Co dělat s nechtěnými vánočními dárky?

Objevil se pod vaším stromečkem nevkusný nebo zcela nepotřebný dárek?

Pokud nemáte možnost jej vyměnit v obchodě, kde byl pořízen, máme pro vás pár tipů, co s ním:

– Vyměňte si emailem seznam nechtěných dárků se všemi známými, kteří jsou na tom podobně. Můžete napsat, co za ně chcete – jestli jiné věci nebo peníze. Z vydělaných peněz si pořiďte něco, na co jste chtěli dávno šetřit

– Vytvořte krásné dárkové balíčky a zajděte do dětského domova, kojeneckého ústavu, na armádu spásy nebo nějaké humanitární organizace. Obdarujte potřebné a vaše původně nechtěné dárky vám i někomu dalšímu nakonec vykouzlí úsměv na tváři. Toto můžete udělat se všemi nepotřebnými věcmi, které se vám válejí ve skříni již od minulých vánoc. Balíčky si včas nadepište, aby dupačky neskončily v domově důchodců a podobně.

– Buďte kreativní. Na první pohled nepotřebné dárky mohou být nakonec originální. Z nechtěných CD si udělejte podšálky, z pletených ponožek polopalčáky a ze starého svetru s copy módní šálu….

– Sejděte se na diskusním fóru nebo Bazárku Babywebu a udělejte si tu bleší trh.

Pár dalších tipů:

– účtenku přiložte k dárku ve zvláštní malé zalepené obálce, aby byla k použití pouze v případě potřeby
– i z na první pohled nepovedeného dárku může být nakonec něco osobního, když tomu přidáte něco ze sebe
– na internetu můžete najít možnost výměny dárkových poukazů. Když například dostanete poukázku na nákup za 500 Kč do drogerie, ale chcete si koupit spíš něco na sebe, můžete najít někoho, kdo to má přesně obráceně.
– nechtěné dárky darujte na humanitární účely a odečtěte si je z daní

Jak řeší nechtěné dárky jejich prodejci?

To, že se po Vánocích v mnoha domácnostech řeší problém, co s dárky, které obdarované nepotěšily, nebo se pod stromečkem sešly ve více kusech, si uvědomují i někteří obchodníci a umožňují svým zákazníkům dárky vrátit zpět do obchodu.

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) provedlo průzkum, který byl zaměřen na vracení vánočních dárků. Osloveno bylo 34 různých obchodů. Vybráni byli prodejci spotřebního zboží, potravin a drogistického zboží. Z jejich odpovědí vyplynulo, že některé nechtěné vánoční dárky vracet lze a to i během celého roku, kdy se takto snaží firmy vyjít spotřebitelům vstříc.

Lhůty vrácení nebo výměny se různí
Protože prodávající jednají nad rámec svých povinností, mohou si pro vracení či výměnu nepovedených vánočních dárků stanovit vlastní podmínky. Někdy je to třeba přítomnost originálního obalu, nebo krabice, nejčastěji to ale bývá lhůta, do kdy jsou obchodníci k tomuto vstřícnému kroku ochotni.
Některé obchody umožňují vrátit věci do 14 dnů bez udání důvodů, jinde je k tomu stanoven měsíc, nebo 3 měsíce. Vždy se ale spotřebitelé musejí prokázat dokladem o zakoupeném zboží. Zákazníci by se proto měli při svých nákupech v těchto dnech informovat přímo v prodejně, zda a za jakých podmínek přijímají dárky zpět.

Jak je to u internetového prodeje?
Situace je jiná u internetových obchodů, kde ze zákona lze zboží vrátit do 14 dnů od jeho obdržení a to i bez udání důvodů,“ upozorňuje Jan Mišurec z tiskového oddělení SOS. „Internetoví a obvykle ani ostatní obchodníci ale nepřijímají zpět DVD, CD, počítačové hry a podobné dárky, u nichž byl porušen originální obal. V mnoha obchodech nelze také vrátit kosmetiku, potraviny, knihy, spodní prádlo, nebo poškozené zboží i to odhalil průzkum,“ dodává Mišurec.
Při nákupu přes internet v rámci Evropské unie, tuto problematiku upravuje speciální směrnice. V ní je například stanoveno, že spotřebiteli musí být dána minimální lhůta sedmi pracovních dnů, kdy od převzetí věci smí zákazník odstoupit od smlouvy. V České republice je lhůta 14 kalendářních dnů.

V zahraničí si zjistěte záruční podmínky
Spotřebitelé, kteří nakupují v zahraničí, by si měli v každém případě zjistit záruční podmínky dané země, zejména, zda-li existuje lhůta na odstoupení od smlouvy a jaké jsou záruční podmínky a zda je možné je uplatnit reklamaci i v České republice, v případě, že zde má prodejce pobočku či výrobce servis.
Pouze několik málo výrobců přes svá servisní střediska poskytuje záruku ve všech zemích světa, lepší situace je při nákupu v rámci EU, kdy může prodejce poskytovat „eurozáruku“. Spotřebitelé by si nyní při koupi zboží v zahraničí a to jak v kamenných obchodech, tak na internetu, měli zjistit, zda je možné nepovedené vánoční dárky vyměnit či vrátit a jaké jsou k tomu lhůty,“ upozorňuje právník SOS Jiří Žůrek.

Pokud se vyskytnou problémy, se kterými si spotřebitelé nebudou vědět rady, mohou se poradit v Evropském spotřebitelském centru, případně mohou kontaktovat některou z osobních poraden SOS, jejich seznam je na http://www.spotrebitele.info a využít mohou i on-line poradny tamtéž, případně poradenské linky na čísle 900 08 08 08, která je zpoplatněna 8 korunami za minutu.

Více o tématu: nákuppřítomnost

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist