Z poradny nutriční terapeutky (12): Smí jíst děti ryby?

Svědčí dětem ryby? Dávat malým dětem vitaminy ve formě tablet nebo ne? A jaké nápoje jsou pro děti nejhorší? Tyto otázky vám v dnešní poradně zodpoví nutriční terapeutka Alena Strosserová.

Dobrý den! Syn (2 roky) nechce pít Sunar, ale jinak jí hodně ovoce a zeleniny. I přesto mám strach, jestli přijímá dost živin. Chtěla jsem se proto zeptat, jaké jsou vhodné vitaminy pro dvouleté dítě z těch, co se dají běžně koupit v lékárně. Děkuji Novotná
Dobrý den, osobně nejsem zastáncem podávání vitaminů a minerálních látek ve formě tabletek. Pokud budete dávat dítěti vyváženou stravu, není nutné běžně tyto látky doplňovat. Možná v období zvýšeného výskytu chřipek a nachlazení doplnit vitamin C. Píšete, že synek nechce pít Sunar, ale v tomhle věku už můžete podávat mléko a mléčné výrobky. Pokud jí hodně ovoce a zeleniny a doplňujete i maso, nemusíte mít obavy, že by dítě strádalo.

Zajímá mě, jak často a jestli vůbec mohou jíst předškolní děti ryby a které jsou pro ně nejvhodnější. Ve školce mají občas k obědu pangasia, ale já myslím, že to není příliš kvalitní ryba a dítěti bych ji nedávala. Děkuji za odpověď. Petra
Předškolní děti samozřejmě ryby jíst mohou, a dokonce by i měly. Doporučení je asi kolem 600 g za měsíc, to je asi 6–10 dávek. Počítáme do toho i rybí konzervy, protože například rybí pomazánka je jedním z pokrmů, které mají děti rády. Ale může se připravovat i z čerstvých (respektive v našich krajích mražených) ryb.

Nejvhodnější jsou pro děti ryby mořské, nejlépe takové, které mají málo kostí. Na trhu je velké množství ryb, stačí si jen vybrat.

Pangasius je ryba sladkovodní, takže obsahuje malé množství nenasycených mastných kyselin a neobsahuje jód. Jinak ale můžeme dětem občas tuto rybu nabídnout, protože má tu výhodu, že nemá kosti a není cítit rybinou, a tak je dětmi dobře přijímána. Prostřednictvím této ryby se pak naučí jíst i další ryby, které jim nabídnete.

Jsou limonády zdravé pro děti? Od kolika let je mohou pít? Dík
Žádné.

Slazené jsou zdrojem velkého množství cukru a tím pádem zbytečné prázdné energie. Limonády s umělými sladidly také dětem doporučit nemůžeme, protože umělá sladidla do dětského jídelníčku nepatří. Sycené limonády neprospívají trávicímu systému dětí. Dalšími součástmi limonád jsou barviva a ochucovadla – další látky, bez kterých se dítě obejde.

K doplnění pitného režimu se tedy doporučuje voda. Dále pak ředěné džusy, mošty, sirupy, čaje, minerální vody. Myslím, že je sortiment dostatečně široký, takže můžeme slazené sycené limonády z jídelníčku úplně vynechat.

Zajímá mě, kolik toho má průměrně velké čtyřleté dítě vlastně za den sníst? Snažím se číst výživové informace na potravinách, ale upřímně se v nich vůbec nevyznám. Nedokážu posoudit, který jogurt má hodně cukru a který akorát. Můžete mi dát nějaký jednoduchý návod, jak má jíst a kolik, pokud je to na omezeném prostoru poradny možné. Děkuji Františka
To je opravdu nelehký úkol. Řídit se doporučenými dávkami je těžké i pro profesionála a teorie se často liší od praxe. U takhle malých dětí je hodně důležité, aby jedly pravidelně, alespoň 5x denně. Množství potravin bude individuální podle každého dítěte. Jen orientačně mohu dát pomůcku spotřebního koše, který určuje 10 základních komodit potravin, které by měly děti pravidelně dostávat. Jsou to doporučení na den, ale posuzují se celkově za měsíc, protože není možné každý den použít všechny suroviny, viz tabulka níže). Ve spotřebním koši nejsou sledovány obiloviny, tedy pečivo, cereálie a většina příloh. Ale tyto přílohy snadno doplníme, množství podle požadavků malého strávníka, když při tom budeme myslet na pestrost.

S celozrnnými výrobky u malých dětí opatrně, doporučené množství vlákniny jsme už v některém minulém dotazu řešili – věk + 5 g = 9 g u vašeho dítěte. Je těžké zjistit obsah vlákniny v potravinách, takže je lepší to raději nepřehánět. Vlákninu dostávají hlavně v ovoci a zelenině.

Co se týká obsahu tuku a cukru v potravinách, je také dobré zvolit zlatou střední cestu. Výrobky pro děti, zejména mléčné vybírat se střední tučností a s menším množstvím přidaného cukru. Rozhodně dětem nepodávejte nízkotučné výrobky nebo výrobky doslazované umělými sladidly.

Je toho ještě hodně, co byste asi chtěla slyšet, ale na to zde opravdu není prostor. Řiďte se tedy raději zdravým selským rozumem, stravujte své dítě pestře a v přiměřených porcích. Pokud vaše dítě nemá sklony k obezitě a řádně prospívá, není třeba mít při stravování přehnané obavy.

Doporučení gramech na den:
(dle vyhlášky o školním stravování)

Maso114
Ryby20
Mléko tekuté450
Mléčné výrobky60
Tuky volné25
Cukr volný40
Zelenina celkem190
Ovoce celkem180
Brambory150
Luštěniny 15

Bc. Alena Strosserová
Nutriční terapeutka od roku 1985. Od roku 1994 pracuje jako metodička pro školní jídelny. Je členem Společnosti pro výživu od roku 1985, od roku 2009 vede redakční radu Zpravodaje pro školní stravování, který je součástí časopisu Výživa a potraviny, odborného časopisu o výživě, jež vychází od roku 1945.

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist