10 krůčků k harmonii aneb Zen a děti

Strach a napětí. To nezažívají jen dospělí, ale i děti. I pro ně není snadné se uvolnit, případně zklidnit, když jsou hyperaktivní. Pomoci by mohla jednoduchá cvičení vycházející z jógy a zajímavé hry, které dětem ve věku tři až šest let přinesou klid a pohodu. Což dodá úlevu i nám dospělým.

1. Ráno pozdravíme slunce

Není nad to, když den začne hezky. Hned po probuzení poradíme dítěti, aby si protřelo dlaně pěkně o sebe, až se zahřejí, a pak si jimi promasírovalo obličej a zahnalo spánek. Pak ho necháme vylézt z postýlky a pozdravit sluníčko. Toto cvičení je jakýmsi energetickým probuzením.

Postavíme se bosí před okno, nohy mírně od sebe na šířku pánve, záda pěkně rovná. Díváme se do dáli, s nádechem zvedneme paže a spojíme dlaně, případně propleteme prsty. Protáhneme se, napřed levou stranu těla, pak pravou. Následují úklony na rozloučenou s měsícem. S výdechem se ukloníme mírně vpravo, s nádechem se vracíme do středu, s dalším výdechem úklon doleva. Zopakujeme třikrát.

Pak rozpojíme dlaně a s napnutými pažemi a rovnými zády se skláníme k zemi. Povolíme paže i záda. Vyvěsíme se a pak se začneme pomalu narovnávat s ohnutými zády, obratel po obratli, až zase stojíme zpříma. Slunce je náležitě pozdraveno a my jsme plni energie.

2. Pozitivní přání do nového dne

Tato hra je inspirovaná metodou Ho´oponopono, což je stará havajská technika práce s podvědomím. Pročišťuje naši mysl, zbavuje negativní energie. Akcentuje pozitivní myšlení, které i dětem pomáhá k sebedůvěře a sebeuvědomění.

Každé ráno při vstávání si zahrajeme na představování. „Já jsem máma,“ řekne matka a ukáže na sebe prstem. Pak ke stejnému gestu vyzve dítě. „Já jsem Amálka,“ ukáže na sebe prstem dcera. Poté dítě požádáme, aby po nás opakovalo zřetelně a nahlas krátké pozitivní věty: Jsem šťastná. Jsem hezká. Mám dobru náladu. Všichni mě mají rádi. Jsem ráda ve školce atd. Opakujeme tento rituál alespoň 21 dní po sobě, aby si mozek zafixoval nové informace.

3. Tichá pošta a uši dokořán

Při této hře se dítě naučí bedlivě naslouchat a zároveň vyslovovat, ovládat výšku svého hlasu. Má to ale háček, musí na ni být aspoň tři lidé. Čím víc však jich je, tím lépe.

Hráči se postaví nebo posadí do řady. První si vymyslí nějaké sdělení a zašeptá ho sousedovi. Ten ho pak předá dál. Takto se postupuje až k poslednímu, který zopakuje nahlas větu. Je až s podivem, jaká zkomolenina z ní může vylézt.

4. Nastavíme si zrcadlo

Toto hravé cvičení pomáhá uvědomit si pravou a levou stranu těla, rozvíjí psychomotoriku. Stačí k němu jen jeden z rodičů a dítě.

Oba hráči se postaví proti sobě. Jeden kreslí paží ve vzduchu různé obrazce, druhý to po něm opakuje, je jeho zrcadlem. Do pohybu se může zapojit celé tělo. Jedním z obrazců může být i matematický znak pro nekonečno, tedy ležatá osmička. Můžeme ji začít kreslit palcem co nejníže a postupujeme výš a výš a pak zase dolů. Doporučuje se dodržet tento směr, je to dobrý nácvik na psaní, kdy tah písma vedeme odzdola nahoru.

Jinou variantou je kreslit ležatou osmičku ve výši očí, jimiž sledujeme palec, aniž bychom hýbali hlavou. Skvělé cvičení pro oči.

Čtěte také:

5. Strom se kymácí ve větru

Toto cvičení zklidní příliš excitované děti. Začínáme vestoje. Pevně stojíme na zemi jako strom se silnými kořeny. Zbytek těla a paže jsou povolené. Začíná foukat vítr, tělo i paže se pohybují z jedné strany na druhou. Vítr sílí, blíží se bouře, paže se zvednou a tělo se rozkývává ještě víc do všech stran, nohy však zůstávají jako vrostlé do země. Pak vítr postupně utichá a tělo se zklidňuje.

6. Medvěd se pořádně rozzuří

Díky tomuto jednoduchému cvičení povolí napětí, odejde strach. Postavíme se na všechny čtyři, prsty roztáhneme jako drápy a zapřeme do země. Hlavu zvedneme, vyplázneme jazyk, doširoka rozevřeme oči a zařveme jako rozzuřený medvěd. S přestávkami zopakujeme třikrát. Napětí povolí. Pak se medvídek pokojně položí na zem na záda a spokojeně zhluboka dýchá.

7. Zahříváme si oči

I nejmenší děti se mohou naučit zahřát si své oči. Využívá se při tom zkušeností z jógy. Třeme o sebe dlaně tak dlouho, až ucítíme, že jsou teplé. Přiložíme je k zavřeným očím, netiskneme je na ně, jen vnímáme teplo. Přináší to celkové uvolnění. Pak pod dlaněmi oči otevřeme, paže oddálíme.

Toto cvičení pomáhá dětem, které se špatně soustředí. Můžou je praktikovat před domácími úkoly, anebo naopak po chvílích strávených u počítače nebo u televize. Také ve škole či ve školce je vhodné pro odpočinek očí a také pro chvilkové odpoutání se od okolního světa.

8. Stvoříme mandalu

Kreslit mandalu z osmiček směřujících do všech stran a vyplňujících celou plochu kruhu pomáhá k vnitřní harmonii a relaxaci.

Napřed ale musíme dítěti ukázat, jak na to. Nakreslíme na papír kruh a vyznačíme jeho střed. Od něj vedeme pastelku k obvodu kruhu, nakreslíme velkou smyčku a vracíme se do středu mandaly. Pak pokračujeme stejným způsobem do protější strany, až nakonec vznikne velká osmička. Opakujeme ji, postupujeme po celém kruhu, střídáme barvy, až vytvoříme barevnou mandalu.

9. Karty štěstí

Nastříháme si kartičky, na které napíšeme pozitivní vzkazy, přání (Mám rád babičku, Mám dobrou náladu, Pomůžu ti uklízet, Nakreslím obrázek tátovi…) Vyzveme dítě, aby si jednu kartu vytáhlo, přečteme nahlas, co je na ní, a pak to poselství vyplníme. Vzkazy sympatií doručíme těm, kterých se týkají.

Když je na kartě popsaná nějaká činnost, snažíme se ji co nejdříve naplnit. V balíčku karet necháme i některé prázdné, na které zaznamenáme další přání dítěte.

10. Krabička na noční můry

Společně se svým potomkem si vyrobíme papírovou krabičku, kterou pěkně pomalujeme a ozdobíme. Dítě do ní bude odkládat to, co ho trápí.

Navečer před spaním si necháme chvilku na to, abychom si s naším nejmenším popovídali, jaký byl den, co ho potrápilo, z čeho měl strach. Potom otevřeme krabičku a řekneme mu, aby tam všechny starosti, ošklivé myšlenky před spaním odložil. Můžeme je i napsat na papír nebo je může sám namalovat.

Pak krabičku zavřeme a uložíme v pokoji tak, aby na ni dítě vidělo a uvědomilo si, že všechny ošklivosti jsou tam ukryté a nebudou mu přes noc strašit v hlavě. Čas od času krabičku vyneseme ven a ty nepříjemné záležitosti z ní vyklepeme, zbavíme se jich navždy.

9.6.2015 12:47| autor: Helena Chvojková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist