Jak zvládat stres?

„Stres je stav prožívané nerovnováhy mezi požadavky prostředí a možnostmi dané osoby“, tolik říká encyklopedie. Stres je duševní stav vyvolávaný různými podněty, neboli stresory.

Obecně k nejvíc stresujícím patří všechny významné životní změny, jmenujme ty nejvýraznější: smrt blízkého člověka, uvěznění, křivda, ale kupodivu rovněž pěkné zážitky, jako jsou svatba, narození potomka – to všechno vyvolává stres. Stejně tak náročná zaměstnání či dlouhodobě se opakující vysoké nároky na jedince kladené. Sem patří i mateřské povinnosti. Většina z nás je konfrontována se stresem dnes a denně a je moc užitečné naučit se s ním zacházet.

Jak zvládat stres?

Prvním krokem ke zvládání stresových situací je ovládnout jejich rozpoznávání. Ač se to zdá podivné a nepravděpodobné, většina z nás má tendenci stres přehlížet a riskovat tak některou z chorob, jež chronický stres dokáže způsobit. Takovými typickými nemocemi jsou například žaludeční vředy, bolesti zad, cévní choroby a podobně.

Rozpoznávání stresu je v zásadě jednoduché, potřebujete jen jistou dávku pozornosti sami k sobě. Pokaždé, když vám začne vaše tělo dávat najevo varovné signály, zkuste se zastavit a věnovat se jim – bolesti hlavy či břicha, bolesti zad, únava, podrážděnost, nesoustředěnost, to vše může být známkou dlouhodobého stresu.

Druhým krokem ke zvládání stresu je schopnost se od něj odpoutat a věnovat se něčemu, co přináší uvolnění. Tedy například během péče o miminko je užitečné, ne-li životně nezbytné, najít si čas i pro sebe. Odevzdejte drahocenného potomka někomu spolehlivému (abyste se nemuseli strachovat, co se doma děje), například manželovi či babičce, a jděte za hranice všedních dnů. Podmínkou ke kvalitnímu odpočinku je, abyste byli schopni či schopny myslet na něco jiného a než na to, co obvykle.

Jinými slovy – jste-li na mateřské dovolené a pociťujete stoupající stres, pak není nejlepším nápadem pokusit se o odpočinek tím, že si sednete do kavárny a povídáte si o dětech. Zkuste raději toto: jelikož stres se projevuje výrazně somaticky (tedy tělesnými příznaky), je účinnou zbraní proti němu pohyb – choďte běhat či plavat, jezděte na kole, lyžujte, zkrátka co vás napadne.

Obrana před stresem je jednoduchá a vlastně i příjemná, stačí, abyste měli trochu rádi sami sebe.

18.2.2009 9:49| autor: Martin Prokeš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist