Šestý a sedmý měsíc života

POHYBOVÝ VÝVOJ Ve věku 6–7 měsíců, se většina dětí otáčí na bříško docela snadno. Na bříšku se opírají o předloktí, ale dokážou se vytáhnout i na natažených pažích a vzpírat se na rozevřených dlaních. Z podložky, se tak zvedá hrudníček i část bříška a těžiště, o které se nyní dítě opírá, se přesouvá do oblasti podbřišku a pánve. V poloze na bříšku jsou nyní děti stabilní, takže nepřepadnou, ani když zvednou jednu ruku a mírně se natočí ke straně. Na této uvolněné straně si někdy již nakročí i kolínkem, jako by se chystaly k lezení. Dětem, které mají silné paže, se může podařit podsunout obě kolínka pod sebe a někdy se i vzepřít do kleku. V lehu na zádíčkách si nejen sahají na kolínka, ale i na chodidla, a zdatní jedinci si dokážou na prstech nožičky dokonce pěkně „pochutnat“.

Do sedu se však děti zpravidla ještě samy nedostanou a my bychom je neměli zbytečně posazovat. Posadit dítko můžeme nejlépe na chvilku na klín a přisunout se s ním ke stolu. Můžeme tak při společné hře sledovat jeho další vývojové pokroky ve snaze dosáhnout na věci, které leží před ním na stole.

Přetáčení na bříško je dovednost, kterou bude při preventivní prohlídce jako známku zdárného vývoje hodnotit dětský lékař.

VÝVOJ POHYBŮ RUČEK A PRSTŮ

V poloze na zádech již není pro naše malé hra s hračkami žádný problém. Zavěšené nebo nabízené hračky uchopují, se zájmem je prohlížejí a prozkoumávají. Když však sedí na našem klíně u stolu, je to něco jiného sahání po hračkách je zde náročnější. Pohyby ruček nejsou v této poloze ještě tak dokonale koordinované, takže v 6. měsíci se úchop hračky ležící na stole nemusí vždy podařit. Můžeme jim proto pomoci přidržením. O měsíc později děti obvykle zvládnou i tuto dovednost. Začínají také uchopovat věci, které vidí před sebou, když leží na bříšku. Zejména se to daří, když umějí v této poloze přenášet váhu z jedné ručky na druhou.

ROZUMOVÝ VÝVOJ

Při manipulaci s hračkami poznávají naši malí nejrůznější vlastnosti předmětů, učí se rozpoznávat například, co je měkké a co tvrdé, hladké nebo drsné, lehké nebo těžké. Učí se chápat vztahy mezi vlastní činností a jejím následkem. Dítě při hře stále víc poznává, že některé jevy může samo vyvolat, což mu přináší radost a uspokojení. Aby dítě dosáhlo svého, musí tedy vyvinout určité úsilí a zkoušet, jak danou situaci řešit.

Dochází také k dalšímu pokroku v rozumovém vývoji – děti si začínají uvědomovat existenci věcí, i když se jim ztratí s očí. Zpočátku hledají věc zrakem a dívají se na místo, kde zmizela, později se ji snaží i hledat.

VÝVOJ ŘEČI

V 6. měsíci převládá u dětí stále ještě broukání, při kterém si naši malí procvičují mluvidla. K prvnímu žvatlání slabik obvykle dochází kolem 7. měsíce. U některých dětí to může být i dříve, u jiných později. Zpravidla se podaří nejdříve vyloudit nějakou tu slabiku sem tam. Postupně se však začne objevovat i opakování téže slabiky rychle za sebou jako například „ba-ba-ba-ba-ba“ atd. A protože se řeč nejlépe rozvíjí v sociální komunikaci, měli bychom si s našimi potomky co nejvíc povídat, ale také jim samozřejmě naslouchat.

SOCIÁLNÍ A CITOVÝ VÝVOJ

Pro předcházející věkové období platilo, že děti začínají postupně rozlišovat své nejbližší, kteří o ně pečují, od cizích osob. Po dosažení 6. měsíce se toto rozlišení dále prohlubuje hlavně díky trvalejším vztahům, především k matce. Vznik trvalejšího vztahu úzce souvisí s pokrokem v rozumovém vývoji. Děti si začínají uvědomovat existenci osob a věcí a jejich přetrvávání, i když zmizí z dohledu. A právě tento fakt je podmínkou pro vybudování trvalého citového vztahu. Důležité je mít na paměti, že specifické navázání vztahu k nejbližším lidem v tomto raném věku je základem pro vytváření vztahů k lidem vůbec. Proto bychom měli dbát na to, aby citové a sociální vztahy prožívali naši potomci s námi v radostné pohodě, což se nejlépe daří při společných hrách.

Komentáře k článku
Počet komentářů: 0
Komentáře mohou vkládat pouze registrované a přihlášené uživatelky. Zaregistrujte se nebo se přihlaste.

Naposledy navštívené