat hravě?

V současné době jsou na trhu velmi pěkné učebnice, z nichž děti občas dostávají k procvičení domácí úkoly. Pokud maminka vidí, že dítě by potřebovalo víc, může použít další různé zábavné potřeby. Na trhu je celá řada pomůcek pro nácvik prvopočátečního čtení, počítání a vyjmenovaných slov, a to ve formě kostek, osmisměrek, domina, skládaček apod. Zábavnou a efektivní možností, jak hravou formou procvičovat školní látku, může být i použití želatinových písmenek a číslic. Děti si na nich procvičí nejen zrakové rozpoznání jejich tvarů, ale zapojí i hmat, což jim pomůže propojit různá mozková centra, jejichž souhra je důležitá pro dobré čtení. Můžou si hrát i s barvami, například spočítat všechna červená písmenka. Pokud po dobře splněném úkolu následuje sladká odměna a žáček si může nějaké písmenko sníst, bude jeho ochota učit se abecedě jistě hned větší.

Čtěte také:

Kolik času by děti měly domácí přípravě věnovat?

Tak tohle je velice složitá otázka. Říká se, že platí „pravidlo desetinásobku“ – v první třídě deset minut, ve druhé dvacet atd. „Moje zkušenost je, že deset minut dítěti v první třídě obvykle nestačí. Je dobré projevit trpělivost a po deseti minutách dát dítěti malou přestávku, například na napití, pár protahovacích cviků atp. Pak se k přípravě vrátit,“ doporučuje Iva Stefanová. Dítě by mělo být vedeno k tomu, nepřerušovat rozdělaný úkol a dokončit ho. Pokud mu maminka pomůže a ještě ho pochválí za snahu, je z poloviny vyhráno.

Důležitá je také doba, kdy dítě úkoly dělá. Pokud jde ze školy po obědě rovnou domů, je dobré ho nechat odpočinout, pohrát si nebo zasportovat a k úkolům se vrátit třeba za hodinu. Pokud si pracující maminka vyzvedává dítě z družiny, jde se rovnou na úkoly. Čím blíže k večeři, tím je dítě unavenější a jeho ochota spolupracovat klesá. Někdy také může pomoci rozdělení péče o učení mezi členy rodiny – maminka se věnuje čtení a psaní, tatínek matematice.

Čím děti za dobré výkony ve škole odměňovat?

„Jsem toho názoru, že by to mělo být především pochvalou a upřímnou radostí z každého úspěchu. Maličkost typu bonbon nevadí, stovka od babičky za vysvědčení se u nás tak nějak vžila. Byla bych ale opatrná s velkými dary. Pokud školák ve druhé třídě chce za samé jedničky na vysvědčení tablet, co asi bude chtít po pár letech za maturitu?“ radí na závěr psycholožka.

Každý rodič by si také měl uvědomit možnosti svého dítěte. Pokud chceme po dítěti příliš málo nebo naopak příliš moc, jeho ochota k učení nebude vysoká. Dobrý učitel a dobrý rodič chtějí „tak akorát“, aby dítě mohlo zažít úspěch. Přátelská atmosféra, v níž je dítě rovnocenným partnerem, také úspěchu hodně napomůže.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist