7 rad pro čerstvé maminky

Své děti milujeme a udělali bychom pro ně cokoliv. Mnohdy za cenu vlastního pohodlí a spánku. Existují ale způsoby, jak si mateřství usnadnit. Přečtěte si rady zkušené maminky tří dětí Kristýny Přibylové.

1. Spěte, když spí vaše miminko

Určitě jste už někde četla, že to je nejlepší a mnohdy jediný způsob, jak nabrat síly. „Mně trvalo hodně dlouho pochopit, že hlavně v prvních měsících není nutné mít domácnost ve stoprocentním stavu. A že je naopak opravdu důležité, aby byla maminka odpočatá a v pohodě. Kromě vlivu na psychiku má totiž odpočinek obrovský vliv i na množství a kvalitu mateřského mléka – při stresu nebo nevyspání se to tedy jasně projeví právě na miminku. A to přece nechce žádná máma. Řekněte si o pomoc nebo prostě některé povinnosti vynechejte,“ říká Kristýna Přibylová z Monkey’s Gym.

2. Před návštěvou poradny si sepište seznam

Je to jednoduché, prosté, a přesto tak účinné – u lékaře většinou spolehlivě zapomeneme, na co jsme se vlastně chtěli zeptat, a když k tomu miminko kvůli očkování vytrvale pláče, pak si už nevzpomeneme vůbec na nic. Problém řeší seznam, který si (třeba do telefonu) můžete psát po celou dobu od poslední kontroly. A na nic pak už nezapomenete.

3. Vyhněte se extrémům

„Zlatá střední cesta u většiny věcí, které se týkají dětí – to je podle mého skvělá rada, na kterou jsem postupně ,najela‘ i já. Ať už se týká kojení, biopotravin, délky mateřské dovolené, oblečení nebo čehokoli jiného. Na jedné straně je vždy názor – ano, vše na sto procent, na druhé straně – ne, vůbec. Ověřila jsem si, že ideál je většinou někde uprostřed – dejte na svoji intuici a možnosti, těmi se řiďte a věřte si!“ doporučuje Kristýna Přibylová.

4. Zaveďte večerní rituál

Miminka milují pevně stanovený režim. Dává jim jistotu, že věci následují tak, jak jsou zvyklé. Během dne se režim musí často přizpůsobit celé rodině, večer je ale pro klidné usínání naprosto nezbytné, aby se rodina přizpůsobila miminku. „U nás funguje posloupnost hraní v koupelně – koupání – kojení při pohádce – spánek. Ten pak přichází tak automaticky, že není třeba žádné složité uspávání – miminko usíná v postýlce samo, protože je zvyklé a hlavně je to tak vždy. Nemá důvod se bránit, je to jeho jistota,“ dodává Kristýna Přibylová s tím, že večerní rituály si může každá maminka nastavit jinak, jedinou podmínkou je, aby se opakoval opravdu každý den.

Čtěte také: 

5. Zavinujte!

Tato rada asi nemusí vyhovovat každému, nicméně zavinování často funguje naprosto úžasně coby nástroj k utišení a prodloužení nočního spánku. V těsném zavinutí se miminka cítí bezpečně, protože podobný pocit znají z matčiny dělohy, kde měla také omezený prostor. Zavinutí navíc brání miminku, aby se neúmyslně bouchlo rukou, když ho něco vyleká – tento úlekový reflex mají všechna miminka a některá z nich se po rozhození rukou natolik leknou, že je to nejen vzbudí, ale spustí i vytrvalý pláč. Pro zavinutí je třeba si osvojit správnou techniku, aby bylo dostatečně těsné. Jen tak dosáhneme kýženého efektu.

6. Kupujte kvalitní kosmetiku

Skutečně se to vyplatí! Na malá tělíčka spotřebujete jen nepatrné množství, proto by neměl být problém utratit o něco více za kvalitní olejíček nebo tekuté mýdlo. Ty kvalitní vám navíc i déle vydrží, čímž zase naopak trochu ušetříte. A na pokožce dítěte, potažmo jeho spokojenosti je to velmi znát. Bohužel to platí často i u plen nebo vlhčených ubrousků, což už je položka větší. „My proto doma ubrousky nahrazujeme vodou – ta je stejně pro omytí úplně nejlepší,“ dělí se o vlastní zkušenost Kristýna Přibylová.

7. Se svým miminkem cvičte

Kvalitní spánek a odpočinek následují často po stejně kvalitní době bdění. Tu je vhodné už od nejmenších miminek kromě hraní doplnit i o jednoduché cviky, které může každá máma dělat sama doma. „U nejmenších se spíš jedná o polohování a podporu motoriky tak, aby se dítko vyvíjelo v souladu s psychomotorickým vývojem. Ať už se jedná o otáčení, zvedání, nošení nebo pokládání miminka – každý pohyb s miminkem je nutné provádět správně a je možné ho doplnit o cviky, které podpoří správný pohybový vývoj,“ uzavírá Kristýna Přibylová.


Zdroj: www.monkeysgym.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist