Terezčin jídelníček (9): Mléko vodu nenahradí

MAMI, POMOC, JÁ TLOUSTNU! Měsíce snahy Terezčiných rodičů se začínají vyplácet, jídelníček je o poznání vyváženější a také mnohem více odpovídá potřebám čtyřletého dítěte. Občasný prohřešek se sice vyskytne, ale nutriční terapeutka může být pro tentokrát spokojená.

Snídaně, 6:30 hodin – croissant, ovoce, kakao

Komentář nutriční terapeutky (NT): Snídaně je převážně sacharidová. Ale je v ní obsaženo ovoce a mléko, tak se dá považovat za celkem v pořádku.

Svačina, 9 hodin – chléb – jeden krajíc s vajíčkovou pomazánkou, ovocný čaj

Komentář (NT): Svačina je zajímavá a pro dítě vhodná, jen bych ji doplnila kouskem zeleniny.

Oběd, 12 hodin – polévka kuřecí, kuře na zelenině + brambory, jablko, vitaminový nápoj

Komentář (NT): Oběd je dobrý, zastoupeny jsou v něm všechny důležité složky. Kritik by možná poznamenal, že chybí fantazie, protože kuřecí polévka a kuře na hlavní chod je poněkud jednotvárné. Ale myslím, že v domácích podmínkách je pochopitelné, když se část suroviny k přípravě oběda využije i na polévku. Důležité je, že se polévka připraví a podává.

Přesnídávka, 15 hodin – krajíc chleba s Lučinou, mléko
Komentář (NT): Svačinka je dobrá, zase bych pouze doplnila kouskem zeleniny.

Odpolední svačina, 17 hodin – sušenka, voda

Komentář (NT): Sušenka není úplně vhodná, ale pokud jde o malé množství k uspokojení chutí dítěte, tak se dá tolerovat. Hodně záleží také na tom, o jakou sušenku se jedná. I v tomto sortimentu jsou vhodnější a méně vhodné pro děti.

Večeře, 19 hodin – krajíc chleba, párek, voda 

Komentář (NT): Večeře pokazila celkový dojem z docela dobrého jídelníčku. Uzenina do dětského jídelníčku nepatří nebo jen zcela výjimečně. Je chvályhodné, že dítě dostává k pití vodu, ale zrovna uzenina zapitá vodou není úplně ideální, protože by tato kombinace mohla způsobit zažívací potíže.

Celkové hodnocení jídelníčku

Komentář NT: Celkově je jídelníček docela vyvážený, až na večeři, a je vhodný pro dítě. Více zeleniny nebo ovoce by bylo lepší, ale důležité je, že se v jídelníčku vyskytuje, což je oproti jiným jídelníčkům přece jen pozitivnější. Pitný režim je co do výběru nápojů dobrý, ale možná nedostatečný. Mléko se ve své podstatě nedá považovat za nápoj, proto by mělo dítě dostat více tekutin, například v podobě vody nebo čaje. Ale v jídelníčku není uvedené množství, takže se nedá pitný režim úplně objektivně zhodnotit.


Bc. Alena Strosserová

Nutriční terapeutka od roku 1985, od roku 1994 pracuje jako metodička pro školní jídelny. Je členem Společnosti pro výživu od roku 1985, od roku 2009 vede redakční radu Zpravodaje pro školní stravování, který je součástí časopisu Výživa a potraviny, odborného časopisu o výživě, jež vychází od roku 1945.


Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist