Dětské neduhy a nehody lze řešit přírodní cestou

Začal školní rok a s ním i docházka do škol a školek. Máte doma malé či větší školáčky nebo prcky v mateřince? Víte, jak docílit toho, aby vám vaše dítko nenosilo domů jednoho bacila za druhým? Ne, nemusíte hned sahat po preparátech z lékáren, jde to i přírodní a de facto přirozenou cestou.

shutterstock_535309621-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

S nástupem do dětského kolektivu je dobré začít posilovat imunitu vašich dětí. Jak? Úplným základem je dostatečné penzum spánku, vyvážená strava plná vitamínů a dalších výživných látek, chybět by neměla ani dostatečná fyzická aktivita vašich ratolestí.

Jak u každého člověka, tak i u dítěte dozrává imunitní systém vlivem prodělaných nemocí, viróz a nehod typu škrábnutí, modřin a pohmožděnin. To vše ovlivňuje a posiluje obranyschopnost dětského organismu, a jeho schopnost vypořádávat se snáze s útoky na imunitní systém.

Takže ač je to pro vás jako rodiče i pro vaše dítko problematické, vězte, že se dětské tělíčko seznamuje s nemocemi, učí se na ně reagovat a tvoří si obranné látky. S nadsázkou lze říci, že předškoláci a malí školáčci absolvují svůj první rok v kolektivu jako cestu plnou trvalého onemocnění dýchacích cest, jež je přerušeno jen kratšími epizodami pevného zdraví.

Silná imunita = rychlejší uzdravení

Vyplatí se vám tedy vůbec u předškolních a čerstvě školních dětí posilovat imunitu, když si nemocemi stejně mají projít? Rozhodně ano. Dětský imunitní systém udržujte v kondici neustále, jelikož silnější obranyschopnost organismu značně zmírní celkový průběh i délku nemoci a urychlí uzdravení vašeho dítěte.

Doba rekonvalescence je po nemoci pro každé dítko obzvláště důležitá, a tak jej po nemoci nechejte pořádně odpočívat a dopřejte mu dostatek času na nabrání nových a čerstvých sil. Díky tomu pak po prvním roce ve školce a škole frekvence nemocí vašeho prcka klesne. Jak moc však záleží na několika faktorech. Kromě stavu imunitního systému třeba i na tom, jak se vaše ratolest s pobytem ve školce a škole vyrovná psychicky. Každý stres imunitu dítěte oslabuje.

Školka a třída, ráj bacilů?

Když dítko nastoupí ze školky do školy, je jeho obranyschopnost již posílena a více vyzrálá z pobytu ve školce. Přesto však musíte počítat s tím, že hlavně mladší školáci budou postonávat ještě docela často. Dětský kolektiv je de facto uzavřený hodiny a hodiny v jedné místnosti, čímž se stává ideálním prostředím pro šíření kapénkových infekcí, děti si také nemoci snadno předávají skrz sliny pitím z jedné láhve, nebo z doteku jak mezi sebou, tak přes školní pomůcky a vybavení tříd.

I proto byste měli naučit své dítě pravidelnému mytí rukou. Mimoto je samotný přechod z prázdninového volného režimu na ten školní, plný povinností pro dětské tělo šokem. Musejí najednou dříve vstávat, být půl dne v jedné třídě, a změněný je i stravovací a pitný režim. Když k tomu přidáte typické podzimní výkyvy počasí se stresem spojeným se školními a školkovými povinnostmi, máte jasno. Některý dětský organismus to neunese a onemocní.

Jak z toho ven?

  • Dopřejte dítku kvalitní a dostatečně dlouhý spánek
  • Dodejte do stravovacích zvyklostí dítěte ovoce a zeleninu i potraviny se zinkem a selenem
  • Přidat můžete i doplňky stravy, které podpoří výživu dítěte
  • Nechte je denně cvičit, sportovat a hýbat se na čerstvém vzduchu
  • Udělejte z povinností zábavu a nebojte se lenošení dětí

Kvalitní a dostatečně dlouhý spánek

Po prázdninách naučte své dítě chodit spát dříve. Jedině tak ráno rádo s chutí a vyspalé vstane.  A kolik by mělo vaše dítě spát? To jsme probírali ve článku Spí vaše dítko dost? Dostatečný a kvalitní spánek hodně posílí obranyschopnost, ba co víc, je vědecky prokázáno, že školkaři a školáci, kteří spí déle, lépe prospívají a nemají problém s pozorností ani náběh k obezitě. S usínáním vám mohou u dětí pomoci bylinkové čaje. Ideální je majoránkový, heřmánkový, nebo meduňkový čaj, vypitý hodinu před spaním. Také spánková hygiena je důležitá – viz zmíněný článek Spí vaše dítko dost?

Dopřejte dítku ovoce a zeleninu i potraviny se zinkem a selenem

Základem pro zdraví a silnou imunitu je samozřejmě optimální strava. Všechny děti by měly jíst hodně ovoce a zeleniny. Obzvláště vitamíny C, A a E. Mimoto jim dodejte do stravy železo, zinek a selen. Selen a zinek jsou nepostradatelné antioxidanty, které redukují záněty a podporují imunitu. Pro selen stačí sáhnout po ořechách a semínkách, ovesných vločkách, vejcích, lososu a tuňáku, drůbežím a hovězím mase. Zinek najdete ve vaječném žloutku, dýňových semínkách, luštěninách a houbách. Naopak obranyschopnost oslabuje mnoho cukru.

Doplňky stravy, které podpoří výživu dítěte

I když je základem imunity správný jídelníček, lze jej dobře podpořit i pomocí doplňků stravy. Ideálem se zdají doplňky stravy ve formě sirupu nebo želé pastilek. Sirup nebo želé pastilky k podpoře imunity doplňte ještě o probiotika, jež zajistí správné trávení i kvalitní střevní mikroflóru. Na trhu jsou i kombinované dětské preparáty, obsahující vše zmíněné (podporu imunity i střevní mikroflory).

Cvičení, sport a pobyt venku

Obranyschopnost dětského organismu podpoří vždy také dostatek pohybu. Proto nechte děti pobývat minimálně hodinu denně venku a doplňte to také fyzickou aktivitou. Proč? Protože cvičení zlepšuje cirkulaci krve a posiluje srdce i plíce, což podporuje imunitu. Pohyb je také ideálním adeptem k odbourání stresu a cestou k lepší náladě. A protože dnešní děti jsou hodně závislé na technologiích (mobily a tablety), tak proč toho nevyužít a nepořídit jim fit náramek nebo fit hodinky, díky kterým budou děti rády sportovat a sledovat svůj pohyb v mobilních aplikacích?

Udělejte z povinností zábavu a nebojte se lenošení dětí

Zařaďte do školních a školkových plánů dostatek prostoru pro hru, zábavu a odpočinek. Jinak stres z povinností a nového přísnějšího poprázdninového režimu vaše dítko převálcuje. Ano, i nuda je užitečná, protože stejně jako vy, i vaše dítě se občas potřebuje nudit, zahloubat se do vlastních myšlenek či si jen užít chvilku lenošení.

A co pády, modřiny a odřeniny?

Samozřejmě vás nepobízíme k tomu, abyste pády, silné bolesti či závažné stavy svých dětí zlehčovali. Ale s modřinou, odřeninou či krátkodobou bolestí hlavy nebo bříška si lze poradit i bez léků potažmo lékařů. A čím je tedy řešit? Opět jsme u bylinkových čajů, ale i koupelí nebo obkladů.

A nač se která bylinka hodí?

  • Na bolení bříška pomůže tymián, nebo oregano, které lze popíjet jako čaj či přikládat jako obklady.
  • Na kašel je prima jitrocel ve formě čajem nebo sirupu.
  • Na „prdíky“ zaručeně funguje čaj z fenyklu, kmínu nebo tymiánu.
  • Na bolesti v krku pomáhá heřmánkový, či šalvějový čaj i obklady, a pokud vaše dítko umí kloktat tak i ke kloktání.
  • Na žaludek je výborný čaj z majoránky, nebo dobromyslu (oregana).
  • Malé i větší odřeniny hravě zvládne obklad z odvaru z meduňky nebo šalvěje.
  • Na otoky je ideálním parťákem obklad nebo koupel z jitrocele nebo máty.
  • A imunitu vašeho potomka pomůže doladit rakytník ve formě čaje, nebo plodů.

Na čaj potřebujete uděláte 2 čajové lžičky bylinky, kterou zalijete 200 ml vroucí vody a po 7 minutách louhování vlažné dáte dítku vypít a to 1 až 3 x denně. Můžete dosladit medem. Na odvar použijte dvě polévkové lžíce bylinky, kterou přelijete 500 ml vroucí vody, louhujete 15 minut a scezené použijete na obklady nebo do koupele.

Jak řešíte karamboly a nemoci vašich dětí vy? Máte nějaký tip pro ostatní rodiče? Podělte se o něj s námi!

 

18.9.2019 4:56 | autor: Pavla Košík Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@babyweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznetev zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist