Z poradny nutriční terapeutky (7)

MAMI, POMOC, JÁ TLOUSTNU! Je nebo není med vhodný pro děti? Jak je to vlastně s cereáliemi? A co jogurty – kolik jich mohou děti sníst? To vše a ještě více se dnes dozvíte v poradně nutriční terapeutky Aleny Strosserové.

Doslechla jsem se, že pro děti 4 let věku není med vhodný. Přijde mi to jako hloupost. Med je přece zdravý přírodní produkt, který má výrazné antiseptické účinky a prý pomáhá i proti alergiím. Je to jen další pověra, nebo na tom něco je?
Med je pro děti vhodný od útlého věku. Jedinou jeho vadou je, že může způsobovat alergické reakce. Proto je nutné ho vyzkoušet v malých dávkách, pokud se neobjeví žádné reakce, může se postupně množství podávaného medu zvyšovat. Při pravidelném používání je třeba také myslet na to, že způsobuje zubní kaz a po jeho konzumaci pamatovat na čištění zubů.

Dobrý den, chtěla bych se zeptat na svého tříletého syna. Při váze 18 kilo měří 104 cm a musím přiznat, že je na svůj věk trošku velký, ale také oplácaný. Jen nevím, zda je to ještě v normě, nebo už mu zakládáme na obezitu. Snažím se mu nedávat sladké, má hodně pohybu, ale babičky mu často podstrčí čokoládu nebo buchty. Vysvětlování není nic platné. Kolik sladkého vlastně může čilé tříleté dítě sníst. Myslíte, že syn už má problém?
To je těžké radit takhle na dálku, ale váha 18 kg ve třech letech je v normě, i když na horní hranici. Zatím to problém nebude, ale určitá opatrnost je na místě. Dodržujte zásady správného stravování a při dostatečném pohybu, by se váha měla udržovat v mezích normálu. Sladkosti od babiček je možné občas povolit, ale nenápadně regulovat množství, aby právě toto nebylo příčinou vzniku obezity. Ve školce bude dítě dostávat přiměřenou stravu a po sladění jídelníčku s domácími porcemi by problémy s váhou mohly zmizet.

Dobrý den, zajímá mě váš názor na cereálie. Má čtyřletá dcera se po nich může utlouct. Vím, že mají hodně vlákniny, ale ty kupované, co mají rády děti, obsahují hodně cukru. Tak abych neudělala víc škody než užitku. Nevíte, zda existuje nějaké nesladká varianta cereálií? Může vlastně čtyřleté dítě jíst cereálie?
Čtyřleté dítě může jíst cereálie, ale pozor na jejich množství. Nejde jen o přidané cukry, ale také o vlákninu. Ke stanovení denního doporučeného množství vlákniny pro děti je možné použít jednoduchý výpočet: k věku dítěte v letech připočítat 5 gramů vlákniny.

Příklad: Kolik gramů vlákniny by mělo mít v jídelníčku čtyřleté dítě?
4 roky + 5 gramů vlákniny = 9 gramů vlákniny na den

Doporučená denní dávka vlákniny na den pro čtyřleté dítě je tedy 9 gramů.

Rodiče se často ptají na vhodnost zařazování celozrnného pečiva do dětského jídelníčku. Často je uvedena pravidelná denní konzumace pečiva celozrnného, celozrnných těstovin, rýže, cereálií, luštěnin, ovoce a zeleniny. Tento postup není správný a naopak může pro dítě znamenat jistá zdravotní rizika. V případě, že dítě bude mít ve své denní stravě velké množství vlákniny, málo pít a málo se hýbat, může trpět bolestmi břicha, nadýmáním a mít zácpu. V opačném případě, kdy je ve stravě vlákniny hodně a dítě má zároveň hodně tekutin a věnuje se aktivnímu pohybu, může trpět průjmy.

Co se týká ochucených a slazených cereálií, máte naprostou pravdu, že většina výrobků obsahuje velké množství cukru, což není pro děti zrovna vhodné. Je těžké poradit konkrétní výrobek, jednodušší je sledovat složení výrobku na obale a podle toho se rozhodnout o nákupu.

Mám otázku ohledně mléčných výrobků. Můj pětiletý syn jich sní velké množství, zvláště jogurtů – k snídani, obědu i večeři – třeba místo zákusku. A taky ke svačině… Mám radost, že si vezme raději jogurt než bonbon. Ale nedávno šel můj bratr (dospělý), který je také velký „jogurťák“, k lékaři se střevními potížemi a řekli mu, že to může být od nadměrné konzumace mléčných výrobků. Tak se bojím, abych Honzíkovi neublížila.
Doporučená dávka pro děti 3–6 let je zhruba 50 g mléčných výrobků. Do mléčných výrobků se započítává i jogurt. Z doporučené dávky vyplývá, že pro dítě v tomto věku je vhodný jeden kelímek běžného jogurtu na den. Záleží samozřejmě na konkrétním výrobku a jeho složení, ale stejně jako u ostatních výrobků se nic nemá přehánět. A nejde jen o množství jogurtové kultury, která by eventuálně při velkém množství mohla způsobit zdravotní problémy, ale také o obsah bílkovin a tuků.


Bc. Alena Strosserová

Nutriční terapeutka od roku 1985. Od roku 1994 pracuje jako metodička pro školní jídelny. Je členem Společnosti pro výživu od roku 1985, od roku 2009 vede redakční radu Zpravodaje pro školní stravování, který je součástí časopisu Výživa a potraviny, odborného časopisu o výživě, jež vychází od roku 1945.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist