Relaxace v těhotenství

Únava, pocit vyčerpání a vyšší potřeba spánku provází snad každou nastávající maminku, zvláště v počátku těhotenství. Téměř všechny pracují nebo se starají o malé děti a těhotenství, ať je jakkoliv vítáno, je vlastně další zátěž.

Jiný stav“ se často ohlašuje psychickou rozladěností a všelijakými zdravotními problémy – od ranní nevolnosti přes poruchy trávení a vylučování až po vysoký nebo naopak nízký krevní tlak.

Všechny proto potřebují vhodný odpočinek. Některé ženy již intuitivně pochopily, že nejsou živou baterií, která se automaticky dobíjí. Má vůbec těhotná žena nějakou možnost odpoutat se od všedního dne a nahradit spotřebované síly s minimální časovou ztrátou a maximálním efektem? 

Jóga

Může nám pomoci jóga. Naučí nás spát při plném vědomí a takový spánek nám postačí, i když je mnohem kratší. Jóga zdůrazňuje správné dýchání. Protože dýcháme mimovolně, není snadné dech vědomě ovládat, jestliže ho silně narušuje duševní nepokoj. Když se žena naučí uvědomovat si při relaxaci svůj dech, pozorovat jeho hloubku a rytmus, usnadní jí to později jeho ovládání.

Odpočinek

Patnáctiminutová relaxace může nahradit denní spánek, který by mnohé těhotné ženy tak potřebovaly, avšak zpravidla si jej nemohou dovolit. Zvyknete-li si v graviditě relaxovat, pozitivně ovlivníte i své děťátko. V prenatálním období totiž dítě od matky nepřijímá jen potravu, ale prožívá s ní příjemné i nepříjemné zážitky a pocity. Z relaxace budete mít užitek i u porodu. Vědomým uvolněním břišního svalstva dokážete přinejmenším zmírnit bolestivost kontrakcí, ovládáním břišní stěny můžete ovlivnit vypuzování plodu, po porodu se snadněji uvolníte a rychleji nahradíte ztracené síly.

Začínáme na zádech

Přejděme nyní k technice relaxace. Základní polohou je leh na zádech. Vaše hlava je v prodloužení páteře, paže lehce od těla, dlaně vzhůru, nohy jsou mírně roznožené, špičky směřují do stran.

Nyní zcela uvolněte tělo i mysl, vydržte to nejméně 15 minut a jste odpočinuté a opět plné energie. Jistě jste pochopily, že předchozí věta je holý nesmysl a že pocit, který zažíváme při relaxaci, je nesdělitelný, intimní a jen váš a že k jeho dosažení vede cesta doprovázená počátečními nezdary.

Poloha „mrtvoly“ totiž obvykle zpočátku vyvolá spíše pocit napětí a nervozity a soustředěné úsilí je jen ke škodě věci. Zkusme to jinak. Necháme otevřené oči i uši. Soustřeďte se na všechno, co slyšíte ve svém bytě, u sousedů nebo venku. Tím se začnete odpoutávat od vlastní mysli. Jestliže jste nezachytila žádné zvuky, uvědomte si ticho a prožívejte je. Pozorujte strop nad sebou, zdi, lustr. Pohlížejte na ně bez doprovodných myšlenek. Teprve potom zkuste obrátit pozornost ke svému tělu. Vnímejte svůj dech a uvolnění svalstva, oči se vám začnou samy zavírat.

Pohoda

Spolehlivým znakem uvolnění je pocit pohody. V ní chcete nadále setrvat. Dostáváte se do svého nitra. Kdybyste nyní zaslechla nějaký nečekaný zvuk venku nebo v bytě, soustřeďte na něj svou pozornost a přijměte jej bez nervozity.

Tím, že mu věnujete pozornost, přestane vám překážet a můžete se vrátit k vlastním pocitům. Postupně se budete ve vnímání zdokonalovat a relaxaci můžete prodlužovat ze tří až pěti minut až na patnáct nebo dvacet minut. Před ukončením relaxace se zhluboka nadechněte a dobře protáhněte jako po vydatném spánku.

Čtěte také:

Koncentrace

Pro některé z nás bude jednodušší naplnit mysl konkrétní představou. Když se na ni soustředíte, odpoutáte pozornost od napjatého těla, tím je mimovolně uvolníte a pak spontánně přejdete do uvolnění vědomého. Relaxace tohoto druhu jsou zároveň i koncentračním cvičením. Tím, že se soustředíte na představu, která vás zaujme, vlastně shromáždíte všechnu svou energii do jediného bodu. V důsledku toho se rozplyne množství emočních, intelektuálních a tělesných vzruchů. Roztříštěná psychika se zharmonizuje a sjednotí.

Soustředit se můžete na vizuální představy – obrazy, např. na obraz květu, který ale vnímáte se všemi podrobnostmi. Nedovolte, aby ve vás vyvolal například vzpomínky na svatební kytici. Ve vaší mysli zůstane jen květ – obraz bez myšlenek a pocitů. Také si můžete vsugerovat určité tělesné pocity, které vnímáte jako skutečné.

Nácvik

Relaxaci můžete zkoušet samy doma, je však vhodné se jí naučit pod vedením terapeuta.

Na závěr jedna rada pro případ, že jste velmi unavená a neschopná duševního soustředění ani cvičení. Vyzkoušejte následující relaxační mini sestavu:

Asi na 5 minut si lehněte na levý bok, na 5 minut na pravý bok a nakonec na 5 minut na záda. Zkuste ležet bez jakýchkoli představ, jen odpočívejte a poddejte se únavě. Občas zkontrolujte, zda neusínáte.

Relaxace se vám může jevit jako pěkná dřina. Zpočátku to tak trochu může být, vyžaduje totiž kázeň a její zvládnutí obnáší mnoho počátečních nezdarů. Výsledek je ale úžasný a znovu nabytou energii vám nikdo nemůže vzít. Máte v rukou zbraň proti únavě a stresu, který ohrožuje nejen vás, ale i děťátko. Za pokus to rozhodně stojí.

2.11.2016 12:53| autor: Kateřina Kmentová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist