Dieta po porodu

Pokud je třeba dodržovat po porodu dietu související s onemocněním (celiakie, diabetes,…) je to speciální situace, kterou je třeba řešit pod odborným vedením lékaře a nutričního terapeuta. Vnímáme-li pod pojmem dieta redukci, je třeba si uvědomit, že jakékoliv omezování stravy či redukční režimy během kojení jsou nevhodné a mohou dítě i matku ohrozit výživovým deficitem. Populární tiskoviny nás zásobují informacemi, jak různé celebrity po porodu hubnou, ale nikde není už řečeno, jak se liší jejich denní režim a životní styl od běžné ženy a jak jsou jejich děti živeny. Je známo, že během kojení se hmotnost redukuje fyziologicky.

Žena s nízkým energetickým příjmem ztrácí postupně schopnost tvořit mléko. Přísná redukční dieta kojící maminky vede také k uvolňování cizorodých látek z tukových buněk, které mohou negativně ovlivnit zdraví dítěte.

Nejlepší redukční dietou při kojení je vyvážená pestrá strava bez přejídání, mlsání a přijímání prázdných kalorií ve sladkých nápojích. S pohybem kolem miminka a případným lehkým cvičením půjdou kila dolů sama.

Do kategorie diet po porodu patří také mnohé mýty a pověry – zejména o nadýmavé stravě. Je třeba si uvědomit, zda chceme řešit problém maminky – její nadýmání, či problém miminka.

Ke stravování po porodu patří mimo jiné i potřeba dostatečné dávky vlákniny ve stravě, aby maminka neměla problémy se zácpou. Množství a forma jsou velmi individuální a hodně závisí na předchozím stravovacím režimu ženy. Zcela vyloučit vlákninu ze stravy je tedy nezdravé a mamince rozhodně takové opatření zkomplikuje život.

Užívání potravinových doplňků s vlákninou (obzvlášť na hubnutí) však také nedoporučujeme, protože velké množství většinou užité hrubé vlákniny může znesnadnit vstřebávání důležitých živin. Nejlepší formou příjmu vlákniny při kojení je vláknina jemná, rozpustná, kterou najdete v dužině ovoce, listech ledového, hlávkového a ostatních salátů, v čínském zelí, špenátu apod.. Rozpustnou vlákninu v potravinových doplňcích v rozumné míře ke stravě zařadit lze.

Nadýmání u miminka je daleko častěji způsobeno nesprávným sáním mateřského mléka než maminčiným jídelníčkem (než se látky ze stravy maminkou konzumované mohou objevit v mateřském mléce, uplyne cca 6 – 12 hodin).

S ohledem na miminko je třeba vyřadit z jídelníčku maminky hlavně velmi ostré pokrmy a potraviny (chilli papričky) a pak druhy ovoce, které mohou být alergizující. Speciální opatrnosti je třeba u dětí s atopickým ekzémem a v případě, že jsou oba rodiče alergici. Taková doporučení už ale opět patří do rukou specialistům.

13.5.2010 4:59| autor: Eva Chocenská

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist