5 tipů, jak snížit tlak na děti před vysvědčením

Poslední týden školního roku patří k těm náročnějším. Malí školáci mají tento týden většinou poslední šanci zabrat a nějak ovlivnit známku. Jak jim to trochu usnadnit?

profimedia-0392042013-1-1100x618.jpg Zdroj: Profimedia.cz

Především si, rodiče, prosím uvědomte, že známky nejsou všechno a mnohdy ani neodpovídají snaze, kterou dítě na získání známky vyvinulo. Ne každý je prostě genius a učení mu do hlavy skáče samo. Vyzdvihněte jejich dobré stránky a hlavně dětem za špatné známky nevyhrožujte. Abyste jim usnadnili tento náročný týden, je tady pár tipů.

1. Zařaďte pohyb a čerstvý vzduch

Dlouhodobé sezení ve škole a pak i doma určitě kýžené studijní výsledky nepřinese. Pohyb je důležitý nejen pro svalovou soustavu, ale také pro tu nervovou. Mozkové buňky jsou navíc velice citlivé na přítomnost kyslíku, a proto právě okysličený mozek pracuje nejlépe. Nezapomínejte tedy dostatečně větrat v místnosti, kde se dítko učí, a vyrazte společně alespoň čas od času ven na procházku.

Tip: Co takhle zavřít učebnici a jet se projet třeba na kole nebo vyměnit pokoj za deku u vody?

2. Dbejte na stravu s dostatkem vitamínů

Dbejte na vyvážený jídelníček s dostatkem ovoce a zeleniny. „Učení je proces náročný na energii a nedostatek vitamínů nebo prázdný žaludek dětem k soustředění také nepomáhají,“ říká nutriční terapeutka Hana Knížková. Stravu ve školní jídelně úplně neovlivníte, zaměřte se tedy na zbytek dne. Ke snídani zvolte ne příliš sladké müsli nebo cereálie s jogurtem nebo mlékem a medem. Můžete přidat kousek ovoce.

Svačina připravená doma je výživnější než kupované sušenky plné cukrů a tuků. Svačinu se však snažte chuti potomka přizpůsobit, aby zbytečně neskončila v koši na odpadky. Večeřte společně u stolu bez tabletu, televize a telefonu. Klid u jídla a pravidelnost jsou důležité pro celý budoucí život.

Tip: Pokud děti nerady snídají, připravte jim smoothie z banánu, jahod a mléka nebo jogurtu a uvidíte, že se budou jen olizovat.

3. Dostatek kvalitního spánku

Snažte se u vás doma nastavit pravidelnost v časech vstávání a usínání. Tělo a mozek totiž prochází v dětství rychlým vývojem a obrovskou proměnou. „Spánek je při tom nezbytnou součástí každodenní rutiny každého školáka i důležitým návykem pro zdravý životní styl v budoucnu. Doporučená doba spánku u dětí od 6 do 12 let je 9 až 12 hodin,“ říká dětská neuroložka MUDr. Irena Borčinová. Podle vědeckých studií se u dětí s pravidelným spánkovým režimem a dostatečnou dobou spánku zlepšuje nejen paměť a schopnost učení, ale také pozornost, chování a obecně mentální i fyzické zdraví. Naopak nedostatek spánku může vést až k depresím a vzniku obezity i u dětí.

Tip: Lépe se spí ve větrané a chladnější místnosti. Zkuste teplotu ochladit alespoň pocitově zavěšením mokrého ručníku do okna

4. Odpočinek

Spánek a odpočinek spolu do jisté míry souvisí. Množství informací, které musí mozek denně zpracovat, je obrovské. Proto je regenerace v procesech učení důležitá. Přetížené děti nejsou schopny usnout nebo vydržet v klidu, natož se pak soustředit na učení. Pro pomoc v tomto případě můžete zamířit do přírody k bylinkám. Dobrá je meduňka, heřmánek, lípa, dobromysl nebo květ levandule.

Tip: Bylinný čaj nebývá u dětí vyhledávaným nápojem. Můžete si proto pomoci přírodními doplňky stravy (Barny´s Dětský HypnoX nebo Pediakid či Radepur).

5. Zasloužená odměna

Jistě si ještě z dětství pamatujete, jak jste se těšili na zmrzlinový pohár nebo výlet slíbený za vysvědčení. Doba se možná změnila, ale pozitivní motivace funguje pořád nejlépe. Zvolte proto takovou odměnu, na kterou se budete moci těšit společně.

Zajděte do jump-parku, do kina, jeďte se podívat do zoo atp. Sami víte, po čem vaše děti touží nejvíce.

Rada na závěr: Nezapomínejte, že známky nejsou všechno. Upřímná snaha dosáhnout cíle a píle jsou také hodné pochvaly. Mnohdy se budou tyhle vlastnosti v životě hodit víc nežli samé jedničky.

17.6.2019 8:03 | autor: Redakce Babywebu.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist