Nebezpečí diety po porodu

Jistě se již ke konci těhotenství těšíte, jak po porodu zhubnete. Říkáte si, že právě kojení se svými zvýšenými energetickými nároky bude ta pravá doba, kdy vám tělo umožní zhubnout na původní váhu. Je to ale naopak doba, kdy svým nerozumným zásahem do stravy můžeme nejvíce ublížit sobě i svému dítěti.

Tělo si již v době těhotenství ukládá do zásoby mnoho látek do zásoby pro porod a kojení. Tělesná hmotnost se u zdravé ženy zvyšuje o 15 až 20% původní hmotnosti. V době těhotenství se u ženy zvětšuje srdce, plíce musí více pracovat, játra a ledviny odvádí z těla více škodlivých látek, trávení je intenzivnější. Žlázy jsou více zatíženy, vazy a šlachy jsou měkčí a mění se úloha svalů. Tyto děje jsou přirozené a několik kilogramů navíc je daň za zdravé porození dítěte.

Úbytek hmotnosti

Přiměřená a vyvážená strava zajistí po porodu kojící ženě dostatečné množství nezbytných vitamínů a minerálů. 

Po porodu dochází k rychlému úbytku tělesné hmotnosti. V průběhu prvních šesti měsíců dochází k úbytku o 0.5-1kg za měsíc. U ženy s nadváhou pak o 1-2 kg za měsíc. Tyto ztráty jsou ale fyziologické a nemají vliv na kojení. Ne každá žena v průběhu kojení ale na váze ubývá. Přibližně 20 % žen si váhu uchová nebo dokonce zvýší. 

Nebezpečí diety

Pokud žena drží po porodu přísnou dietu s cílem rychle snížit nadměrnou hmotnost, dochází ke zvýšenému odbourávání tukových buněk do mateřského mléka.

V tukových buňkách jsou přítomny i některé toxické a cizorodé látky rozpustné v tucích (dioxiny, polychlorované bifenyly, DDT), které se tam nahromadily během dosavadního života ženy. Mateřským mlékem se pak dostávají do organismu dítěte.

Čtěte také:

Důsledky diety 

Intenzivní cvičení za účelem rychlého hubnutí může zvýšit hladinu kyseliny mléčné v krvi. Tělo pracuje anaerobně, tedy na kyslíkový dluh a kyselina mléčná způsobuje překyselení organismu. Dostává se do mléka, ovlivňuje jeho chuť a může vést i k odmítání kojení dítětem. 

Nebezpečný je i nedostatečný příjem energie ve stravě. Výrazné omezení příjmu energie (40% a více) kojící ženou, může vést k nedostatečnému příjmu živin a může snížit i množství mateřského mléka.

Jak snižovat hmotnost v době kojení?

Zdravotně přijatelné je pouze pozvolné snižování nadměrné hmotnosti vzniklé během těhotenství. Mělo by docházet pouze k odbourávání tukových zásob v oblasti trupu a hýždí. Energetický příjem by měl být přibližně 7500 kJ.

Jídelníček by měl obsahovat pestrou stravu s dostatkem bílkovin a s obsahem tuků do 30%. Strava by měla být dobře vyvážená z hlediska obsahu vápníku, zinku, hořčíku, vitaminů skupiny B, vitaminu C a dalších živin. Vyhněte se nadbytečné konzumaci sladkostí a tučných jídel. Volte čerstvé ovoce a zeleninu, lehké maso (kuře, králík, krůta či telecí), vhodné jsou též ryby všeho druhu, mléčné výrobky a vláknina. Ze stravy je nutné eliminovat nadbytek živočišných tuků a nepřejídat se.

Cvičení by mělo být mírné, zaměřené spíše na pomalé posílení svalů než na anaerobní spalování. Jedině tak docílíme toho, že zhubneme, aniž negativně poznamenáme své zdraví a zdraví svého dítěte.

10.4.2015 6:50| autor: Erika Matějková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa těhotenství a mateřství?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist