Chutě v těhotenství

Těhotenství a chutě. „Vděčíme“ za ně hormonálním změnám v těhotenství, díky nimž se vcelku dramaticky mění obliba různých jídel i odpor k nim. Stejně tak je ale běžné, že chuťové pohárky v těhotenství nezaznamenají změnu žádnou. A co víc: chutě se mohou proměňovat v průběhu jednoho těhotenství a s příchodem další gravidity zas mohou být u té samé nastávající maminky zcela jiné.

Taky se vám stalo, že některá jídla, která jste před otěhotněním milovala, jste v těhotenství nemohla doslova ani cítit? V období čekání na miminko jsou zkrátka čich a chuť zjitřenější, to dosvědčí snad každá těhotná žena. Těhotenské výkyvy, co se týče chutí, jsou tedy zcela v pořádku. Důvod k obavám nastává, až když změněné touhy ohrožují přísun vyvážené stravy.

Okurky v sýru

Změny chuti vyvolávají nejčastěji touhu po sladkostech, mléčných výrobcích, slaných a kořeněných pochutinách či kyselém a trpkém ovoci. Není tedy divu, že zmrzlina, nakládaná zelenina, rajčata a protlak, citron, sýr a čokoláda jsou nejoblíbenějšími zdroji mlsání v období gravidity.

Maso naopak patří mezi nejčastěji odmítaná jídla, i když těhulky mívají poměrně často chuť na živočišný tuk – například tuk z pečínky nebo bifteku. Běžné jsou i zvláštní kombinace jídel, jako např. černé olivy s tvarohovým koláčem nebo okurky zabalené do plátku sýra.

Častý je i výhradní zájem o jednotlivé druhy jídel, jako jsou např. nakládané cibulky, marinády nebo broskve. Nezřídka mají ženy chuť na věci, na které před těhotenstvím nikdy ani nepomyslely. Po porodu se jich většinou opět bez jakékoli „odvykací kúry“ vzdají.

Pika

Jedním z nejpodivnějších a zároveň celkem častých projevů změněných chutí v těhotenství je tzv. pika. Je to porucha, která nejčastěji postihuje těhotné ženy a malé děti: projevuje se při ní chuť na věci, které nejsou jídlem (hlína, papír, uhlí, křída, omítka, nedopalky cigaret, mýdlo, zubní pasta, prášek na praní apod.) nebo jsou jen surovinami (mouka, škrob apod.). Tyto vášně mohou ale ohrožovat zdraví matky i dítěte.

Na druhou stranu může být pika varovným signálem, že něco není v pořádku, např. že tělu chybí železo (ač žena jí při pice věci, které železo neobsahují), nebo že tělo bojuje s infekcí v krajním případě se může jednat o projev duševní poruchy.

A co touha po konkrétním jídle?

Na tuto otázku neexistuje jasná odpověď. Nabízí se několik vysvětlení:

  • Hormonální změny: vliv hormonů na chuťové preference dokazuje mimo jiné i to, že změny v chutích (touhu i odpor) zažívají i ženy v přechodu.
  • Dočasný nedostatek některé složky výživy: lačnost po nakládané zelenině může znamenat nízkou hladinu sodíku v krvi, chuť na čokoládu může být příznakem nedostatku vitaminu B. Touha po červeném mase pravděpodobně souvisí s chybějícími proteiny a chuť po broskvích zase s nedostatkem beta-karotenu. Tím však není vysvětleno, proč některé ženy touží po stále stejném jídle, i když jím již musejí být doslova přeplněné.
  • Citové potřeby, jak známo, často souvisejí s příjmem potravy. Těhotná žena může touhou po určitém jídle reagovat na své, ať už vědomé, nebo podvědomé citové potřeby. Mnoho žen dostává nostalgickou chuť na jídla, která jim připomínají jejich dětství, kulturní nebo náboženské kořeny (zejména pokud z nich byly vytrženy).
  • Příznaky jindy provázející běžné nemoci, např. ranní nevolnost a pocit na zvracení, mohou způsobit odpor k určitému jídlu a zároveň mohou být naopak důvodem bažení po určitých nejedlých věcech (viz výše zmíněná pika). Je známo, že jedlá soda uklidňuje podrážděný žaludek, naopak po kávě, alkoholu a smaženém jídle se vám může žaludek zvedat.

Čtěte také:

Jak se vyrovnat s chutěmi na nezdravá jídla?

Nejdůležitějším pravidlem je v tomto případě výběr zdravých alternativ těch jídel, na která máte neobvykle velkou chuť. Těhotná žena by měla svůj zálusk na sladké, slané, kyselé a kořeněné chytře zakomponovat do své běžné stravy, která by měla být z hlediska příjmu živin (zejména cukrů a tuků) co nejracionálnější a vyvážená.

Několik tipů, jak nahradit nezdravé zdravější variantou

  • Zmrzlina: místo ní si dejte zmrzlý jogurt, ten vám dodá dostatek kalcia bez zbytečných kalorií.
  • Čokoládu můžete nahradit odtučněnou čokoládovou polevou můžete jí zalít například čerstvé ovoce.
  • Cukrovinky a sladkosti dobře nahradí sušené ovoce nebo čerstvé tropické ovoce.
  • Slané pochutiny: smažené brambůrky dobře nahradí slané oříšky, mandle, sezamové tyčinky a podobně.
  • Kyselé pochutiny: místo nakyslých přeslazených limonád si nakapejte čerstvý citron na salát nebo rybu. Tak dostanete to, co vám chutná, v pravidelném a přiměřeném množství a ve zdravé podobě.

Odolávejte pice. Požívání nejedlých věcí může škodit zdraví, a to jak vašemu, tak i vašeho dítěte. Pokud vaše touha po těchto věcech přetrvává a obtěžuje vás, sdělte to svému lékaři. Raději si dopřejte jedlé dobroty, i kdyby to měla být čokoláda, a snažte se na ty nejedlé nemyslet. Jak bylo řečeno, pika může být příznakem vážnějších problémů, takže konzultaci s lékařem lze doporučit v každém případě.

5.4.2017 12:47| autor: Magdalena Holancová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist