Z poradny nutriční terapeutky (11): Aby Vánoce neublížily

MAMI, POMOC, JÁ TLOUSTNU! Blíží se Vánoce a s nimi i dennodenní přejídání sladkostmi a tučnými jídly. Ty sice skvěle chutnají, ale štíhlé linii zrovna neprospívají. Jak zabránit nejhorším škodám, vám poradí nutriční terapeutka Alena Strosserová.

Čím nahradit cukroví nebo jak upéct zdravější?
Nejlepší by bylo nahradit vánoční cukroví ovocem a ořechy. To ale asi není úplně jednoduché. Je mnoho receptů na zdravější cukroví, stačí se jen podívat na internet nebo do modernějších kuchařek. Všeobecně se dá říci, že je dobré snižovat v cukroví tuk a cukr. Nahradit krémy marmeládou, přidat sušené ovoce, ořechy apod. Částečně se dají suroviny nahrazovat zdravějšími alternativami, ale jen do určité míry. Zdravé cukroví totiž nebude nikdy chutnat jako od babičky. Proto je možná lepší udělat klasické varianty, ale v malém množství a konzumovat vánoční pečivo s mírou a rozumem.

Jak nebo kolikrát denně podávat dětem cukroví během Vánoc, aby si nepřipadaly ošizené, ale zároveň se jím soustavně nepřecpávaly?
Přiměřeně a střídmě. Spojit konzumaci cukroví s vánoční atmosférou a vychutnat si ho s dětmi v klidu a pohodě. Rozhodně by dítě nemělo mít k cukroví volný přístup, rodiče musí mít přehled o tom, co dítě zkonzumuje a přísun rozumně regulovat. Konzumace sladkostí a dobrot by neměla narušit pravidelný vhodný jídelníček. A v neposlední řadě je třeba myslet na to, aby se zvýšená konzumace dobrot kompenzovala zdravým pohybem.

Jak připravit tradičního kapra se salátem zdravěji?
Receptů na vánočního kapra je mnoho, i když u nás tradičně převažuje kapr smažený v trojobalu. Částečně je to dané tradicí, i když v této podobě se u nás kapr připravuje teprve od poloviny 20. století, část také ovlivní tradiční příloha, protože k bramborovému salátu se zase všechny netradiční úpravy nehodí. Pokud tedy chceme trochu tradičního kapra „ozdravit“, můžeme zkusit ho upéct v troubě (nejlépe v horkovzdušné) místo tradičního smažení. Bude mít asi trochu jinou chuť, ale bude zdravější. Pokud se dokážeme vzdát trojobalu, nabízí se nám mnohem zdravější přírodní alternativa s česnekem, bylinkami apod.

Bramborový salát se dá připravit jako vyloženě zdravé jídlo. Záleží jen na poměru brambor a zeleniny a pak také na výběru suroviny, kterou salát spojíme. Vyměníme-li majonézu za kysanou smetanu nebo za bílý jogurt, nedá se skutečně bramborovému salátu co vytknout.

Je dobré se s dítětem postit na Štědrý den, aby „vidělo zlaté prasátko“? Očistí se tím jeho organismus?
Myslím, že za jeden den se organizmus opravdu neočistí. U malého dítěte není půst vůbec vhodný, rozhodíme mu tím pravidelný rytmus, což zdraví nepodpoří. Jestliže je vánoční půst rodinnou tradicí, můžeme ho dětem zmírnit třeba tím, že zavedeme na Štědrý den ovocný nebo bezmasý den a maso děti dostanou až po východu první hvězdy.


Bc. Alena Strosserová
Nutriční terapeutka od roku 1985. Od roku 1994 pracuje jako metodička pro školní jídelny. Je členem Společnosti pro výživu od roku 1985, od roku 2009 vede redakční radu Zpravodaje pro školní stravování, který je součástí časopisu Výživa a potraviny, odborného časopisu o výživě, jež vychází od roku 1945.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist