Pohybová aktivita v prevenci a léčbě obézního dítěte

MAMI, POMOC, JÁ TLOUSTNU! Fyzická aktivita by měla být nedílnou a hlavně přirozenou součástí života každého dítěte, štíhlého i toho silnějšího. Uvádí se, že dítě by mělo trávit středně intenzivní až intenzivní pohybovou aktivitou alespoň jednu hodinu denně.Z výsledků mezinárodní studie HBSC (Health Behaviour in school-aged children), do které se Česká republika připojila, vyplývá, že tři čtvrtiny českých dětí toto doporučení nesplňuje.

Aby dítě lásku ke sportu získalo a pohyb přijalo jako naprosto běžnou a radostnou součást života, musí být k němu vedeno již od nejútlejšího věku. Již v kojeneckém věku je vhodnými podněty stimulováno k lezení, „objevování“ okolního světa, naučí se své první krůčky. Naším cílem nemusí být vychovat vrcholového sportovce, přesto by se batole mělo seznámit s míčem, může ho kutálet, pokoušet se do něj poprvé kopnout. Později se dítě naučí jezdit na tříkolce, na kole, seznámí se poprvé s bruslemi…

Začarovaný kruh

Obézní dítě často nemívá od počátku příliš kladný vztah k pohybu a s narůstajícími kilogramy se dostává do „začarovaného“ kruhu. Bývá stále méně výkonné, rychleji se zadýchává, vrstevníkům přestává stačit a jeho chuť vyvinout jakoukoliv větší námahu se zpravidla dále snižuje. Je tedy velmi důležité, znovu ho doslova postupně „přitáhnout“ k pohybu a sportu. Nezáleží příliš na tom, jakou fyzickou aktivitu zvolíte, pro dítě by měla být především zábavná. Lze si jen těžko představit, že by dítě zaujal běh bez cíle kolem bloku domů pod dohledem rodiče, stojícího ve dveřích.

Chůze je například dostupná téměř všude a je velmi nenáročná na sportovní vybavení. Dítě ale s největší pravděpodobností nebude motivované k dlouhé procházce, pokud nebude mít nějaký zajímavý cíl. Tím může být návštěva hradu, zoologického zahrady nebo například účast na turistické hře geocaching, kdy děti pomocí GPS navigace hledají uschované předměty.

Dejte na výběr

Vhodné je, vyzkoušet různé aktivity a sporty. Jen tak můžete vy i dítě vyzkoušet, co by ho skutečně bavilo. U obézního dítěte hrozí zvýšené riziko poškození nosných kloubů dolních končetin přetížením. Pokud tedy dítě doposud vůbec nesportovalo, je dobré volit pro začátek především pohyb s odlehčením těžiště (například chůze, plavání, jízda na kole, tanec, bruslení). Později pak můžete zařadit i míčové hry, stolní tenis, tenis apod.

Častou námitkou rodičů je nedostatek času. Pravdou je, že v dnešní době jsou rodiče zpravidla pracovně velmi vytížení a na rodinné sportovní aktivity příliš času nezbývá. Lze však využít částečně různých možností organizované pohybové aktivity, ať už různé kroužky ve školách, kulturních centrech, Hobby centrech nebo sportovních klubech. Nezapomínejme ale na to, že rodič je vždy nejlepším příkladem!! Pokusme se vyhradit si alespoň o víkendech a dovolených několik hodin času, „oprášit“ naše sportovní vybavení a vyrazme se svými dětmi do přírody nebo na nejbližší sportoviště!!


Text připravila: MUDr. Jitka Kytnarová,
ambulance dětské endokrinologie, diabetologie a obezitologie
Klinika dětského a dorostového lékařství VFN a 1. LF UK

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist