Mluví naše děti dobře?

Jedním z nelehkých úkolů je naučit dítě dobře mluvit. Někteří rodiče přistupují k tomuto problému intuitivně, jiní „vědecky“a někteří tuto svoji roli podceňují.

Jisté je, že se řeč našeho dítěte začíná rozvíjet již v době, kdy ještě nemluví. Pro rozvíjení řeči je nejdůležitější období od narození do sedmi let věku dítěte. Správné a včasné rozvíjení komunikačních dovedností a řečového projevu dítěte je pro jeho budoucí život nesporně důležité. Právě schopnost komunikovat a dorozumět se s okolím je to, na čem bude často záviset i jeho místo ve společnosti.

Řeč napoví

Řeč není schopnost, kterou lze oddělit od ostatních schopností jedince. Právě v prvních letech života je dobře patrné, jak spolu celkový psychomotorický vývoj a vývoj řeči souvisí. Úroveň komunikačních dovedností nezřídka bývá ukazatelem duševní úrovně dítěte. Vývoj osobnosti každého jedince je ovlivňován mnoha okolnostmi, ať už těmi vnitřními (rodové dispozice, zdravotní stav, apod.), či vnějšími (vliv rodiny a výchovy, prostředí, v němž žije, kultura, apod.). Změnou podmínek v životě dítěte se změní či ovlivní i jeho vývoj. Zda je to ku prospěchu dítěte, či nikoli, nyní ponechme stranou. Z tohoto pohledu je tedy rozvoj komunikačních (řečových) dovedností dítěte součástí vývoje celé jeho osobnosti.

Děláme to správně?

Přemýšlíte někdy o tom, jak u vašeho dítěte správně rozvíjet řeč a jeho komunikační dovednosti? Nejste si jistí, zda to děláte správně?  Na tyto otázky byste měli nalézt odpovědi u specialistů z oboru klinické logopedie. Kliničtí logopedové poskytují logopedickou péči převážně ve zdravotnických ambulantních zařízeních, ale také v nemocnicích a je hrazena ze zdravotního pojištění. Logopedická péče je poskytována všem klientům, kteří mají obtíže s řečí a komunikačními dovednostmi bez ohledu na věk. Klinický logoped úzce spolupracuje s dalšími odborníky, bez nichž se v mnoha případech neobejde. Jsou to foniatři, otorinolaringologové, psychologové, pediatři, neurologové, ortodontisté, plastičtí chirurgové, speciální pedagogové a další.

Úspěšnost logopedické péče ve velké míře závisí na spolupráci s klientem a v případě dětí i na podpoře a spolupráci celé rodiny.

Řeč je schopnost, která je nám geneticky daná. Ale pouze jejím pěstěním se z ní může stát dar, který nám bude sloužit k dorozumívání s ostatními lidmi. Dítěti bychom měli vytvořit vhodné a dostatečné podmínky, aby se mohlo plnohodnotně a komplexně rozvíjet. 

28.2.2009 11:29| autor: Jana Bezděková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist