Základní pravidla snižování váhy

Jak snížit svou váhu a nijak při tom nepoškodit své zdraví? Stačí dodržovat pár osvědčených zásad:

1) Jezte do 5000 kJ, 80% žen i mužů hubne při této hodnotě a přitom netrpí pocitem hladu ani nedostatkem základních živin. 

2) Zapisujte si pravidelně to, co sníte do záznamníku. Ještě než jídlo sníte, odvažte si ho a spočítejte si velikost porce.

3) Porce by neměla přesáhnou 1400 kJ, večerní porce 800 kJ. Pokud si dáte porci větší, např. běžnou porci špaget se smetanou a masem či pizzu, což je přibližně 3500 kJ, je tělo nuceno si kJ, které není schopno rychle spálit, uložit do tukových zásob. 

4) Omezte příjem tuků. Dejte si pozor na příjem skrytých tuků v potravinách, např. kokos, ořechy, smetanové jogurty, sýry apod. 

5) Dbejte na to, aby bylo v jídelníčku dostatečné množství bílkovin. Bílkoviny je možno získat např. z masa (nejlépe krůtí, kuřecí, ryby, méně vhodné hovězí, nejméně vhodné vepřové), dále z tvarohů (sladký tvaroh, cottage sýr, běžné vaničky tvarohu), tofu sýr a z fazolí. Dostatečné množství bílkovin v jídelníčku pomáhá uvolňovat tuky z tukových zásob v buňce.

6) Jezte hodně zeleniny a ovoce. Zelenina je pro snižování váhy vhodnější, v ovoci, i když je zdravé, můžeme přijímat hodně kJ. Např. banán obsahuje 600kJ, což je více než 1 houska, broskev má průměrně 500kJ. Po nadměrné konzumaci ovoce můžeme v létě lehce přibrat.

7) Jezte hodně mléčných výrobků. Lidé, kteří snědí alespoň pět porcí mléčných výrobků za týden, nemají potíže s udržením váhy.

8) Vyvarujte se ořechů a sušeného ovoce. Ořechy obsahují hodně skrytých tuků, průměrná hodnota je 2800 kJ/100g. Sušené ovoce je koncentrovaná usušená hmota, průměrná hodnota je 1200 kJ/100g.

9) Omezte příjem kJ ze sladkých nápojů a alkoholu. Např. šťáva do vody, džusy, slazené minerálky, sklenička vína či piva po večeři. 

10) Sladké je dovoleno, ale pouze do 14 hod, maximálně jedna sladkost za den.

11) Poslední porce by měla být v 19 hod a to ne větší než 800 kJ

12) Denně snězte 6 až 7 porcí. Pokud jíme častěji a menší porce, pomáhá to zrychlovat náš metabolismus a rychleji tedy spalujeme a hubneme. Pokud jíme pouze 3-5 porcí za den, tělo je ve stresu a zapíná šetřící cestu metabolismu, hubnutí se tím zpomaluje.

13) Jezte často, časový odstup mezi porcemi by měl být 2-3 hod.

14) Podle svých možností cvičte a využívejte každou příležitost k aktivitě. Např. nepojedu dnes autem, dojdu na autobusovou zastávku, nepojedu výtahem apod.

15) Při výrazné nadváze či obezitě se vyhýbejte cvičení s poskoky. Zbytečně to zatěžuje váš pohybový aparát. 

 

18.2.2009 1:04| autor: Erika Matějková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist