Za obezitou dětí často stojí rodiče

V současnosti má nadváhu každé čtvrté dítě, obezitou trpí každé sedmé a monstrózní obezita trápí čtyři děti ze sta. Zatímco v případě, kdy je váha dítěte nízká, rodiče, lékaři, případně učitelé zbystří a začínají řešit, zda dítě náhodou netrpí anorexií či jiným závažným onemocněním, obezitu u dítěte tolerují nebo ji maximálně vnímají jako neestetickou vadu na kráse. Jenže to je velká chyba. Obezita totiž může mít pro zdraví dítěte v budoucnu vážné následky.

Důležité je nepodcenit začátek

Poslední vědecké studie přinášejí překvapivé informace o úloze vitaminu D. Zajímavý je například pravděpodobný podíl vitaminu D na tzv. fetálním programování čili budoucím nastavení fungování orgánů miminka. Nedostatek vitaminu D v těhotenství může mít přímou souvislost třeba s alergickými obtížemi, astmatem, imunitními onemocněními nebo právě s obezitou.

„Vitamin D ovlivňuje vstup vápníku do tukových buněk, přičemž vápník je významným aktivátorem lipogenních enzymů, které ukládají tuk,“ říká dětská lékařka MUDr. Božena Kalvachová, CSc., z Endokrinologického ústavu v Praze. Jednoduše řečeno, vitamin D zmírňuje ukládání tuku.

Neměli bychom zapomínat, že jediným zdrojem tohoto vitaminu je pro miminko nastávající matka. Avšak zajistit potřebné zásobení vitaminem D zejména v jarních a zimních měsících (u těhotných žen 800 IU – 1 000 IU) není z mnoha důvodů snadné. Proto se využívají i speciální doplňky stravy pro těhotné, které kombinují optimální množství a poměr nezbytných látek. Ve složení doplňků stravy pro těhotné by neměly chybět látky jako jód, vitaminy skupiny B, dostatečné množství vitaminu D nebo nezbytná kyselina listová doplněná o její metabolizovanou formu 5-metyltetrahydrofolát tzv. Metafolin, kterou využije i organismus postižený MTHFR mutací.

Správné stravovací návyky jsou základ

Základům nutriční výživy, ale i sociálním vzorcům chování se dítě učí především v rodině – osvojuje si je pozorováním jednotlivých členů rodiny a jejich kopírováním. Tyto návyky si potom přenáší do dospělosti. Z vlastní zkušenosti víme, jak obtížné je pak zažité návyky měnit nebo si je obhájit při partnerské konfrontaci, kdy každý z účastníků byl vychován odlišně. Je proto potřeba být svým dětem vzorem, ať už se budeme bavit o stravovacích návycích, způsobu stolování, pohybové aktivitě nebo hodnotovém systému.

Základním předpokladem pro pozitivní vztah k nutričně přínosným jídlům je pestrost a zároveň absence zneužívání jídla z jiného než stravovacího důvodu. „V mnoha případech využívají rodiče jídlo jako odměnu, nebo naopak trest. Pro dítě je trestem nejen jídlo, které mu nechutná, ale i fakt, že nemá hlad nebo chuť na danou potravinu. Protipólem je pak jídlo zneužívané jako odměna. Tato forma prémie v podobě sladkostí různého druhu je nevhodná. Po stránce nutriční jsou to živiny chudé a příliš energeticky bohaté. Právě tyto potraviny jsou častou příčinou nadváhy,“ doplňuje MUDr. Kalvachová. Neopomíjejte také vymezený čas a stereotypnost společného stravování. Budete mít tak přehled o množství, pravidelnosti a skladbě jídelníčku svého dítěte.

Čtěte také:

Nedostatek pohybu obezitě nahrává

Věděli jste, že televize a počítač patří mezi nejsilnější média, která dětem v současné době zabírají průměrně dvě až tři hodiny denně? A možná vás překvapí, že televizní sdělení, případně vzorové chování oblíbeného youtubera má navíc okamžitý vliv na krátkodobé stravovací a sociální preference vašeho dítěte. O důvod víc, proč dbát na jiné vyžití a koncepci volného času své ratolesti.

„U dítěte školního věku se nároky na pohybovou aktivitu zvyšují, což je trochu v rozporu se skutečností, že s nástupem školní docházky dochází k jeho omezení. V mladším školním věku dochází k řadě fyziologických změn, jako je změna typu postavy, postupné prodlužování končetin, které rostou rychleji než trup, a začíná přibývat také podkožní tuková vrstva. Postupně dochází mezi 6. až 10. rokem věku dítěte z pohledu fyziologického i k nárůstu vytrvalosti,“ uzavírá MUDr. Božena Kalvachová.

Je proto pro děti vhodné volit sportovní aktivity jako fotbal, plavání, cyklistika nebo tanec, kde je kladen důraz na výdej energie a vytrvalost. V tomto věkovém údobí by měl čas věnovaný pohybové aktivitě odpovídat stejnému času strávenému ve škole, tj. 5 hodin. U dospívajících by měla pohybová aktivita tvořit minimálně hodinu denně. Velmi důležité je, aby si dítě vytvořilo k pohybu kladný vztah a stal se přirozenou součástí jeho životního stylu. Naštěstí v dnešní době je nabídka pohybových aktivit natolik pestrá, že by neměl být problém najít pro svou ratolest tu nejvhodnější.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist